• Rainbow gg

Varför vänder du inte på varorna?

Jag jobbar i en butik där det vid bandet vid kassan står på en stor fin lapp att man ska vända streckkoden mot sig. Trotts detta så vänder nästan ingen på sina varor, vilket gör att jag måste göra det, vilket i sin tur gör att jag får ont i axlar och rygg- särskilt efter att jag fått vända ett 20-tal stora tunga varor.
    Det har kommit till en punkt där jag nu tackar alla kunder som vänt sina varor rätt samtidigt som jag får impulser (som jag inte genomför) att ta alla felvända varor riktigt långsamt.
    Det vi fått lära oss om dessa felvända varor är att inte lyfta något, vilket i princip alltid är omöjligt när man måste vända och vrida. Man får ha ont med andra ord.

Varför vänder inte DU dina varor rätt och, snälla, kan du göra det i fortsättningen?

• Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?
  • MuppinCowboy
    La LoIa skrev 2014-07-09 18:20:46 följande:

Jag är kund.

Den som sitter i kassan är kassör, och jobbar för mig.

Varför ska jag göra kassörens jobb?

Nja rent tekniskt så arbetar dom inte för dig utan för sin arbetsgivare, det är denne om sedan arbetar för/erbjuder en vara eller tjänst till dig.

Det handlar inte om att göra någons jobb det handlar om att visa lite omtanke och vänlighet, det kostar inte många sekunder att snurra varan i handen innan man lägger ner den på bandet.

Dom flesta kan lyfta en vara och läser innehållsförteckningen eller ibland försöka hitta prislapp innan man lägger varan i korgen eller vagnen eller tillbaka i hyllan så varför är det så svårt att göra det vid kassan?

Dumhet diskriminerar inte
  • Pragmatiker

Jag brukar försöka tänka på kassökerskan/ kassören, bygger aldrig berg och vänder streckkoderna rätt efter bästa förmåga.

Dock lägger jag inte alltid alla varor på rad och undrar om jag ska ha dåligt samvete över det?

Jag lägger aldrig varor ovanpå varandra. Däremot kan jag om jag har flera småsaker (småburkar etc.) ställa upp varor bredvid varandra på bandet (fortfarande med streckkoderna rättvända). Jag undrar om ni som arbetar i kassa hellre föredrar att man lägger upp precis varje vara på rad, vilket för mig många gånger skulle innebära att jag kommer ockupera hela bandet under en längre tid.

Exempelvis om jag köper 4 förpackningar krossade tomater så ställer jag kanske 2 förpackningar bredvid varandra, och bakom dessa ställer jag två andra förpackningar bredvid varandra, borde jag då istället ställa upp varje förpackning på rad efter varandra?

I mitt fall kan jag tänka mig att det blir ganska många meter kassaband som krävs då vissa gånger (t.ex. om jag köper 4 förpackningar krossade tomater, 5 burkar kidneybönor, 4 kryddburkar, 3 tvålflaskor, 5 mjölkpaket, 2 paket fryst lax, 3 mjölpåsar, ett smörpaket, frukt, grönt etc.) och behöver ställa upp varje vara på rad efter varandra).

Men är nyfiken på hur ni tänker, då jag gärna gör kassapersonalens jobb så trivsamt som möjligt när jag är och handlar.

• Fatheya
    Pragmatiker skrev 2014-07-09 19:13:24 följande:

Jag brukar försöka tänka på kassökerskan/ kassören, bygger aldrig berg och vänder streckkoderna rätt efter bästa förmåga.

Dock lägger jag inte alltid alla varor på rad och undrar om jag ska ha dåligt samvete över det?

Jag lägger aldrig varor ovanpå varandra. Däremot kan jag om jag har flera småsaker (småburkar etc.) ställa upp varor bredvid varandra på bandet (fortfarande med streckkoderna rättvända). Jag undrar om ni som arbetar i kassa hellre föredrar att man lägger upp precis varje vara på rad, vilket för mig många gånger skulle innebära att jag kommer ockupera hela bandet under en längre tid.

Exempelvis om jag köper 4 förpackningar krossade tomater så ställer jag kanske 2 förpackningar bredvid varandra, och bakom dessa ställer jag två andra förpackningar bredvid varandra, borde jag då istället ställa upp varje förpackning på rad efter varandra?

I mitt fall kan jag tänka mig att det blir ganska många meter kassaband som krävs då vissa gånger (t.ex. om jag köper 4 förpackningar krossade tomater, 5 burkar kidneybönor, 4 kryddburkar, 3 tvålflaskor, 5 mjölkpaket, 2 paket fryst lax, 3 mjölpåsar, ett smörpaket, frukt, grönt etc.) och behöver ställa upp varje vara på rad efter varandra).

Men är nyfiken på hur ni tänker, då jag gärna gör kassapersonalens jobb så trivsamt som möjligt när jag är och handlar.

Det är för min del lugnt att du gör som du gör, fast mjölken och mjölet är det smidigare om du ställer på rad. Det blir lite för tungt att dra iväg allihopa på en gång.

Tack för att du tänker på oss i kassan! {#emotions_dlg.flower}

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Rainbow gg
    Pragmatiker skrev 2014-07-09 19:13:24 följande:

Jag håller helt med vad ovanstående sade :) Det är helt okej för mig också om ligger bredvid varandra.
  • Pragmatiker
    Fatheya skrev 2014-07-09 19:49:47 följande:

Det är för min del lugnt att du gör som du gör, fast mjölken och mjölet är det smidigare om du ställer på rad. Det blir lite för tungt att dra iväg allihopa på en gång.

Tack för att du tänker på oss i kassan! {#emotions_dlg.flower}

Okej, tolkar det som att mindre varor som inte väger så mkt är ok att ställa bredvid varandra (och att jag inte behöver rada upp 15 kryddburkar efter varandra på bandet), medan tyngre och otympligare varor bör ställas på rad.

Tack för att ni i kassan nästan alltid är så glada och trevliga, trots alla spån jag förmodar ni behöver stå ut med varje dag! och tack för att jag fick råd om hur jag kan förbättra mitt kassahyfs! :)
  • Unis

Jag vänder alltid på varorna och försöker lägga dom med lite mellanrum också, så dom inte ligger i en hög. Jag gör allt för att underlätta för kassörskan, ibland tar jag kvittot själv så hon/han slipper sträcka fram det till mig. Det händer till och med att kassörskan ber mig ta kvittot själv, och det gör jag gärna.

Alla dessa rörelser hela dagarna sliter mycket mer än man tror. Alla dom som inte vänder på varorna är lata enligt mig.

• Michael 310
    MuppinCowboy skrev 2014-07-09 17:45:23 följande:

Men om elektrikern ber dig räcka honom hans skruvmejsel eller liknande gör du det då för att vara hjälpsam och trevlig eller säger du till honom att hämta sin skruvmejsel för han har betalt för det?

Väldigt ofta kan folk göra liknande saker nämligen, dvs stå och småprata lite med hantverkaren och då få en liknande fråga och de allra flesta räcker skruvmejseln till hantverkaren så varför inte i mataffären också, eller är det skillnad på folk och yrken?

Så frågan är, räcker du skruvmejseln till hantverkaren

förmodligen ja om jag står där. Vilket jag med 99% säkerhet inte skulle göra, har bättre saker för mig än att se på folk som arbetar.
  • Virriga Vera
    MuppinCowboy skrev 2014-07-09 18:37:24 följande:
    Självklart är det inte mot funktionshindrade som absolut inte kan som jag vänder mig mot utan mot dom som är kapabla till det, jag var tex kapabel trots skadad axel du med din sjukdom är det inte, det är en stor skillnad mot dom som av princip, lathet/brist på uppfostran osv väljer medvetet att inte underlätta för andra trots att de kan.

Folk som kan underlätta för andra oavsett om det är att hålla upp dörrar eller vända varor rätt, räcka skruvmejslar osv men väljer att inte göra det är i mina ögon osympatiska och får faktiskt min måttfulla förrakt medan de som försöker men inte alltid lyckas men som trots allt ger ett leende, de får mig att spricka av stolthet av att vara deras medmänniska. de som vill men inte kan pga av sjukdom och liknande räknas också in i samma grupp, de får min beundran (sen sitter ju själviskhet inte i hälsan utan i karaktären, det är skillnad på nödvändighet och själviskhet)

Jag håller med din uppmaning om att folk ska tänka efter lite när det gäller människor som är lite långsamma oavsett om der sjuka eller inte, gammla eller unga - har man så bråttom får man planera sin tid bättre för ibland hamnar man i köer och suckanden/stönanden/kommentarer gör inte att det går fortare utan ni får bara förrakt från människor runt omkring för ert ofina sätt.
    Men hur vet du skillnaden? Alla sjukdomar och handikapp syns ju inte utanpå. Så hur vet du när du skall vara irriterad och när du inte skall ?
  • skpklm
    Unis skrev 2014-07-09 20:30:04 följande:

Jag vänder alltid på varorna och försöker lägga dom med lite mellanrum också, så dom inte ligger i en hög. Jag gör allt för att underlätta för kassörskan, ibland tar jag kvittot själv så hon/han slipper sträcka fram det till mig. Det händer till och med att kassörskan ber mig ta kvittot själv, och det gör jag gärna.

Alla dessa rörelser hela dagarna sliter mycket mer än man tror. Alla dom som inte vänder på varorna är lata enligt mig.

Oj,  finns det kunder som väntar på att kassörskan ska ge dem kvittot?
  • trytofindme
    Michael 310 skrev 2014-07-09 17:12:33 följande:
    Ja jag gör det med, men jag tycker inte att jag är skyldig att stå och fippla med varorna för att få det rätt när jag betalar för det. Lika lite som jag hjälper till när jag köpt en tjänst tex flyttstäd eller elekriker eller liknande. Jag betalar för att någon annan ska göra jobbet inte för privilegiet att själv behöva hjälpa till..

Var går gränsen för vad som är ditt jobb och vad personalen i butiken ska stå för?

Du orkar alltså plocka ner alla varor i vagnen, och du orkar lägga upp dom på vagnen utan närmare eftertanke. Är det lika oorganiserat när du (för du gör det själv antar jag) plockar ner varorna i påsen?

Alltså lägger du ner varorna huller om buller i påsen, eller tänker du till och lägger mjölk i botten och bröd överst exempelvis?

Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?