• Rainbow gg

Varför vänder du inte på varorna?

Jag jobbar i en butik där det vid bandet vid kassan står på en stor fin lapp att man ska vända streckkoden mot sig. Trotts detta så vänder nästan ingen på sina varor, vilket gör att jag måste göra det, vilket i sin tur gör att jag får ont i axlar och rygg- särskilt efter att jag fått vända ett 20-tal stora tunga varor.
    Det har kommit till en punkt där jag nu tackar alla kunder som vänt sina varor rätt samtidigt som jag får impulser (som jag inte genomför) att ta alla felvända varor riktigt långsamt.
    Det vi fått lära oss om dessa felvända varor är att inte lyfta något, vilket i princip alltid är omöjligt när man måste vända och vrida. Man får ha ont med andra ord.

Varför vänder inte DU dina varor rätt och, snälla, kan du göra det i fortsättningen?

• Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?
  • Michael 310
    EnAnonumius skrev 2014-07-11 05:35:07 följande:

I praktiken så tar det egentligen lika långt tid för dig (som van butikshandlare), som en kassörska att "lära sig vad sträckkoderna tiderna sitter" på en vara..

Skillnaden är att en kassör/-ska blir "tvungen" till det för sitt jobb, bara för att det finns kunder som har DITT tankesätt och resonemang.

D.v.s anser att butiken skall satsa på "ergonomi" för kassören/-skan och förvägra samtidigt kassörskan ett viktig ergonomiskt moment genom att strunta "i att vända sträckkoderna rätt" för att du och andra med ditt resonemang anser att det är "kassörskans jobb".

Hur svårt är det för dig att bara "lägga manken till" att lära sig vad sträckkoderna ligger på de varor du OFTAST handlar in. Det är inte alls svårt och tar inte längre tid att lära sig som "kund" för att ge lite ergonomisk hjälp för en kassör/-ska i stället för att skylla ifrån dig på att "det blir så stressigt".

Dessutom att vända sträckkoderna rätt från början för dig som kund gör att det går mycket fortare UT genom kassan dessutom. 

Klart som fan kassörskan är tvungen att lära sig det eftersom det är hennes eller hans jobb! Det finns rätt mycket monotona rörelser i de flesta jobb och ofta tyngre lyft än vad dom stackars kassörskorna lyfter. Ta en stensättare tex eller en uska/ssk som ska vända patienter på 120kg+... Så sluta klaga och gör ert jobb eller byt!
  • iceball
    Michael 310 skrev 2014-07-11 08:32:19 följande:

Klart som fan kassörskan är tvungen att lära sig det eftersom det är hennes eller hans jobb! Det finns rätt mycket monotona rörelser i de flesta jobb och ofta tyngre lyft än vad dom stackars kassörskorna lyfter. Ta en stensättare tex eller en uska/ssk som ska vända patienter på 120kg+... Så sluta klaga och gör ert jobb eller byt!

Känns det bra att vara så slö att du inte ens kan använda 1-2 sekunder för att vrida varan rätt?

En kassörska använder inte hela kroppen för att lyfta varorna, det är axlar som får mest stryk. De lyfter långt mer än 120 kilo under ett pass och det är monotona rörelser, det är det som är problemet. Men neeejdå, Micke ska minsann inte göra någon annans jobb, han har ju stämplat ut från sitt så då ska han inte lyfta ett finger för någon annan.
  • Michael 310
    iceball skrev 2014-07-11 08:52:33 följande:

Känns det bra att vara så slö att du inte ens kan använda 1-2 sekunder för att vrida varan rätt?

En kassörska använder inte hela kroppen för att lyfta varorna, det är axlar som får mest stryk. De lyfter långt mer än 120 kilo under ett pass och det är monotona rörelser, det är det som är problemet. Men neeejdå, Micke ska minsann inte göra någon annans jobb, han har ju stämplat ut från sitt så då ska han inte lyfta ett finger för någon annan.

Har själv ett jobb med mycket monotona rörelser och väldigt tunga lyft . Men jag begär inte att någon annan ska göra det åt mig. Dessutom har jag jobbat i kassan på ica i 4 år och jag begärde inte att någon skulle göra mitt jobb då heller.
  • skpklm
    Michael 310 skrev 2014-07-11 09:01:21 följande:
    Har själv ett jobb med mycket monotona rörelser och väldigt tunga lyft . Men jag begär inte att någon annan ska göra det åt mig. Dessutom har jag jobbat i kassan på ica i 4 år och jag begärde inte att någon skulle göra mitt jobb då heller.
    Din karriär på Ica -  var det innan streckkoderna införts?
  • Michael 310
    skpklm skrev 2014-07-11 09:19:00 följande:

Din karriär på Ica -  var det innan streckkoderna införts?

nej slutade för 7 år sedan tror bestämt vi hade streckkoder då...
  • Anton Chigurh
    iceball skrev 2014-07-11 08:52:33 följande:
    En kassörska använder inte hela kroppen för att lyfta varorna, det är axlar som får mest stryk.

De lyfter långt mer än 120 kilo under ett pass och det är monotona rörelser,

det är det som är problemet. Men neeejdå, Micke ska minsann inte göra någon annans jobb, han har ju stämplat ut från sitt så då ska han inte lyfta ett finger för någon annan.
    Kassörskan lyfter 120 kilo under ett pass !!!

Knappast, det gör hon/ han inte...eller jo, det är lust det hon, eller han, gör. Fast du har samtidigt fel åt helvete.

"En kassörska betjänar i genomsnitt 48 kunder på två timmar. Hon slår in 16 varor i minuten, inklusive tiden för betalning. Vikten av varorna som hanteras på bandet är över ett ton, 1.000 kg, men kassörskan tvingas lyfta samma vara flera gånger för att skannern ska registrera EAN-koden. Det betyder ett ton varor i timmen."

Det finns en anledning till att jag underlättar i den mån jag kan. Genom att vända varorna rätt. 

Kram //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • EnAnonumius
    Michael 310 skrev 2014-07-11 08:32:19 följande:
    Vad har jag sagt att JAG jobbar som kassörska?
    Jag HAR jobbat som kassörska men gör det inte längre.
    Lyfte i snitt mellan 1-1,2 ton i timmen.

Jag HAR även jobbat på löpande bandet inom tungindustrin med,med tunga lyft. Jag lyfte när jag jobbade inom tungindustrin på löpande bandet (där det var flera "stationer med lyft mellan olika band")
    C:a 480kg/minuten en BRA dag.  Dåligare dagar c:a 550kg/minuten.
    Fabriken jag jobbade på hade inte skaffat in lyftar då jag jobbade där.

Gissa vilket av dessa två yrken som var bäst för psykiska hälsan?
    Gissar du på industri arbetet så gissade du rätt. Industrarbetandet var bäst för psykiska hälsan.

Som kassörska får man stå ut med en massa jälva gnällrövar som inte kan se utanför sitt egna sfär, och vägrar att begripa att deras jävla varuberg (eller vägra vänd sträckkoder rätt) skapar mer problem för dem själva(som kund) och även då kassörskan måste riva ned varuberget (eller vända rätt på varan för streckkoden) först..
    Måste folk bygga varuberg och/eller vägra vända streckoderna rätt så anser jag att dessa skall bara hålla käften eller kassören/-skan skall få lov att vara otrevlig mot dessa individer till kunder. 

Dessutom har du fel när du sitter och skriver "EN usk/ssk som ska lyfta en patient 120+kg." 
    Man får ALDRIG inom sjukvården var en ensam uska/ssk att vända på en patient som väger 120+ utan hjälp från minst tre andra kollegor eller lyftar
    De har en max vikt gräns som man får vara en enda uska/ssk för att vara ensam att lyfta (utan kollega eller hjälpmedel) och dem hittar du inne på barnavdelningen bland barn upp till 12års ålder.
    Jag vet detta då min mor jobbade som uska när hon var ung och redan då hade de dessa strikta regler, på "hennes tid" när hon jobbade som uska på 70-talet.  Jag köper knappast skitsnack om att det har blivit ändrat på inom den moderna sjukvården.

Jag har två MOTFRÅGOR till dig.
    Mår du bra av att vara så jäkla fullblods egoistisk mot din medmänniska, och förneka neka den enda lilla förbättrade ergonomi en kassörska kan få, om kunder underlättar för henne genom att vända på streckkoderna?  

Är du en av dessa kunder man möter på i kassa (även som kund) som står och klagar och gnäller på långsamma kassörer/-skor som vägrar att vända streckkoderna rätt och även bygger upp varuberg.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    MuppinCowboy skrev 2014-07-11 00:28:41 följande:
    Tackar tackar

Och tack till alla er som jobbar i affärer.

Till alla er som inte orkar/vill göra denna enkla lilla sak som det är för alla friska människor - det går trots allt snabbare och smidigare att vända på varorna än att odla eller tillverka saker/mat som man behöver så avvara ett par sekunder till att vända varorna rätt och varför inte också avvara ett par sekunder extra och ge kassörskorna ett leende också.
    Jag håller med dig.  Att vända dessa sträckkoder rätt ger verkligen ett varmt leende och en tacksam blick.
    Väl värt besväret, när man samtidigt kan komma fortare ut genom kassa med som en trevlig bonus..
  • skpklm
    EnAnonumius skrev 2014-07-11 13:01:48 följande:
    Vad har jag sagt att JAG jobbar som kassörska?
    Jag HAR jobbat som kassörska men gör det inte längre.
    Lyfte i snitt mellan 1-1,2 ton i timmen.

Jag HAR även jobbat på löpande bandet inom tungindustrin med,med tunga lyft. Jag lyfte när jag jobbade inom tungindustrin på löpande bandet (där det var flera "stationer med lyft mellan olika band")
    C:a 480kg/minuten en BRA dag.  Dåligare dagar c:a 550kg/minuten.
    Fabriken jag jobbade på hade inte skaffat in lyftar då jag jobbade där.

Gissa vilket av dessa två yrken som var bäst för psykiska hälsan?
    Gissar du på industri arbetet så gissade du rätt. Industrarbetandet var bäst för psykiska hälsan.

Som kassörska får man stå ut med en massa jälva gnällrövar som inte kan se utanför sitt egna sfär, och vägrar att begripa att deras jävla varuberg (eller vägra vänd sträckkoder rätt) skapar mer problem för dem själva(som kund) och även då kassörskan måste riva ned varuberget (eller vända rätt på varan för streckkoden) först..
    Måste folk bygga varuberg och/eller vägra vända streckoderna rätt så anser jag att dessa skall bara hålla käften eller kassören/-skan skall få lov att vara otrevlig mot dessa individer till kunder. 

Dessutom har du fel när du sitter och skriver "EN usk/ssk som ska lyfta en patient 120+kg." 
    Man får ALDRIG inom sjukvården var en ensam uska/ssk att vända på en patient som väger 120+ utan hjälp från minst tre andra kollegor eller lyftar
    De har en max vikt gräns som man får vara en enda uska/ssk för att vara ensam att lyfta (utan kollega eller hjälpmedel) och dem hittar du inne på barnavdelningen bland barn upp till 12års ålder.
    Jag vet detta då min mor jobbade som uska när hon var ung och redan då hade de dessa strikta regler, på "hennes tid" när hon jobbade som uska på 70-talet.  Jag köper knappast skitsnack om att det har blivit ändrat på inom den moderna sjukvården.

Jag har två MOTFRÅGOR till dig.
    Mår du bra av att vara så jäkla fullblods egoistisk mot din medmänniska, och förneka neka den enda lilla förbättrade ergonomi en kassörska kan få, om kunder underlättar för henne genom att vända på streckkoderna?  

Är du en av dessa kunder man möter på i kassa (även som kund) som står och klagar och gnäller på långsamma kassörer/-skor som vägrar att vända streckkoderna rätt och även bygger upp varuberg.
    Mindes jag så fel -  eller var kommunens ergonom felinformerad?  Så det är alltså vikt motsvarande en älg i MINUTEN kassapersonal lyfter!
  • EnAnonumius
    skpklm skrev 2014-07-11 17:07:11 följande:
    Mindes jag så fel -  eller var kommunens ergonom felinformerad?  Så det är alltså vikt motsvarande en älg i MINUTEN kassapersonal lyfter!
    Nu vet ju jag inte vad en fullvuxen älg väger.
    Men TIMMEN, kan man komma upp i något som motsvara 1-1,5 ton snitt i kassan.
    Och jo det kan komma upp så mycket i den vikten av alla samlade varor som kommer från olika kunder på en timme. 
    Jular är värst då de kommer dragandes med sina jäkla julskinkor på mellan 4-8kg (beroende på hur stor skinka kunden vill ha) och plus allt annat. Då kan man komma upp i nästan c:a 2ton i timmen.

Förresten, hur mycket väger en älg?  Jag vet att morfar berättade det för mig en gång innan han hängde upp sin älgstudsare för gått p.g.a åldern. Han var jägare...
Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?