• Rainbow gg

Varför vänder du inte på varorna?

Jag jobbar i en butik där det vid bandet vid kassan står på en stor fin lapp att man ska vända streckkoden mot sig. Trotts detta så vänder nästan ingen på sina varor, vilket gör att jag måste göra det, vilket i sin tur gör att jag får ont i axlar och rygg- särskilt efter att jag fått vända ett 20-tal stora tunga varor.
    Det har kommit till en punkt där jag nu tackar alla kunder som vänt sina varor rätt samtidigt som jag får impulser (som jag inte genomför) att ta alla felvända varor riktigt långsamt.
    Det vi fått lära oss om dessa felvända varor är att inte lyfta något, vilket i princip alltid är omöjligt när man måste vända och vrida. Man får ha ont med andra ord.

Varför vänder inte DU dina varor rätt och, snälla, kan du göra det i fortsättningen?

• Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?
  • athanatos

Jag använder bara självscanningskassorna nu så jag utsätter ingen för det här problemet :)

• skpklm

Vände alltid alla varor -  självklart för mig  (har jobbat i diverse servicejobb och skaffat mig arbetsskador) -  tills jag läste en annan tråd på FL,   där de flesta var irriterade på kunder som försenar kön genom att titta på varornas streckkoder...

• skpklm

Vände alltid alla varor -  självklart för mig  (har jobbat i diverse servicejobb och skaffat mig arbetsskador) -  tills jag läste en annan tråd på FL,   där de flesta var irriterade på kunder som försenar kön genom att titta på varornas streckkoder...

• RockingSkåne
    Themis skrev 2014-07-07 19:13:48 följande:

Jag vänder alltid mina varor rätt, och de som inte gör det är vad jag har märkt mestadels det problemet att de saknar tankeverksamhet överhuvudtaget.

Jag sa till en gubbe riktigt spydigt för ett tag sen: TÄNK 18 mjölkpaket har du lagt upp på bandet nu och INTE ETT ENDA ligger med streckkoden åt rätt håll för kassörskan!! REKORD!!"

"HAHA säger du det?? säger han och flinar bara.

Byfånar och ålahuen, I tell you.

Hahaha.... Seriöst! Jag hade osså garvat åt dig!

• RockingSkåne

Är det bara jag som känner att Ts verkar va en sur klagmaja?

Personligen så vänder jag inte på varor, bygger inga berg utan lägger upp dem i normal takt. Resterande tid fokuserar jag på mina barn, att betala. Kan också störa mig på folk som saaaakta tar upp varorna en och en och vänder och vrider och är så hiiiimla ordentliga pch duktiga! Sorry familjeliv. Men det stör mig! Ingen kassörska är någonsin sur mot mig heller, det är alltid lite småprat och glatt humör trots felvända varor!

• Rainbow gg
    RockingSkåne skrev 2014-07-07 22:41:39 följande:

Är det bara jag som känner att Ts verkar va en sur klagmaja?

Personligen så vänder jag inte på varor, bygger inga berg utan lägger upp dem i normal takt. Resterande tid fokuserar jag på mina barn, att betala. Kan också störa mig på folk som saaaakta tar upp varorna en och en och vänder och vrider och är så hiiiimla ordentliga pch duktiga! Sorry familjeliv. Men det stör mig! Ingen kassörska är någonsin sur mot mig heller, det är alltid lite småprat och glatt humör trots felvända varor!

Tja, glad och trevlig känner iallafall jag att man måste vara oavsett vem kunden är.
    Och är det konstigt att man blir sur när man får ont under och efter en arbetsdag?

Hade jag inte behövt jobbet så skulle jag inte jobba där, slitet är inte värt 114:- i timmen. Fast jag har börjat få schyssta lår- och rumpmuskler av att packa upp och fronta varor. Hade det funnits ett bättre jobb tillgängligt så hade jag inte tvekat på att byta :)
  • Carran83

Jag gör det inte längre av den anledningen att min sambo som nu mer är butikschef i en Ica-butik och har många års erfarenhet av att sitta i kassan har förklarat för mig att det går mycket smidigare och snabbare om han själv tar fram streckkoden eftersom han vet vart dom sitter än att jag som kund ska stå och vända och vrida på varan för att hitta den ;)

• erica91

Jag jobbar också i kassan på en stor IcaMaxi butik. Är väldigt tacksam när kunden vänder streckkoden rätt!!!

Däremot när alla ligger rätt så går det jävligt fort att dra alla varor som just då är på bandet, har kunden fler varor så hänger inte kunden med, så på slutet ligger inte alla rätt. Men det förstår jag! :) är tacksam för dom grejorna som är rätt!

TS - har ni ingen handscanner? Alla stora och tunga varor brukar våra kunder INTE lägga upp på bandet, dom flesta frågar faktiskt om vi ens vill ha dom på bandet..!:)
    Handscannern på mitt jobb är min bästavän! Haha! Bara att strecka sig lite och kunden hjälper gärna till att vända streckkoden mot mig och BLIPP så är varan inne! Prata med din chef om det! Underlättar såååå mycket!!

• erica91

Sen måste jag tillägga, vänder inte kunden på varorna så blir jag inte sur heller, jag hittar streckkoderna utan att knappt behöva titta på varan, jag vet PRECIS vart den är utan att behöva leta :) (nu låter det som jag jobbat i butik i 25 år typ, men det är faktiskt bara 3,5 år)

Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?