• Rainbow gg

Varför vänder du inte på varorna?

Jag jobbar i en butik där det vid bandet vid kassan står på en stor fin lapp att man ska vända streckkoden mot sig. Trotts detta så vänder nästan ingen på sina varor, vilket gör att jag måste göra det, vilket i sin tur gör att jag får ont i axlar och rygg- särskilt efter att jag fått vända ett 20-tal stora tunga varor.
    Det har kommit till en punkt där jag nu tackar alla kunder som vänt sina varor rätt samtidigt som jag får impulser (som jag inte genomför) att ta alla felvända varor riktigt långsamt.
    Det vi fått lära oss om dessa felvända varor är att inte lyfta något, vilket i princip alltid är omöjligt när man måste vända och vrida. Man får ha ont med andra ord.

Varför vänder inte DU dina varor rätt och, snälla, kan du göra det i fortsättningen?

• Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?
  • Rainbow gg
    Aniiee skrev 2014-07-07 21:12:20 följande:

TS, snabb fråga (eftersom det hände mig ganska ofta när jag jobbade i matbutik): Hur ofta händer det att en kund ställer hela korgen på bandet?

Jag har visserligen bara jobbat i 2,5 månad men detta har inte hänt mig en endaste gång.
    Däremot så lägger de som ska köpa korgar/hinkar massvis med saker i dessa och bara ställer på bandet, jag brukar uppvisa min missnöjdhet med att hälla ut allting på bandet lite dramatiskt.

Om jag inte hade behövt det här jobbet så hade jag sagt ifrån till de extremaste kunderna.
  • Lillaloppan123
    Aniiee skrev 2014-07-07 21:12:20 följande:

TS, snabb fråga (eftersom det hände mig ganska ofta när jag jobbade i matbutik): Hur ofta händer det att en kund ställer hela korgen på bandet?

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
    Haha det har hänt mig någon enstaka gång. Första gången blev jag helt paff! Och sen förbannad. Kunden hade bara plockat frukt och grönt - men en drös olika, med tusen olika kg-priser. Så när korgen rullade fram till mig, satt jag bara och tittade på honom ett bra tag. Efter en stund sa jag att man inte gör så, utan att man lägger upp varorna en och en och sedan sätter man korgen tillsammans med de andra korgarna. Jaha... Sa han. Och jag fortsatte: Fast om du vill kan jag väga hela korgen och slå in de på röd chilipeppar. (kostar väl en 100kr kg typ)

Det ville han ju givetvis inte, men om han inte hade skärpt till sig och packat upp varorna ordentligt då, så hade jag nog gjort det.
  • Rainbow gg
    Lillaloppan123 skrev 2014-07-07 21:17:52 följande:

Jobbar i kassan på City Gross och kan bekräfta det du skriver ts, att 98% av våra kunder INTE vänder streckkoden rätt och gärna bygger berg (finns även dom som bara tömmer korgen upp och ner). Och jag fattar inte heller varför? Om kunden lägger koden på rätt håll, går det snabbare för mig att scanna varorna. Så de som skyller på att de blir stressade när de ska packa upp för de tror de kommer ta längre tid för de ska leta upp streckkoderna - fel fel fel. Det blir nog ungefär samma tid (eftersom jag också kan jävlas lite ibland och vara seeeeg om en kund bara kastat upp sina varor) plus att jag sparar min stackars rygg och mina stackars axlar PLUS att Du troligtvis blir bemött med ett extra leende och kanske ett "tack för hjälpen" istället för att jag ska bli sur och få ont.

Sen fattar jag inte folk som lägger upp läskbackar, kattsand, 20 liter sköljmedel osv osv. Fattar ni inte hur tungt det är för ryggen att fösa dessa varorna? Flera ggr per dag, flera ggr i veckan = ton av onödig vikt som i slutändan ger mig förslitningsskador.

Berg är lika jobbigt som felvänt, om inte mer eftersom allt är i en hög samt felvänt. Fick ett stort berg idag med förbrukningsvaror toppat med servetter och chips, inget som är tungt men allting hasar ju omkring när det ligger ovanpå varandra.
    Det enda som är en slags lättnad är att de två kassorna vi har är "rygg i rygg" så har jag föst med högern idag så kan jag fösa med vänstern imorgon och sprida ut smärtan haha!
  • grind
    Rainbow gg skrev 2014-07-07 14:59:03 följande:

Jag jobbar i en butik där det vid bandet vid kassan står på en stor fin lapp att man ska vända streckkoden mot sig. Trotts detta så vänder nästan ingen på sina varor, vilket gör att jag måste göra det, vilket i sin tur gör att jag får ont i axlar och rygg- särskilt efter att jag fått vända ett 20-tal stora tunga varor.
    Det har kommit till en punkt där jag nu tackar alla kunder som vänt sina varor rätt samtidigt som jag får impulser (som jag inte genomför) att ta alla felvända varor riktigt långsamt.
    Det vi fått lära oss om dessa felvända varor är att inte lyfta något, vilket i princip alltid är omöjligt när man måste vända och vrida. Man får ha ont med andra ord.

Varför vänder inte DU dina varor rätt och, snälla, kan du göra det i fortsättningen?

Varför skulle jag göra det?
  • Flisan79

Jag vänder alltid alla varor...

Men så var mitt första yrke just kassörska så det sitter i sen dess

• Lillaloppan123
    grind skrev 2014-07-07 22:14:19 följande:
    Varför skulle jag göra det?
    Amen är du dum eller? Du ska göra det för att visa hänsyn och respekt mot dina medmänniskor, för att vi uppskattar det väldigt mycket och för att det underlättar för oss båda.
  • Flisan79

Grind: för att underlätta för kassörskan. Det går bra mycket fortare då och om alla gjorde det så skulle varje kund ta mindre tid: mindre kö

Som kassörska lyfter man flera ton om dagen.

• grind
    Flisan79 skrev 2014-07-07 22:18:15 följande:

Grind: för att underlätta för kassörskan. Det går bra mycket fortare då och om alla gjorde det så skulle varje kund ta mindre tid: mindre kö

Som kassörska lyfter man flera ton om dagen.

Det skulle kanske ta max 10 sekunder mindre tid för mig i affären om jag hade lagt varorna med streckkod upp. Samtidigt är det bekvämare att bara lägg upp varorna vilket är mer värt än 10 sekunder i tidsvinst.

Kassörskans arbetsmiljö struntar jag fullständigt i. Är hon inte nöjd ska hon sluta. Jag som kund ska inte göra hennes jobb.
Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?