• Rainbow gg

Varför vänder du inte på varorna?

Jag jobbar i en butik där det vid bandet vid kassan står på en stor fin lapp att man ska vända streckkoden mot sig. Trotts detta så vänder nästan ingen på sina varor, vilket gör att jag måste göra det, vilket i sin tur gör att jag får ont i axlar och rygg- särskilt efter att jag fått vända ett 20-tal stora tunga varor.
    Det har kommit till en punkt där jag nu tackar alla kunder som vänt sina varor rätt samtidigt som jag får impulser (som jag inte genomför) att ta alla felvända varor riktigt långsamt.
    Det vi fått lära oss om dessa felvända varor är att inte lyfta något, vilket i princip alltid är omöjligt när man måste vända och vrida. Man får ha ont med andra ord.

Varför vänder inte DU dina varor rätt och, snälla, kan du göra det i fortsättningen?

• Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?
  • Rainbow gg
    Moonis skrev 2014-07-07 15:53:36 följande:

Anledningen till att jag oftast inte vänder är för att jag känner mig väldigt stressad och ångestfylld i den situationen. Har jag inte massa folk bakom så kan jag tänka på det men oftast blir det ju kö.

Men blir du inte stressad av att det tar så lång tid för kassören att leta upp alla streckkoder samtidigt som kön fylls på med fler och fler kunder och du bara kan stå och vänta och vänta på att det ska bli klart?
  • Moonis
    Rainbow gg skrev 2014-07-07 15:56:19 följande:
    Men blir du inte stressad av att det tar så lång tid för kassören att leta upp alla streckkoder samtidigt som kön fylls på med fler och fler kunder och du bara kan stå och vänta och vänta på att det ska bli klart?
    Det brukar inte ta så lång tid faktiskt. Men det är i alla fall inte så att jag bara skiter i det utan det finns bra anledning bakom.
  • Rainbow gg
    Moonis skrev 2014-07-07 16:00:44 följande:
    Det brukar inte ta så lång tid faktiskt. Men det är i alla fall inte så att jag bara skiter i det utan det finns bra anledning bakom.
    Anledningen till detta är nog att kassören istället skyndar sig och blir stressad och får ont. Så istället för att de i kö "blir otåliga" eller vad du nu tänker om dem så blir ju kassören ledsen/bitter/sur på dig istället.
    De som köar har ju antagligen tid att gå och handla och har säkerligen räknat med att stå en viss tid i kö. Alltså behöver du inte stressa egentligen.
    Att du gör på detta vis orsakar ju en annan människa både smärta och stress.
  • Coruscant

Rainbow gg - nu skrev jag ju att jag vände streckkoden rätt och la mina tyngsta varit först. Men eftersom jag oftast handlar på samma butiker - och vissa som jobbar i kassan inte bryr sig om mina varor, så är det de kassörerna som jag sedan inte bönder streckkoden rätt åt. För att själv hinna till bandet på andra sidan och packa varorna fort nog så de inte krossas.

Kortet som jag lägger på sist brukar åka ner på bandet i 5 fall av 10 - och medan jag är upptagen med att betala pressar kassören sönder kort, bröd och tomater etc. med mellanbrädan.

• Moonis
    Rainbow gg skrev 2014-07-07 16:07:44 följande:
    Anledningen till detta är nog att kassören istället skyndar sig och blir stressad och får ont. Så istället för att de i kö "blir otåliga" eller vad du nu tänker om dem så blir ju kassören ledsen/bitter/sur på dig istället.
    De som köar har ju antagligen tid att gå och handla och har säkerligen räknat med att stå en viss tid i kö. Alltså behöver du inte stressa egentligen.
    Att du gör på detta vis orsakar ju en annan människa både smärta och stress.
    Alltså jag har ångestproblematik och social fobi (även om jag kommit en bra bit på vägen när det gäller min sociala fobi) vilket gör att det blir väldigt jobbigt i just denna typ av situation. När jag får mer ångest och är nära att få panikattack så är inte att vända varor rätt mitt prio ett om du förstår vad jag menar.
  • nemo1

Jag har alltid vänt rätt och i prydlig rad. Kan faktiskt själv bli irriterad på folk som bara slänger upp allt i en hög på bandet, hur svårt kan det va?

• BCH52

Jag har problem med vilket håll som är rätt i just den här butiken. Jag handlar i olika butiker runt om i landet. Ofta, men inte alltid ska streckkoden vändas mot mig, ibland ska den vändas ner för avläsaren är en del av bandet. Jag har också varit i affärer där kassören/kassörskan använt en handscanner och då vill de att koden skavar vänd uppåt.

Det är inte alltid lätt att se hur det ser ut i just den butik jag handlar i idag.

Jag har dick stor förståelse föe de problem det blir för kassapersonalen.

Standardisng kanske, eller krav på utrustning som läser av oavsett hur varan är vänd.

• Rainbow gg
    BCH52 skrev 2014-07-07 16:30:20 följande:

Jag har problem med vilket håll som är rätt i just den här butiken. Jag handlar i olika butiker runt om i landet. Ofta, men inte alltid ska streckkoden vändas mot mig, ibland ska den vändas ner för avläsaren är en del av bandet. Jag har också varit i affärer där kassören/kassörskan använt en handscanner och då vill de att koden skavar vänd uppåt.

Det är inte alltid lätt att se hur det ser ut i just den butik jag handlar i idag.

Jag har dick stor förståelse föe de problem det blir för kassapersonalen.

Standardisng kanske, eller krav på utrustning som läser av oavsett hur varan är vänd.

Men hur ser du på saken när det finns en stor tydlig skylt med skriften "Var vänlig vänd varorna med streckkoden mot dig" ? Då borde det ju inte vara så svårt egentligen, eller?
  • BCH52
    Rainbow gg skrev 2014-07-07 17:27:28 följande:
    Men hur ser du på saken när det finns en stor tydlig skylt med skriften "Var vänlig vänd varorna med streckkoden mot dig" ? Då borde det ju inte vara så svårt egentligen, eller?
    Jodå, i de fall de finns en sådan skylt eller jag ser var/hur skanningsutrustningen ser ut, då lägger jag naturligtvis upp varorna på lämpligt sätt.

Men som jag också nämnde i mitt tidigare inlägg, det varierar från butik till butik och det är inte alldeles tydligt hur just den här butiken vill ha det. Det har ett flertal gånger inträffat att jag lagt upp varorna på det sätt som jag trodde var rätt, men då var det på något annat sätt jag skulle ha lagt upp det och kassapersonalen har varit tvingats vända på allt.

Det är alltså inte alltid lätt att göra rätt alla gånger när förutsättningarna varierar och instruktioner är otydliga eller saknas helt.
  • Currykoalan

Jag vänder varorna rätt. Pluspoäng till mig Solig.

I ärlighetens namn så självscannar jag för det mesta, och där kan det hända att butikspersonalen får hjälpa mig, om det är såna där snabbscanna vid utgången kassor. Rätt ofta får jag inte alls rätt på just den scanningen hur jag än vrider och vänder på varan. Med handscanner brukar jag inte behöva någon assistans .

Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?