• Rainbow gg

Varför vänder du inte på varorna?

Jag jobbar i en butik där det vid bandet vid kassan står på en stor fin lapp att man ska vända streckkoden mot sig. Trotts detta så vänder nästan ingen på sina varor, vilket gör att jag måste göra det, vilket i sin tur gör att jag får ont i axlar och rygg- särskilt efter att jag fått vända ett 20-tal stora tunga varor.
    Det har kommit till en punkt där jag nu tackar alla kunder som vänt sina varor rätt samtidigt som jag får impulser (som jag inte genomför) att ta alla felvända varor riktigt långsamt.
    Det vi fått lära oss om dessa felvända varor är att inte lyfta något, vilket i princip alltid är omöjligt när man måste vända och vrida. Man får ha ont med andra ord.

Varför vänder inte DU dina varor rätt och, snälla, kan du göra det i fortsättningen?

• Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?
  • Lillaloppan123
    erica91 skrev 2014-07-07 23:31:18 följande:

Sen måste jag tillägga, vänder inte kunden på varorna så blir jag inte sur heller, jag hittar streckkoderna utan att knappt behöva titta på varan, jag vet PRECIS vart den är utan att behöva leta :) (nu låter det som jag jobbat i butik i 25 år typ, men det är faktiskt bara 3,5 år)

Det handlar inte om att man som kassörska inte hittar streckkoderna, för jag hittar också de direkt, vet precis var de sitter. Det handlar om att skona oss från förslitningsskador. Jag är ung och har jobbat i butik i 2,5 år och min rygg är allt annat än vacker - trots regelbunden medicinsk massage och träning. Tänk hur jag ser ut om några år då? Nej, kunder som hjälper till är guldvärt - andra som bara kastar upp varorna hänsynslöst får oftast sämre service av mig för jag blir så jävla irriterad.
  • Lillaloppan123
    Carran83 skrev 2014-07-07 23:01:42 följande:

Jag gör det inte längre av den anledningen att min sambo som nu mer är butikschef i en Ica-butik och har många års erfarenhet av att sitta i kassan har förklarat för mig att det går mycket smidigare och snabbare om han själv tar fram streckkoden eftersom han vet vart dom sitter än att jag som kund ska stå och vända och vrida på varan för att hitta den ;)

Skönt att inte din sambo är min chef för han verkar ju inte ha fattat ett dyft.

Hellre en kund som anstränger sig och letar upp streckkoden och lägger varan rätt, än en kund som inte gör det så jag själv får vända, vrida och lyfta själv så jag så småningom måste bli sjukskriven pga förslitningsskador mm.
  • Lena

Jag vet var streckkoden sitter på 90% av allt jag handlar bara för jag brukar vända dem rätt och det lär jag mina barn göra med.

• Marlean

Brukar vända maten "rätt" men blir rätt sur över att det aldrig verkar uppskattas. Ett leende kostar inget om man sitter i kassan och har ett yrke som innebär att man träffar andra människor.

• Aileen Allannah

Rockingskåene - nä, du är inte den enda. Bli glad för de som lägger varorna rätt, sura inte ihop för de som inte gör det.

• snedtak

Jag vänder streckkoden rätt så länge det inte försenar arbetet. Jag vet nämligen var den sitter på de flesta varor jag köpet (mjölk, smör, ost). Annars tittar jag på varan medan jag lyfter den ur korgen istället för att först lägga den på bandet och sedan vända på den. Om jag inte hittar koden under den perioden (sker kanske 1 gång på 10 eller 20) så får det blir som det blir.

Däremot är jag nyfiken på hur ni föredrar att man lägger varorna när det är omöjligt att lägga dem rätt (i min affär är det min mig). Äggkartongerna har tex streckkod på ovansidan och kan inte direkt balanseras. Finns det ngn riktning som är andra bäst när den rätta inte funkar? *nyfiken*

• SivSavant

För att man anser att det är kassörskans jobb? 

Själv vänder jag streckkoden mot mig för det är busenkelt och sparar en massa jobb och tid, även för mig. Men visste jag att kassörskan tänkte som du så undrar jag om inte jag skulle strunta i att vända varorna rätt -om jag har tid- "bara för att".

Det krävs inte mycket av en tjej för att bli mamma, men det krävs en riktig kvinna för att vara en moder.
  • Aniiee
    snedtak skrev 2014-07-08 01:10:28 följande:

Jag vänder streckkoden rätt så länge det inte försenar arbetet. Jag vet nämligen var den sitter på de flesta varor jag köpet (mjölk, smör, ost). Annars tittar jag på varan medan jag lyfter den ur korgen istället för att först lägga den på bandet och sedan vända på den. Om jag inte hittar koden under den perioden (sker kanske 1 gång på 10 eller 20) så får det blir som det blir.

Däremot är jag nyfiken på hur ni föredrar att man lägger varorna när det är omöjligt att lägga dem rätt (i min affär är det min mig). Äggkartongerna har tex streckkod på ovansidan och kan inte direkt balanseras. Finns det ngn riktning som är andra bäst när den rätta inte funkar? *nyfiken*

Ang. äggkartongen, så vill i alla fall jag säga: lägg den så att streckkoden är nämast dig, även om den är på ovansidan. ÄR den mitt på spelar det ju ingen roll, men är den uppe i högra ovanhörnet så ställ den så att "högra ovan" blir "vänstra nedan", om du förstår vad jag menar. (Då kan kassörskan även på ett snabbt och enkelt sätt kolla så äggen är hela.)
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
Svar på tråden Varför vänder du inte på varorna?