• thefee

Klago/gnälltråd för oss höggravida

Har känt mig lite konstig i magen idag vet inte om det beror på vädret om det är spänningar i luften eller nåt sånt för hör har dom lovat åska idag! Vi har typ 15grader varmt och det ska åska? Fick låna en väska av min farmor igår att ta till bb men den blir nog för liten plus att dragkedjan kommer gå sönder när jag packat allt i den för den går riktigt trögt efter att ha legat på vinden några år. I morgon ska vi åka och kolla så vi säkert vet var bb är ifall det skulle börja av sig själv. En liten tur på stan ska vi också göra men jag orkar inte gå så långt så det blir nog ingen stor shopping.

• thefee
    Neithotep skrev 2014-08-22 17:15:25 följande:

Det är ingen skillnad att föda barn på 3,8 kg eller 4,1 så det är nog ingen skillnad på 3,7 och 4. Kanske är det skillnad om huvudomfånget är stor skillnad på men jag tänker mig att det gör skitont vilket som :-P.

Är så superleds nu, vill bara ha ut bebisen.. v.40 på söndag och det innebär i värsta fall att jag kan gå 28 dagar till. Suck! Imorgon är det kalas för min sjuåring, 20 barn tackade ja och jag är sjukt opeppad..

Nej det gör väl jävligt ont hur mycket det än väger ;) men käns bättre att "veta" att hon intenär någon mega stor bebis utan mer en normal innan förlossningen. Vad hon sen äger i verkligheten är en annan femmaför då är hon ju redan ute ;)
  • thefee
    larssonkaa skrev 2014-08-22 19:18:30 följande:
    Tack så mkt, och det är klart att du får fråga ;) vi har väl avhandlat mer intima detaljer än så här tidigare haha.. Ja, jätteskönt att jag slapp skador. Men mitt underliv mår lite sisådär trots det. Har ff svårt att sitta, känner mig väldigt öm och jag kan inte ens ha bindan emot utan att det gör för ont. Men jag antar att det är normalt? Det är idag 4 dgr ganska exakt sen Stella kom till världen.

Ni som fött barn innan, hur lång tid tar det innan man kan sitta normalt igen? Hur länge ömmar det & gör ont liksom?
    Jag var 3 dagar på bb och den sista dagen kunde jag stiga upp och börja gå nästan med det samma tidigare fick man vänta lite med att gå iväg så allt hann "sjunka ner" igen när man steg upp. Tror det tog minst en vecka innan jag kunde sitta på en vanlig stol igen utan att det gjorde ont, men då självklart med kudde under iaf. Sprack ganska mycket. Sen fick min svanskota en rejäl smäll plus att jag hade hemorrojder efteråt så att sitta i bilen var hemskt i flera veckor för det gjorde så ont när sätet var så skarpt i bilen.
    Så för min del tog det ganska länge innan det gick att sitta normalt igen men jag vet att andra har kunnat göra det redan dagen efter utan att ha minsta problem. Beror nog bara på hur öm man är i underlivet efteråt. Kanske värre också när dom hamnade att skrapa bort det sista av moderkakan?
  • thefee

Är så jävla arg på mannen nu. Vi hade planerat att åka till granstaden idag för att se så vi vet var bb är. Nå i morse ringde hans bror som bor en liten bit härifrån och undrade om han inte kunde komma och hjälpa honom med en grej. Tänkte att vi kan åka på em. I stället så han gick dit. Kom hem för en liten stund sen och tycker att vi kan åka en annan dag i stället för det regnar! Det skiter väl jag i om det regnar eller inte?! Nå då ska han först äta och sen duscha och fixa innan vi kan åka så vi skiter i det för klockan kommer vara 15 minst innan vi kommer oss iväg och då har alla affärer stängt redan.

• thefee

Hatar att vara gravid. Efter att vi bestämt för att inte åka till grannstaden idag så blev jag skitsur och började gråta i soffan. Mannen som är så oförstådd på dessa gravidhormoner fattar inte varför så jag börjar ropa åt honom och går sen upp till vårt sovrum och lägger mig i sämgen och gråter. Han kommer upp efter en liten stund och säger att jag får åka själv dit ifall jag vill så är han hemma med sonen. Jag ropar vidare en massa saker och han försöker trösta lite. Sen kläcker han ur sig att det inte spelar nån roll vad han vill för jag bryr mig ändå inte i det. Så kan man inte säga åt en höggravid hormonstinn kvinna! Till sist åkte jag själv iaf och köpte två toppar och en lång tröja så jag ska klara mig dom sista veckorna med kläder för jag har verkligen inget som passar längre. Gah låt denhär graviditeten vara över nu så jag kan leva ett normalt liv å gå i mina gamla kläder! Hatar att vara gravid..

• thefee

Lives under: nej dom borde få gå en extra kurs i hur man hanterar en gravid kvinna och få ett papper med saker man absolut inte ska säga eller fråga av en höggravid kvinna. ;) borde kanske föreslå det åt bm?

July: ja det är ju sant men då kan man iaf ta ut sina aggressioner med att gå en promenad eller nått nu tar det ju en halv evighet att bara "rusa upp i sovrummet" för att man inte kan springa upp i trappan eller ens komma upp på ett snabbt sätt ur soffan. Minns inte alls att jag var såhär hemsk förra gången? Kanske beror på att det är en tjej den här gången i magen och sonen tär på mina nerver från morgon till kväll plus att mannen kommer med någon idiotisk fråga eller säger något helt fel vid fel tidpunkt. Tror nog jag kommer må bättre på flera sätt efter förlossningen om den går hyfsat smidigt och det inte uppstår några komplikatikner efteråt förstås.

• thefee
    Livets under skrev 2014-08-23 18:53:30 följande:

Ja se dessa killar.. De kommer allt undan lätt. ;)

Såg en rolig video på fb där två killar skulle känna hur en förlossning kändes. De gick till en läkare som simulerade smärtan med ett band runt magen o elektroder. Hahaha de gick in i det med ett 'kan ju knappast va så illa som de säger...' Till ett 'mamma förlåt för det onda jag utsatte dig för när jag föddes o du är min hjältinna'!! Haha

Har sett något liknande nångång och det borde verkligen alla män få prova på! ;) Dom borde även få låna en fejk mage och ha på sig några dagar för att inse hur tungt det faktiskt är när man går med den stora magen dom sista veckorna.

Läste nånstans att föda barn känns som att man bryter 26(!) ben på samma gång i kroppen! Fatta 26 ben! Det är inget man ska klara av i vaket tillstånd utan man har svimmat länge innan men tydligen klarar en kvinna av så hög smärta under en förlossning. Vilka supermamas vi är! ;)
  • thefee

Larssonkaa: Jo känns onödigt att köoa kläder såhär sent men försökte köpa sånt jag kan ha efteråt också så det inte skulle kännas alltför onödigt.

• thefee

Sonen hade en sämre natt men jag gick så tidigt i säng igår plus att han sover längre när han är vaken några timmar om natten så jag fick ju även lite sovmorgon på det så känner mig faktiskt utvilad idag. Har fått tvättat två maskiner kläder och bebissaker typ spjälskydd och bebisbo. Har även fixat lite med bb väskan och spjälsängen har jag bäddat lite slarvigt åt katterna ifall nån av dom får för sigbatt ligga i den innan bebisen börjar använda den. Men dom brukar hellre sova i nån stol. Var ute en stund också oh krattade grus(!) Och rev upp ogräs på vår grusplan. Tror dock att det kommer straffa sig sen att man varit så aktiv en dag men om man en gång har energi så måste man väl utnyttja den ;)

• thefee

Ja det händer sällan att jag har mer energi på dagen nu så jag orkar göra annat än titta på och gå efter sonen när han leker. Känner mig helt slut hela tiden känns de som. Borde också baka den här veckan så man har något att bjuda på när alla kommer för att träffa nykomlingen :)

Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida