• thefee

Klago/gnälltråd för oss höggravida

10barn: Känns som vi frågar ut dig om en massa saker nu haha  men det är ju valfritt att svara på frågorna :)
    Är alla dina barn friska? Har känt sån noja och oro typ hela den här graviditeten att något ska vara fel på bebisen eller att hon ska dö under förlossningen eller liknande saker. Min första förlossning gick på 4,5 timme och inga komplikationer förutom att jag sprack ganska mycket eftersom det gick så fort. Blir det lättare eller värre om man har flera barn att man är rädd att nästa barn inte ska var friskt? Att man liksom inte kan ha det så bra att alla barn skulle vara fullt friska.

• thefee

10barn: Jo jag kommer nog inte heller känna mig lugn innan bebisen är ute och jag själv ser att hon mår bra och är frisk. Jag är ju endast 23 år och här (bor i Finland) så får alla gå på ul redan i vecka 12 oavsett ålder. Alla ul har sett bra ut och inget avvikande har hittats men det var inte förrän förra veckan när jag var på tul i v.36 som jag började slappna av och tänka att nu kan jag inte göra mer. Nu är det bara att njuta av dom sista veckorna och hoppas att förlossningen går bra.
    Tror dock mycket att min nojja beror på att en på mitt jobb fick en pojke som har en ärftlig sjukdom men det visste dom inte innan han var född. Sjukdomen är väldigt ovanlig och läkarna vet inte riktigt hur han kommer utvecklas men trots att han är snart 2,5 så är han inte större än en 1 åring och kan inte gå, prata eller sånt utan behöver hjälp med allt.
    Så det gör väl lite att man är mera medveten om att det faktiskt inte alltid blir som man tänkt.

• thefee

Grattis blåttmoln!

Ska till bm idag om en stund. Tycker det är så skönt att gå dit och prata av sig lite och få höra hjärtljuden. Tror jag kommer gå varje vecka nu fram till bf och sen blir det väl 2gånger i veckan om dom intr ändrat sedan sist jag var gravid. Fattar inte att det snart är över. Börjar nästan få kalla fötter nu och vill inte alls föda barn men jag vill inte vara gravid heller haha.

Ni som blivit snittade. Är det jobbigare att bli snittad med andra barnet tänkte när man har ett eller flera barn att ta hand om från förr? Vill verkligen inte bli snittad eftersom jag tror det skulle bli så mycket jobbigare när sonen är så liten än. Fast jag har inte burit honom på flera veckor pga ryggen i stället får han hålla min hand eller så får pappa bära.

• thefee
    Neithotep skrev 2014-09-01 11:01:54 följande:

Oj vad ofta ni går! Jag började gå en gång i veckan nu först på övertid, gick varannan vecka innan. 

Blev snittad med första barnet och som jag minns det kunde jag börja bära lite tyngre (än ex, bebisen) efter två veckor, jag tror säkert det går bra om sonen förstår att du har ett sår på magen så att du inte kan lyfta honom direkt efter förlossningen på samma sätt som han förstår att du har ont i ryggen nu. 

Jo man brukar börja från v.36 med att gå varje gång för att hålla koll på blodtryck och så bebisen mår bra i magen. Jo det gör han säkert plus att mannen är hemma 2-3 veckor efter förlossningen så han får hjälpa till mycket.
  • thefee
    sladdmamman skrev 2014-09-01 12:24:03 följande:

Jag har så ont av att vara täppt, får nästan panik av det. Sen tänker jag ju på smitta till bebisen också. Har verkligen sett fram emot när mina stora killar ska få träffa den lille första gången.

Ingen bra dag idag. Svårt att tänka positivt

Minns hur jobbig det var att vara förkyld på slutet. Hoppas du inte får bifåleinflammation det yade jag ch det var hemskt!
  • thefee
    3skabli4 skrev 2014-09-01 18:34:19 följande:

Vill klaga lite!
    Är i v.39+1 idag med andra barnet. Var på bm-besök idag och med tron om att jag skulle få en hinnsvepning. Men icke, tappen var inte mogen nog och öppen. Och barnet ligger helt rörlig.

Med första barnet var jag redan öppen 1-1,5 cm och barnet fixerat i denna veckan. Hon föddes på bf+5. Så nu blir jag orolig över att jag kommer gå över skitlänge.

Jag orkar inte mer. Har förbannat ont i blygdbenet, kan knappt röra mig utan att börja lipa. Mår illa titt som tätt och har sammandragningar/förvärkar jätteofta. Har haft foglossningar sedan v.7. jobbat 50% från v.20 och gått hemma på heltid  sen v.27. Jag är såååå uttråkad.

Här ligger bebisen också rörlig ännu med huvudet men jag har både läst och bm sa att det är vanligt att dom inte fixerar sig helt när man är omföderska eftersom bäckenet redan är lite uttöjt från tidigare förlossning. Så vissa fixerar sig inte helt innan förlossningen är igång och dom sjunker tillräckligt långt ner.
    Men har precis som dig riktigt ont i blygdbenet och det ilar och bränner för varje steg man tar!
    Är i vecka 37+2 så räknar med minst 3 veckor kvar fast troligen 4 veckor.
  • thefee

Det var bökande hela gårdagen i magen så idag är det betydligt lugnare. Har handlat det sista nu innan bebisen kommer om vi inte köper nån liten grej än förstås. Bb väskan är nästa färdig packad så snart är det bara att vänta att det drar igång.

• thefee

Har bakat med sonen ikväll. Blåbärsmuffins men man borde ha nerver av stål eller vett i skallen att inte baka med barn när man är höggravid. Det gick inte riktigt som planerat men resultatet blev riktigt bra.
    Börjar vara riktigt trött på den här jävla foglossningen nu. Går som en kratta som gått av. Och det gör så otroligt ont att vända sig i sängen eller ens att få på sig byxor, skor eller nått som gör att man måste lyfta på ett ben i gången om man inte har möjlighet att sätta sig på något. Vill inte sitta på golvet för då kommer jag knappt upp igen!
    18 dagar kvar till BF men det känns som 180 dagar. Läste nånstans där en hade skrivit att dom sista 7 dagarna innan bf så känns en dag som 1479 dagar i stället ;)

• thefee

Tycker också dom kunde uppdatare sin fakta lite och skrivs något nytt nångång. Det ända som dom skriver som faktiskt är nytt är om det händer något i kungahuset. Någon ska få barn eller nåns barn har gjort något eller liknande. Som sen visas i flera veckor efteråt.

Nu till dagens gnäll. Jag har fått svårare att somna om. Ingen ställning funkar mera. Att ligga på rygg är helt uteslutet nu och då blir jag så sjuk i höfterna pga foglossningen när jag måste ligga på ena sidan åt gången hela natten. Och mitt humör är det sämsta som finns nu. Jag blir så lätt irriterad på allt och alla. Det blir väldigt många bråk och rop med sonen nu så man känner sig som världens sämsta mamma. Har ingen ork heller den här veckan så det är knappt så jag vill gå ut med sonen när mannen är i jobb för det är såå jobbigt.

• thefee

Thea08: jag har en periodare i magen. Vissa dagar är det hålli gång hela dagen vilket gör att nästa dag blir väldigt lugn när hon tröttat ut sig själv. Men på kvällarna brukar hon mer eller mindre hålla igång varje dag.

Herregud vilket humör jag har! Sonen vägrade äta så han blev skickad till rummet. Sen kom han ner och skulle äta igen,tog några tuggor och sen var det färdigt. Jag blir tokig! Ska mitt humör vara såhär hela tiden tills bebisen kommer ut så får jag fel i huvudet. Allt irriterar mig! Halsbrännan har hittat mig nu också. Hittills är det bara lite oftast på natten när jag vaknar för att svänga mig eller gå på toa men iaf..

Svar på tråden Klago/gnälltråd för oss höggravida