• Anonym (Maria)

Provocerade

Tycker inte om krönikan som delas som bara den på fb.
    Rubriken talar om att alla bonusmammor ska sluta vara som fem åringar.
    Det delas och påhejas som bara den!!
    Håller helt med att vissa bonusmammor/pappor bör skärpa sig håller också med mycket annat i texten. Men det gäller även bioföräldrarna samt bonusbarnen.
    Alla måste ge och ta.
    Blir ledsen och arg för det verkar ju helt klart som att allt ansvar för att få det att fungera ligger hos bonusmamman.

• Svar på tråden Provocerade
  • Anonym (Maria)
    Fjärrkontrollen skrev 2014-08-05 12:40:43 följande:
    Gillar bara inte när man missbrukar ord. 
    Och ärligt, det var en ganska kass jämförelse. 
    Jag tycker att det är jätte bra liknelse.

Påhopp som påhopp utan att egentligen kanske inte ha suttit själv i sitsen.

Man pratar om olika personer och dess handlingar!!
  • Anonym (Maria)
    smulpaj01 skrev 2014-08-05 12:41:05 följande:
    Det var inget påstående utan en fråga. Därav avslutades meningen med "frågetecken".

Jag har levt i flera bonusfamiljer och gör så även idag! Min sambo har 2 barn.
    Du vet inte mina förutsättningar ändå!!
  • smulpaj01
    Anonym (Maria) skrev 2014-08-05 12:50:58 följande:

Du vet inte mina förutsättningar ändå!!

Nej och du vet inget om mig!

Var vill du komma? Förstår inte vad du är ute efter?
  • Fjärrkontrollen
    Anonym (Maria) skrev 2014-08-05 11:38:12 följande:
    All rätt kanske hon har?
    Men det är snudd på rasistiskt vilket är förbjudet i vårt avlånga land.
    Hon har säkert inte varit i närhet av problemen som kan uppstå i en styvfamilj.
    Visst får man tycka saker ändå fast lite magstarkt att generalisera på det viset när man inte själv varit i samma situation
    Tycker du hon generaliserar och beteer sig rasistiskt när hon skriver "som Victoria Edler och andra ”bonusmammor” ger uttryck för i boken och på olika föräldraforum" 
    Hon skriver ju knappast ALLA bonusmammor, eller hur? 
  • Anonym (awa)

Jag tycker att det är tråkigt att bonusmammor får ta så mycket skit över att bonusfamiljer inte fungerar.

Det är helt accepterat att klaga högt och ljudligt på bonusmammor. Bonusmammor själva får dock inte klaga "för de visste vad de gav sig in på" och "gillar du det inte så lämna!".

Jag anser att det först och främst är föräldrarna som har ansvaret för att bonusfamiljen fungerar. Jag har tagit ansvar för att hjälpa min sambo och mina (bio)barn att få bra kontakt och "medlat", förklarat och jämkat mellan dem när det behövs, det gör det ju ibland när man ska lära sig att leva tillsammans. Och om mitt ex skaffar en ny (dvs en bonusmamma) till mina barn så förväntar jag mig att han ser till att det funkar mellan henne och barnen.

Av mina barns framtida bonusmamma förväntar jag mig att hon visar ungarna respekt och vänlighet, inte så mycket mer. Ja det är ju bra om de gillar varandra hyfsat innan de ska bo ihop förstås. Men att hon tar föräldraansvar eller ÄLSKAR dem, det är verkligen inget krav jag tycker att jag kan ställa. Tycker hon däremot att de är ouppfostrade och beter sig dåligt i deras hem så hoppas jag att hon påpekar det för mitt ex. Jag vet ju själv att han inte direkt är någon expert på barnuppfostran och han kan säkert behöva lite hjälp där.

• Anonym (Stina)

Ess (som är anti bonusbarn) är ju ett perfekt exempel på varför en sådan här krönika är bra att dela. Vissa behöver nog få upp ögonen lite!
    Sedan, självfallet, ska man inte dra alla bonusmammor / pappor över kanten, men tyvärr är det så vanligt med dåliga sådana och därför var det nödvändigt med en sådan krönika (ja, Ess behöver nog läsa den).
    Men om du TS vet med dig att det inte stämmer för din situation, så försök att inte ta åt dig. Eller så kanske du kan ta en funderare om det kanske är så egentligen bara att du själv inte insett det. Anklagar dig inte nu. Mitt tips är att bara tänka över det, om det inte stämmer överens alls med dina åsikter kring situationen så kan du ju ignorera, eller, vilket kanske inte är det ultimata tipset - men att dela en artikel om taniga pappor som inte förstår sig på bonusmammor? :)

• Anonym (ljha)
    Anonym (awa) skrev 2014-08-05 13:28:46 följande:
    Jag tycker att det är tråkigt att bonusmammor får ta så mycket skit över att bonusfamiljer inte fungerar.

Det är helt accepterat att klaga högt och ljudligt på bonusmammor. Bonusmammor själva får dock inte klaga "för de visste vad de gav sig in på" och "gillar du det inte så lämna!".
    Det som är mest problematiskt, som jag ser det, är det det klagas på ungarna i trådarna här på FL. 
  • queeenB
    Anonym (ljha) skrev 2014-08-05 13:58:18 följande:
    Det som är mest problematiskt, som jag ser det, är det det klagas på ungarna i trådarna här på FL. 
  • Anonym (awa)
    Anonym (ljha) skrev 2014-08-05 13:58:18 följande:
    Jag håller nog inte med dig där.

Jag kan tänka mig att FL ses som en ventil där bonusföräldrar klagar av sig på bonusbarnen för att sedan gå tillbaka till verkliga livet och försöka lösa problemen lite mer konstruktivt.

Men om en känd krönikör hade skrivit en krönika om hur hemska alla bonusbarn är, det hade varit riktigt dåligt/problematiskt, det håller jag med dig om.
  • Anonym (Pirjo)
    Anonym (awa) skrev 2014-08-05 11:24:29 följande:

Jag har läst boken. Och den handlar om ett styvfamilsliv som inte fungerade bra alls till en början på grund av en massa anledningar men som de inblandade fick att fungera bra efter några år.Jag spydde inte alls på boken (är både biomamma och bonusmamma) även om jag inte upplevt alls alla de problem/känslor som författaren beskriver.

Däremot "spyr" jag på krönikan för jag tycker att den är otroligt onyanserad. Mycket mer onyanserad än boken!!

Min uppfattning är att när det inte funkar i styvfamiljer så beror det oftare på föräldrarna och deras bristande kvalitet i samarbetet och komunikationen och deras bristande föräldraförmåga än på styvföräldrarna. Som styvförälder har du ansvar för att bete sig schysst mot resten av familjen men inte för att se till att pappan eller mamman gör si eller så eller att barnen kan bete sig som människor. Det är föräldrarnas ansvar! Och tar de inte det ansvaret eller klarar de inte av det ansvaret så är det självklart att det blir problem!

Sedan är det klart att det finns undantag. Bonusmammor/pappor from hell som inte vill ha barnen där. Men min erfarenhet är att det faktiskt är just undantag.

Jag har också läst boken. Grejen med boken är att hon är ärlig med vad hon känt, brutalt ärlig. Då kan man välja att försöka förstå VE eller att välja att missförstå. Alla har vi i något sammanhang i livet haft mindre vackra känslor, få vågar vara ärliga nog att skriva en bok och givetvis ska det finnas någon som hellre missförstår. Att göra sig löjlig över VE som SL gör är ju egentligen bara att sparka in öppna dörrar för i alla sammanhang kommer styvmamman sist i rangordningen. Barnen kommer först. Sedan föräldrarna. Att man skulle kunna förstå och tänka på alla verkar vara svårt för många.

Det hade ju varit bra om man istället funderar på föräldrarnas ansvar att skapa ett hem där alla får plats, hur man tex går tillväga för att undvika utanförskap, hur man undviker att styvföräldern blir mentalt dränerad, osv, att om föräldern någonsin vill ha en fungerande relation till en annan vuxen, hur förbereda sig och bereda en väg för det. Istället pratar man hellre om hur man som styvmamma lägger beslag på barnens pappa.
Svar på tråden Provocerade