• Anonym (Maria)

Provocerade

Tycker inte om krönikan som delas som bara den på fb.
    Rubriken talar om att alla bonusmammor ska sluta vara som fem åringar.
    Det delas och påhejas som bara den!!
    Håller helt med att vissa bonusmammor/pappor bör skärpa sig håller också med mycket annat i texten. Men det gäller även bioföräldrarna samt bonusbarnen.
    Alla måste ge och ta.
    Blir ledsen och arg för det verkar ju helt klart som att allt ansvar för att få det att fungera ligger hos bonusmamman.

• Svar på tråden Provocerade
  • Ann Cistrus
    smulpaj01 skrev 2014-08-05 08:39:23 följande:
    Den artikeln är väldigt sann och bra skriven!
    Jag tycker att den är väldigt onyanserad och generaliserande. Såvitt jag vet har Sanna Lundell inga bonusbarn utan är själv den s.k. biomamman i styvfamiljskarusellen. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • smulpaj01
    Ann Cistrus skrev 2014-08-05 08:43:38 följande:
    Jag tycker att den är väldigt onyanserad och generaliserande. Såvitt jag vet har Sanna Lundell inga bonusbarn utan är själv den s.k. biomamman i styvfamiljskarusellen. 
    Fel! Sanna har varit bonusmamma i ett tidigare förhållande så hon vet nog mycket väl vad hon pratar om!

Dessutom har hon en bonusmamma till sitt äldsta barn.
  • Ann Cistrus
    smulpaj01 skrev 2014-08-05 08:58:54 följande:
    Fel! Sanna har varit bonusmamma i ett tidigare förhållande så hon vet nog mycket väl vad hon pratar om!

Hon vet vad hon pratar om när det kommer till sin förra relation men hon har ingen aning om hur det ser ut i alla andras relationer. Hon hade förmodligen en man som tog sitt ansvar för sina egna barn och inte lastade över en massa ansvar på bonusmamman, som inte lät barnen löpa amok för att han var för konflikträdd för att sätta ner foten styra upp barnens beteende. Det är nämligen saker som löper som en röd tråd i diskussionerna om och med "rabiata bonusmammor"; flata pappor som flyr undan ansvar och uppfostringsansvar. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (...)
    smulpaj01 skrev 2014-08-05 08:39:23 följande:
    Den artikeln är väldigt sann och bra skriven!
    Den är säkert "sann" för den som lever/har levt ett problemfritt styvfamiljsliv. För många ser det absolut inte ut så.

Det finns mkt som kan vara jobbigt i en sån situation men det får man inte ta upp utan att diskussionen spårar ur.

Det roliga är att det är helt okej att klaga på sin situation men bara om man lever i en kärnfamilj. Då är det fritt fram att klaga på sina jobbiga barn eller sin lata man/fru men det är inte okej att klaga på bonusbarn eller bioföräldrar utan att man är en svartsjuk elak styvförälder... Hur kommer det sig?
  • smulpaj01
    Ann Cistrus skrev 2014-08-05 09:16:33 följande:

Hon vet vad hon pratar om när det kommer till sin förra relation men hon har ingen aning om hur det ser ut i alla andras relationer. Hon hade förmodligen en man som tog sitt ansvar för sina egna barn och inte lastade över en massa ansvar på bonusmamman, som inte lät barnen löpa amok för att han var för konflikträdd för att sätta ner foten styra upp barnens beteende. Det är nämligen saker som löper som en röd tråd i diskussionerna om och med "rabiata bonusmammor"; flata pappor som flyr undan ansvar och uppfostringsansvar. 

Ingen har nån aning om hur det ser ut i alla relationer!

Hon kanske har läst här på för, då är det lätt att få den uppfattningen hon beskriver. Även boken hon skriver om i artikeln (ej läst den) tyder på det!
  • Anonym (Pirjo)

Sanna Lundell vet inte vad hon talar om, hon spär bara på fördomarna. Hon är inte själv bonusmamma men har väl kanske bonusföräldrar till sina egna barn. Då är det lätt att uppröras av att andra inte bör betala hennes barns kostnader, hur tänkte hon där? Tycker hon att någon annan än föräldrarna till hennes barn ska försörja dom?

Och boken hon refererar till läser hon med färgade glasögon. Jag har läst VEs bok och jag tolkar den på ett helt annat sätt. (Hur många av de som lajkat på fb har läst boken?)

SL och andra kunde gärna läsa Cornelia Sabelströms bok om styvmödraskapet, läsa om svårigheterna, balansgången, olika tabun, svårigheten att prata om styvfamiljen, bristen på forskning och hur därmed varje styvmamma får uppfinna hjulet på nytt.

• Anonym (*)
    smulpaj01 skrev 2014-08-05 08:58:54 följande:

Och då kan hon tala för alla bonusmammor i Sverige, anser du?
  • Anonym (L)
    Ann Cistrus skrev 2014-08-05 09:16:33 följande:
    Det är din tolkning. Personligen ser jag den röda tråden i att styvmammor ANSER att hans barn sen tidigare är ouppfostrade snorungar, så de går in och KÖR ÖVER mannen och KRÄVER att deras regler och fostran ska gälla.
  • Anonym (Maria)

En del tycker att hon har rätt.

Det har hon också till viss del i de fall bonusmammor är som skitstövlar o femåringar.

Men det är inte objektivt skrivet.

Det låter som att det endast är bonusmammor som ska få detta att fungera. Fungerar det ej så är det bonusmammans fel.

Så skönt att bioföräldrarna står utan skuld och är de vuxna.

Gå in i ett forum där man får skriva av sig o sen tro att verkligheten plus alla bonusmammor är sådan känns skruvat.

Min biomamman har en väldig annorlunda syn om oss än vad verkligheten är.

Mina ord på Fl. Är inget jag sticker upp i ansiktet på bonus

Svar på tråden Provocerade