• Anonym (Maria)

Provocerade

Tycker inte om krönikan som delas som bara den på fb.
    Rubriken talar om att alla bonusmammor ska sluta vara som fem åringar.
    Det delas och påhejas som bara den!!
    Håller helt med att vissa bonusmammor/pappor bör skärpa sig håller också med mycket annat i texten. Men det gäller även bioföräldrarna samt bonusbarnen.
    Alla måste ge och ta.
    Blir ledsen och arg för det verkar ju helt klart som att allt ansvar för att få det att fungera ligger hos bonusmamman.

• Svar på tråden Provocerade
  • Anonym (Maria)
    Fjärrkontrollen skrev 2014-08-05 13:04:30 följande:
    Tycker du hon generaliserar och beteer sig rasistiskt när hon skriver "som Victoria Edler och andra ?bonusmammor? ger uttryck för i boken och på olika föräldraforum" ? 
    Hon skriver ju knappast ALLA bonusmammor, eller hur? 
    Rubrik

Bonusmammor sluta bete er som femåringar
  • Fjärrkontrollen
    Anonym (Maria) skrev 2014-08-05 17:09:29 följande:
    Rubrik
    Bonusmammor sluta bete er som femåringar
    Jaha, så man måste skriva ut en hel debattartikel i en rubrik? 
  • Anonym (Maria)

Om man inte kan älska

Om man inte vill betala

Om man inte längtar efter att bonusbarnen kommer

Om man inte accepterar tallrikar som står kvar efter måltider

Så ska man dra och gå på terapi, man är då sjuk som person.

Förmodligen inte det hon menar (hoppas jag) men när jag hastigt läser innehållet så tolkar jag det så.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Pirjo) skrev 2014-08-05 16:38:27 följande:
    Jag har också läst boken. Grejen med boken är att hon är ärlig med vad hon känt, brutalt ärlig. Då kan man välja att försöka förstå VE eller att välja att missförstå. Alla har vi i något sammanhang i livet haft mindre vackra känslor, få vågar vara ärliga nog att skriva en bok och givetvis ska det finnas någon som hellre missförstår. Att göra sig löjlig över VE som SL gör är ju egentligen bara att sparka in öppna dörrar för i alla sammanhang kommer styvmamman sist i rangordningen. Barnen kommer först. Sedan föräldrarna. Att man skulle kunna förstå och tänka på alla verkar vara svårt för många.

Det hade ju varit bra om man istället funderar på föräldrarnas ansvar att skapa ett hem där alla får plats, hur man tex går tillväga för att undvika utanförskap, hur man undviker att styvföräldern blir mentalt dränerad, osv, att om föräldern någonsin vill ha en fungerande relation till en annan vuxen, hur förbereda sig och bereda en väg för det. Istället pratar man hellre om hur man som styvmamma lägger beslag på barnens pappa.
    Håller helt med dig!

Precis så tycker jag. Ingenstans står det något om svartsjuka,maktgalna ex som inte kan och vill acceptera situationen. Ingenstans står det att även dom bör acceptera för barnens skull.

Ingenstans står det om biomammor som nekar sina barn rätten till sin pappa och pappans rätt att umgås med sina barn.

Osv
  • Anonym (Maria)
    Anonym (awa) skrev 2014-08-05 15:11:51 följande:
    Jag håller nog inte med dig där.

Jag kan tänka mig att FL ses som en ventil där bonusföräldrar klagar av sig på bonusbarnen för att sedan gå tillbaka till verkliga livet och försöka lösa problemen lite mer konstruktivt.

Men om en känd krönikör hade skrivit en krönika om hur hemska alla bonusbarn är, det hade varit riktigt dåligt/problematiskt, det håller jag med dig om.
    Tummen upp!
  • Ess
    Anonym (Stina) skrev 2014-08-05 13:49:37 följande:

Ess (som är anti bonusbarn) är ju ett perfekt exempel på varför en sådan här krönika är bra att dela. Vissa behöver nog få upp ögonen lite!
    Sedan, självfallet, ska man inte dra alla bonusmammor / pappor över kanten, men tyvärr är det så vanligt med dåliga sådana och därför var det nödvändigt med en sådan krönika (ja, Ess behöver nog läsa den).
    Men om du TS vet med dig att det inte stämmer för din situation, så försök att inte ta åt dig. Eller så kanske du kan ta en funderare om det kanske är så egentligen bara att du själv inte insett det. Anklagar dig inte nu. Mitt tips är att bara tänka över det, om det inte stämmer överens alls med dina åsikter kring situationen så kan du ju ignorera, eller, vilket kanske inte är det ultimata tipset - men att dela en artikel om taniga pappor som inte förstår sig på bonusmammor? :)

Hur blev jag indragen i detta.
    Nä jag tänker inte läsa något en korkad kärring skrivit ihop. Jag delar ändå troligen inte hennes åsikt.
    Då kan lika bra jag själv skriva ihop en lika onödig krönika, sen hävda att både hon och du behöver läsa den för att förstå hur pestigt det egentligen var/är.
  • Anonym (Maria)

I en separation så träffar man sitt barn oftast mindre än tidigare. Detta medför för vissa att man inte vill ha liv o bråk när man väl har umgänge. Det är där en del brister på att hålla regler. Förstår på sätt o vis. Skulle jag träffa mina barn vh så skulle jag vilja ta vara på tiden och inte vara osams. I vissa fall finns noll samarbete i mellan Bioföräldrar ibland rena rama terrorn emot varandra. Det snackas skit och hur den andra än gör så är det inte bra. Man blir frustrerad över att några andra ska vara med och styra när var hur. Man känner frustration över att någon främmande vuxen ska natta, laga mat, skratta och gosa med mitt barn, man känner frustration om det blir tvärtom någon som inte vill natta,laga mat,skratta och gosa med mitt barn.

Mitt barn betyder allt, mitt barn ska må bra, mitt barn ska inte vara ledsen hos den andre föräldern, mitt barn behöver inga regler som jag inte tycker är ok osv osv

Detta är hur tankarna kan gå och kännas för en Bioförälder. Inte alla men hos en del.

Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut att barnen känner av och märker föräldrarnas kamp över situationen.

Att sedan komma in i en familj förälskad i en person och med framtidsdrömmar. Där man på en gång räknas utanför familjeramen.

Kanske flyttar förälder o barn in till bonusförälderns hem? Barnet är då format efter någon annans regler. Kanske är de reglerna helt tvärtom mot sina egna normer?

Barnen kommer att acceptera bonusföräldern och dess önskemål o regler om bioföräldrarna talar om för sina barn att i detta hem har vi gemensamma regler och alla är med och bestämmer.

Barnen kommer att acceptera bonusföräldern om bioföräldrarna accepterar situationen.

Barnen kommer att må bättre om föräldrarna gräver ner sina dåliga samvete.

(Vet många exempel på föräldrar som har olika uppfostringssätt och regler mot gemensamma barnet och barn sedan tidigare)

Detta blev långt o rörigt men dit jag vill komma är att bakom en sådan förklaring på bonusmamma som SL skriver om är dåliga Bioföräldrar.

• Hobbyarkitekt
    Anonym (Maria) skrev 2014-08-05 21:30:59 följande:

Om man inte kan älska

Om man inte vill betala

Om man inte längtar efter att bonusbarnen kommer

Om man inte accepterar tallrikar som står kvar efter måltider

Så ska man dra och gå på terapi, man är då sjuk som person.

Förmodligen inte det hon menar (hoppas jag) men när jag hastigt läser innehållet så tolkar jag det så.

Sjuk är man väl inte, snarare jävligt korkad som väljer att leva ett liv man inte trivs med.
  • Anonym (Maria)
    Hobbyarkitekt skrev 2014-08-06 10:18:30 följande:
    Sjuk är man väl inte, snarare jävligt korkad som väljer att leva ett liv man inte trivs med.
    Det är alltså det man måste göra? Annars lever man inte ett liv man vill leva?

Jag älskar min man, mina barns pappa. Vi har varit ett par långt över tiden som han o bonus mamma hade tillsammans.

Kan jag inte älska

Betala

Längta

Så lever jag inte det liv jag vill leva?

En annan sak:

Tänk om jag inte tillåts att

Älska

Längta

Att betala

Lever jag inte det liv jag vill leva då heller?
  • Hobbyarkitekt
    Anonym (Maria) skrev 2014-08-06 10:28:33 följande:

Det är alltså det man måste göra? Annars lever man inte ett liv man vill leva?

Jag älskar min man, mina barns pappa. Vi har varit ett par långt över tiden som han o bonus mamma hade tillsammans.

Kan jag inte älska

Betala

Längta

Så lever jag inte det liv jag vill leva?

En annan sak:

Tänk om jag inte tillåts att

Älska

Längta

Att betala

Lever jag inte det liv jag vill leva då heller?

Jag menade väl mer alla de bonusmammor som vill ta livet av sig varannan vecka då deras sambos barn kommer hem. De som mår så fruktansvärt dåligt av att deras sambos har barn sedan innan. De kvinnorna är mer än måttligt korkade som väljer att leva ett sådant destruktivt liv.
Svar på tråden Provocerade