• Anonym (TS)

Skaffa gemensamma barn

Jag lever med min sambo och hans två barn. Min längtan efter barn är stor och jag känner att det snart är dags att börja försöka. Problemet är bara det att jag vill ha två och han vill nätt o jämnt bara ha en.. Vi bråkar om detta väldigt ofta och ja, vad ska man göra? För honom var det jätteviktigt att hans äldsta dotter skulle få ett syskon och för mig är det också viktigt att vårt barn får ett helsyskon. Kanske en del tycker att det är löjligt för att vårt barn redan kommer ha två halvsyskon men så känner jag iallafall. Och jag vill ha två barn. Det är bara så. Men sambon vägrar. Ett får räcka.. Men ska min dröm om flera barn måste anpassa sig för att han redan har två? Ska jag måsta känna mig tacksam för att han kunde släppa till och ge mig ett barn? Nej, jag tycker inte det är rätt.. Bonus mammor stå på er och våga ställa era egna krav!!

• Svar på tråden Skaffa gemensamma barn
  • Ess
    Anonym (!) skrev 2014-08-06 00:12:02 följande:
    Fast hade det krisat så är jag övertygad om att du hade ställt upp. ;)
    Ja, blev jag ombedd så ställde jag upp. Men det är skillnad på att bli tillfrågad någon enstaka gång, och man får tack efteråt. Mot att det förväntas att man SKA göra det, och dom blir sura om man säger nej.
    Men visst hade dom ringt mitt i natten eller så, så hade jag väl släpat mig ut till bilen...........
  • Iam

Jag har ett helsyskon som är 3 år yngre än mig, och ett halvsyskon som är 14 år äldre. Mitt yngre helsyskon har jag ingen nära relation till. Mitt äldre halvsyskon står mig jättenära och är den som alltid finns där, trots att vi aldrig bott ihop ens på helgerna.

Så det där med att man måste ha helsyskon för att ha en nära relation och aldrig stå ensam är ju en väldigt subjektiv åsikt och absolut inget faktum.

• Anonym (Förstår)
    Anonym (TS) skrev 2014-08-04 20:37:32 följande:

Jag lever med min sambo och hans två barn. Min längtan efter barn är stor och jag känner att det snart är dags att börja försöka. Problemet är bara det att jag vill ha två och han vill nätt o jämnt bara ha en.. Vi bråkar om detta väldigt ofta och ja, vad ska man göra? För honom var det jätteviktigt att hans äldsta dotter skulle få ett syskon och för mig är det också viktigt att vårt barn får ett helsyskon. Kanske en del tycker att det är löjligt för att vårt barn redan kommer ha två halvsyskon men så känner jag iallafall. Och jag vill ha två barn. Det är bara så. Men sambon vägrar. Ett får räcka.. Men ska min dröm om flera barn måste anpassa sig för att han redan har två? Ska jag måsta känna mig tacksam för att han kunde släppa till och ge mig ett barn? Nej, jag tycker inte det är rätt.. Bonus mammor stå på er och våga ställa era egna krav!!

Jag kände som du, men valt att acceptera att han inte vill ha fler. Låter det ligga i ödet om vi ska skaffa en till ändå... 
    Ser man att barnet påverkas negativt kanske han också tycker det är läge med en till... 
    Sen är jag själv kanske lite splittrad då jag vill ha 2 barn, inte tre... och skaffar vi två, då får vi 3... Bonusen är ju också "vårt" barn...
  • Anonym (Förstår)
    Brumma skrev 2014-08-05 23:06:43 följande:
    Fast hon vet ju hur det är att leva med en man med barn sedan tidigare..

Dessutom - om man bara får ha åsikter o funderingar om man själv varit styv/bonusmamma, hur kommer det sig att alla styvfamiljstrådar fylls av biomammor som inte lever som bonusföräldrar? Eller tom mammor som lever i kärnfamiljer? Är det ok om jag räknar bort deras åsikter från o med nu för att de ändå inte vet hur det är att vara bonusmamma? (Visserligen gör jag det ofta ändå, men nu är det alltså legitimt?)
    WORD!!
    Det lyser om biomammor i dessa trådar!!
  • BioBonus
    Brumma skrev 2014-08-05 23:06:43 följande:
    Fast hon vet ju hur det är att leva med en man med barn sedan tidigare..

Dessutom - om man bara får ha åsikter o funderingar om man själv varit styv/bonusmamma, hur kommer det sig att alla styvfamiljstrådar fylls av biomammor som inte lever som bonusföräldrar? Eller tom mammor som lever i kärnfamiljer? Är det ok om jag räknar bort deras åsikter från o med nu för att de ändå inte vet hur det är att vara bonusmamma? (Visserligen gör jag det ofta ändå, men nu är det alltså legitimt?)
  • Ess
    Brumma skrev 2014-08-05 12:32:37 följande:
     Anledningen att jag reagerade på ditt inlägg var att det lät som om du innefattade alla bonusmammor i alla situationer, inte utefter TS eller din situation. Menade du utifrån TS situation (eller din) så är det en annan sak. Men när du svarade med att dra in juridik när ngn skrev att andra kan känna att bonusarna ingår i familjen så nej, det kändes inte som om du ansåg att alla kan känna olika...
    Helt seriöst så känner jag ingen i verkliga livet som ser sin partners barn som en tillgång, eller som någon dom tycker om och längtar efter.
    De vars partner inte har tidigare barn, tycker att det är skönt att slippa andras ungar.
    Så man kan väl säga att jag skriver för både dem, men främst min egen åsikt. Så tyvärr så kan jag varken genom egna erfarenheter eller andra jag känner, bidra med positiva historier.
  • Anonym (? 2)
    Ess skrev 2014-08-06 11:50:05 följande:
    Helt seriöst så känner jag ingen i verkliga livet som ser sin partners barn som en tillgång, eller som någon dom tycker om och längtar efter.
    De vars partner inte har tidigare barn, tycker att det är skönt att slippa andras ungar.
    Så man kan väl säga att jag skriver för både dem, men främst min egen åsikt. Så tyvärr så kan jag varken genom egna erfarenheter eller andra jag känner, bidra med positiva historier.
    Men du kanske har noterat att det finns många på FL som har en annan åsikt än du vad gäller partnerns barn? Således finns det uppenbarligen andra varianter än vad du stött på i verkliga livet.
  • Lillusen
    Vad tråkigt att ni har valt att fokusera på de negativa sidorna med bonusbarn. Runt omkring mig så har jag massor med människor som har en helt annan syn. Visst finns det negativa saker, men dom positiva överspeglar dom. Och negativa sidor finns det med allt som har med människor att göra, även egna barn och partner, men det är ju det som skapar en relation.
  • Amarians
    Anonym (TS) skrev 2014-08-04 21:44:30 följande:
    Okej tack för den amatör-psykologen för ditt kloka uttalande angående mitt förhållande som du verkar kunna läsa av så bra! Jag har fått ge upp fast tjänst, flyttat 90 mil från min släkt och är den enda i vårt förhållande som har fått ta steg och chansningar, men förlåt mig att jag sätter ner foten någonstans, det får man uppenbarligen inte göra som bonusmamma för då blir man lämnad??
    Så du känner att bara för att du valde att flytta och säga upp dig så anser du att din karl ska ställa upp på dig när det gäller fler barn?

Han tvingade väl inte dig att flytta?
    Synden hinner ikapp!
  • Anonym (Håller med)
    Nej, jag håller med. Det inser nog alla, att tillvaron alltid kommer att vara sämre livet ut om ens partner hade med sig barn i boet... jämfört med om man bara hade haft gemensamma. Eller varför inte ett barnlöst förhållande, där man haft lugn och ro, konfliktfrihet, och levt ett helt liv enbart för varandra.
Svar på tråden Skaffa gemensamma barn