• Anonym (TS)

Skaffa gemensamma barn

Jag lever med min sambo och hans två barn. Min längtan efter barn är stor och jag känner att det snart är dags att börja försöka. Problemet är bara det att jag vill ha två och han vill nätt o jämnt bara ha en.. Vi bråkar om detta väldigt ofta och ja, vad ska man göra? För honom var det jätteviktigt att hans äldsta dotter skulle få ett syskon och för mig är det också viktigt att vårt barn får ett helsyskon. Kanske en del tycker att det är löjligt för att vårt barn redan kommer ha två halvsyskon men så känner jag iallafall. Och jag vill ha två barn. Det är bara så. Men sambon vägrar. Ett får räcka.. Men ska min dröm om flera barn måste anpassa sig för att han redan har två? Ska jag måsta känna mig tacksam för att han kunde släppa till och ge mig ett barn? Nej, jag tycker inte det är rätt.. Bonus mammor stå på er och våga ställa era egna krav!!

• Svar på tråden Skaffa gemensamma barn
  • Myzan

Varför göra ett problem när det inte är tid för det? Min man hade tre barn innan mig och ville inte ha fler barn. Jag blev oplanerat gravid och vi valde att behålla ( ingen övertalning) när barnet var 1 år så föreslog han att vi skulle skaffa ett till. Så kan det gå!

• tobbe01
    Anonym (TS) skrev 2014-08-04 20:37:32 följande:

Jag lever med min sambo och hans två barn. Min längtan efter barn är stor och jag känner att det snart är dags att börja försöka. Problemet är bara det att jag vill ha två och han vill nätt o jämnt bara ha en.. Vi bråkar om detta väldigt ofta och ja, vad ska man göra? För honom var det jätteviktigt att hans äldsta dotter skulle få ett syskon och för mig är det också viktigt att vårt barn får ett helsyskon. Kanske en del tycker att det är löjligt för att vårt barn redan kommer ha två halvsyskon men så känner jag iallafall. Och jag vill ha två barn. Det är bara så. Men sambon vägrar. Ett får räcka.. Men ska min dröm om flera barn måste anpassa sig för att han redan har två? Ska jag måsta känna mig tacksam för att han kunde släppa till och ge mig ett barn? Nej, jag tycker inte det är rätt.. Bonus mammor stå på er och våga ställa era egna krav!!

Men du kan väl ta ett i taget? Du behöver väl inte planera för barn nummer två när du inte ens fått ettan? 
  • Lillusen

Jag tror ingen här tycker att det är fel att TS verkligen vill ha två barn med sin man, det är en helt normal önskan. Men från den önskan till att kräva (ja det blir ett krav om man sätter ner foten) är otroligt långt. 

Jag har själv tre barn sen tidigare, min man hade inget. Ändå så var han den som var mest osäker på att vi skulle skaffa ett gemensamt barn, han var osäker på hur vi skulle ha råd, hur vi skulle orka och hur det skulle påverka förhållandet med det nya barnets syskon. Tillslut blev det ändå så att vi bestämde oss för att skaffa ett barn och det är vi idag mycket glada över. Men det kommer inte bli fler syskon, det har vi inte ork och tid till även om vi båda (mest jag) hade tyckt att det var värdefullt med ett jämngammalt syskon till honom.

Att han inte vill ha fler barn handlar troligtvis om något liknande och jag tycker att det är sunt att man som vuxen sätter en gräns för vad man mäktar med. Tar du honom över den gränsen finns det risk att det kommer påverka er alla i familjen, och jag lovar att en pigg och glad pappa till ert gemensamma barn är betydligt mycket mer värt en ett syskon.

• Anonym (Mannens fel)

Då tycker jag din man gjorde fel och nu kan inte du förverkliga din dröm och önskan. Han borde inte ha valt att bli tillsammans med dig ts, en kvinna som inte har barn sedan innan och vill ha två barn. Han är egoistisk.

• Lillusen
    Brumma skrev 2014-08-05 10:07:21 följande:
    Fel. Sedan 2006 (har jag för mig) står det i föräldralagen att vårdnadshavaren måste arbeta för att barnet får umgänge med särskilt viktiga personer som inte är deras vårdnadshavare eller föräldrar. Om de inte uppfyller den punkten, tex genom att utestänga en bonusförälder barnet har nära kontakt med, så kan bonusföräldern genom socialtjänsten väcka åtal.

Sedan så kan man, med äldre barn, faktiskt sköta kontakt med barnen utan inblandning av de vuxna.

Och du kan fortfarande inte bestämma vad andra har för känslor. Lika lite som de kan bestämma vad du har för känslor.

Du kräver att andra ska respektera ditt förhållningssätt till din mans äldre barn, men då får även du respektera att andra har ett annat förhållningssätt...
    Det visste jag inte, skönt att höra! Inte för att det skulle vara ett problem hos oss, barnen träffar sin bonusmamma kontinuerligt även om hon separerade från mitt ex för mer än två år sen, men jag tror att det är viktigt för barnen som får genomgå flera skilsmässor att inte ryckas bort från viktiga personer om och om igen.
  • Lillusen
    Anonym (Mannens fel) skrev 2014-08-05 18:19:41 följande:

Då tycker jag din man gjorde fel och nu kan inte du förverkliga din dröm och önskan. Han borde inte ha valt att bli tillsammans med dig ts, en kvinna som inte har barn sedan innan och vill ha två barn. Han är egoistisk.

Fast dom har ju inte talat om hur många barn som dom vill ha, det måste inte vara någons "fel" sånna tankar skapar bara bitterhet, det är som det är helt enkelt.
  • Jeaninne

Det där scenariot har jag hört från många styvmammor. Jag tycker inte att du ska gå med på det. Ställ ultimatum att ni ska skaffa två barn, eller så går du. För annars tror jag att du kommer att ångra dig i hela ditt liv, och bli bitter när du vet att det är för sent att få fler barn.

Om du går, slipper du dessutom hela styvfamiljssituationen. 

• Ess
    queeenB skrev 2014-08-05 13:41:25 följande:

Får jag fråga en sak till dig Ess.

Detta är en seriös fråga.

Vad är det som har gjort dig till en sådan hatfull och bitter styvmamma? Ser alltid extremt många inlägg från dig i princip alla styvfamiljetrådar, och där är du alltid så himla anti de ursprungliga barnen. Det får mig att tycka något extremt synd om din mans barn. (Ja, man lyckas få reda på ganska mycket om mig).

Det spelar ingen roll vad styvmamman(TS) skriver i tråden. Hon kan vara hur egoistisk som helst - men du är alltid på hennes sida ändå?! Du verkar vara rena styvmorsmardrömmen ärligt talat.

Jag är ingen styvmamma och har aldrig varit. Min man har tidigare barn, men det är hans sak att sköta. Jag är artig och trevlig när dom hälsar på. Men jag skulle aldrig hålla kontakt med dem om vi gjorde slut.
  • Anonym (!)
    Ess skrev 2014-08-05 20:14:20 följande:

Jag är ingen styvmamma och har aldrig varit. Min man har tidigare barn, men det är hans sak att sköta. Jag är artig och trevlig när dom hälsar på. Men jag skulle aldrig hålla kontakt med dem om vi gjorde slut.

"Hälsar på"? - Det är vuxna barn vi talar om här eller?
  • Jeaninne
    Lillusen skrev 2014-08-05 18:09:58 följande:

Jag tror ingen här tycker att det är fel att TS verkligen vill ha två barn med sin man, det är en helt normal önskan. Men från den önskan till att kräva (ja det blir ett krav om man sätter ner foten) är otroligt långt. 

Jag har själv tre barn sen tidigare, min man hade inget. Ändå så var han den som var mest osäker på att vi skulle skaffa ett gemensamt barn, han var osäker på hur vi skulle ha råd, hur vi skulle orka och hur det skulle påverka förhållandet med det nya barnets syskon. Tillslut blev det ändå så att vi bestämde oss för att skaffa ett barn och det är vi idag mycket glada över. Men det kommer inte bli fler syskon, det har vi inte ork och tid till även om vi båda (mest jag) hade tyckt att det var värdefullt med ett jämngammalt syskon till honom.

Att han inte vill ha fler barn handlar troligtvis om något liknande och jag tycker att det är sunt att man som vuxen sätter en gräns för vad man mäktar med. Tar du honom över den gränsen finns det risk att det kommer påverka er alla i familjen, och jag lovar att en pigg och glad pappa till ert gemensamma barn är betydligt mycket mer värt en ett syskon.

Fast ett par egna, biologiska barn är ju så mycket mer... Dem har man för HELA livet. Tänk om förhållandet tar slut, när det inte längre finns tid för TS att träffa en ny man och skaffa ett barn till? Då sitter hon där med endast ett barn som säkerhet inför hela resten av livet, inklusive ålderdomen. Styvbarn brukar inte vara särskilt intresserade mera, när de blir vuxna.

Det skulle kännas väldigt osäkert, eftersom denna enda individ kan dö, blir för handikappad eller sjuk för att ta hand om sin gamla mamma (eller en sig själv), flytta till andra sidan jorden, säga upp kontakten med mamman efter något bråk, eller för att hans/hennes partner krävde det... Jag skulle inte VÅGA ha bara ett barn! Två är eg. lite det också.
Svar på tråden Skaffa gemensamma barn