• Anonym (TS)

Skaffa gemensamma barn

Jag lever med min sambo och hans två barn. Min längtan efter barn är stor och jag känner att det snart är dags att börja försöka. Problemet är bara det att jag vill ha två och han vill nätt o jämnt bara ha en.. Vi bråkar om detta väldigt ofta och ja, vad ska man göra? För honom var det jätteviktigt att hans äldsta dotter skulle få ett syskon och för mig är det också viktigt att vårt barn får ett helsyskon. Kanske en del tycker att det är löjligt för att vårt barn redan kommer ha två halvsyskon men så känner jag iallafall. Och jag vill ha två barn. Det är bara så. Men sambon vägrar. Ett får räcka.. Men ska min dröm om flera barn måste anpassa sig för att han redan har två? Ska jag måsta känna mig tacksam för att han kunde släppa till och ge mig ett barn? Nej, jag tycker inte det är rätt.. Bonus mammor stå på er och våga ställa era egna krav!!

• Svar på tråden Skaffa gemensamma barn
  • Fjärrkontrollen
    Ess skrev 2014-08-05 09:08:28 följande:
    Dom är inte dina och kommer aldrig heller att bli. Det är ren juridiska fakta!
    Sen skrev jag att vissa kommer nära varann. Men det är fortfarande inte samma sak som att skaffa egna barn och kan inte på något vis jämställas med det.
    Känslor behöver inte alltid handla om juridik. 
    Som sagt, det är problematiskt att göra sina egna känslor till allmängiltiga. 
  • Ess
    Fjärrkontrollen skrev 2014-08-05 08:30:53 följande:
    Även om du inte anser att din mans barn sen tidigare är din familj så finns det faktiskt andra styvföräldrar som ser deras partners barn som sina familj.
    Det blir lite problematiskt när man gör sin egen verklighet till allmängiltig. 
    Fjärrkontrollen skrev 2014-08-05 08:58:48 följande:
    Den meningen är är snarare något du bör rikta till Ess, inte till mig. För något sådant har jag inte skrivit.
    Skulle du gå från mannen, och mannen väljer att klippa alla band, då lär du se hur mycket din familjekänsla med hans barn är värd.
    Den är inte värd ett piss, även om så barnet skulle avlida så får du reda på det ryktesvägen i bästa fall, annars får du läsa dödsannonsen i tidningen.
    Sekretessen gäller och du får inte ta del av något som föräldrarna inte tillåter dig. Så att tro att leva med andras barn är samma som att skaffa egna. VAKNA!!

• Ess
    Fjärrkontrollen skrev 2014-08-05 09:15:52 följande:
    Har du själv valt bort egna barn till förmån för hans tidigare?
  • Fjärrkontrollen
    Ess skrev 2014-08-05 09:19:18 följande:
    Har du själv valt bort egna barn till förmån för hans tidigare?
    Jag har andra erfarenheter än dig bara. 

Vakna? Jag är vaken, är du? 
  • BioBonus
    Fjärrkontrollen skrev 2014-08-05 09:15:52 följande:

Men om man bara får ha en uppfattning om vilka känslor som skall räknas och vilka som inte ska det så faller ju en diskussion platt till marken. 
    Det är ju precis det ett sånt här forum är till för.

Du delar med dig av dina känslor inför din mans barn sen tidigare, Ess delar med sig av sina känslor. Dina känslor är ju inte heller allmängiltiga, på samma sätt som du påpekar att inte Ess är det. Så båda sidor har intressanta infallsvinklar, och intressanta erfarenheter i frågan. Även om de skiljer sig från varandra.

• Ess
    Fjärrkontrollen skrev 2014-08-05 09:23:35 följande:
    Jag har andra erfarenheter än dig bara. 

Vakna? Jag är vaken, är du? 
    HAR du själv valt bort egna barn till förmån för din partners?
  • Fjärrkontrollen
    BioBonus skrev 2014-08-05 09:24:22 följande:

Men om man bara får ha en uppfattning om vilka känslor som skall räknas och vilka som inte ska det så faller ju en diskussion platt till marken. 
    Det är ju precis det ett sånt här forum är till för.

Du delar med dig av dina känslor inför din mans barn sen tidigare, Ess delar med sig av sina känslor. Dina känslor är ju inte heller allmängiltiga, på samma sätt som du påpekar att inte Ess är det. Så båda sidor har intressanta infallsvinklar, och intressanta erfarenheter i frågan. Även om de skiljer sig från varandra.

Jag har aldrig påstått något om mina känslor, har inte skrivit något alls om det. Vet inte riktigt vart du hämtar underlag till ditt inlägg ifrån? 
  • Fjärrkontrollen
    Ess skrev 2014-08-05 09:26:46 följande:
    HAR du själv valt bort egna barn till förmån för din partners?
    Jag har både biologiska barn och styvbarn samt är ett styvbarn själv. Räcker det? 
  • BioBonus
    Fjärrkontrollen skrev 2014-08-05 09:27:14 följande:
    Jag har aldrig påstått något om mina känslor, har inte skrivit något alls om det. Vet inte riktigt vart du hämtar underlag till ditt inlägg ifrån? 
    Sant - du hr talat om att andra har andra känslor för sina bonusbarn än Ess, och att hon därför inte bör göra sina känslor till allmängiltiga.
    Men inga känslor i det här är allmängiltiga. Det är därför det blir en intressant diskussion, om man håller sig till frågan istället för att börja diskutera vems känslor som hör högs validet.
  • Ess
    Fjärrkontrollen skrev 2014-08-05 09:28:45 följande:
    Jag har både biologiska barn och styvbarn samt är ett styvbarn själv. Räcker det? 
    Tack för ett rakt svar.
    Fast då har du aldrig själv valt bort biologiska barn, vilket är grunden i ts. Att göra avkall på sina barndrömmar för att satsa på partnerns barn istället.
Svar på tråden Skaffa gemensamma barn