• Anonym (TS)

Skaffa gemensamma barn

Jag lever med min sambo och hans två barn. Min längtan efter barn är stor och jag känner att det snart är dags att börja försöka. Problemet är bara det att jag vill ha två och han vill nätt o jämnt bara ha en.. Vi bråkar om detta väldigt ofta och ja, vad ska man göra? För honom var det jätteviktigt att hans äldsta dotter skulle få ett syskon och för mig är det också viktigt att vårt barn får ett helsyskon. Kanske en del tycker att det är löjligt för att vårt barn redan kommer ha två halvsyskon men så känner jag iallafall. Och jag vill ha två barn. Det är bara så. Men sambon vägrar. Ett får räcka.. Men ska min dröm om flera barn måste anpassa sig för att han redan har två? Ska jag måsta känna mig tacksam för att han kunde släppa till och ge mig ett barn? Nej, jag tycker inte det är rätt.. Bonus mammor stå på er och våga ställa era egna krav!!

• Svar på tråden Skaffa gemensamma barn
  • Anonym (suck)

Självklart behöver du inte ge upp din dröm, men då får du uppfylla den tillsammans med någon som delar din syn på framtiden.

Han har redan 2 barn och som du beskriver det så låter det som om han gått med på 1 till för din skull mest. Du kan ju inte tvinga en människa att skaffa 4 barn för att du måste uppfylla din dröm.

Antingen får ni kompromissa (vilket det låter som han gjort men det inte är tillräckligt för dig) eller så får ni separera och hitta partner som delat er syn på framtiden.

• Nyfiken gul

fast vad du känner nu och hur du känner sen när du fått ditt barn behöver inte alls överensstämma. 

Att ha en mål, en önskan är EN sak, men vad som sen sker i verkligheten är en annan och man får kanske finna sig i att det blev på ett annat sätt än man tänkte sig först. 

Vem säger att du faktiskt vill ha två barn till sist?  NU känns det så, men det vet du inte hur känslorna sen går efter ni fått ert barn. 

man ska inte få sin vilja igenom till varje pris, för priset du får betala är oftast högre än du tänkt dig.... 

så bråka inte om saker du inte vet något om.  Få ett barn först och se hur det blir efter det och hur vardagens pussel funkar efteråt och hur ert förhållande påverkas av ett gemensamt barn.   Det är en helt annan sak att ha bonusbarn och biologiska barn.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • IsDimma
    Tow2Mater skrev 2014-08-04 20:42:59 följande:

Det är sånt man kommer overens om innan man flyttar ihop.

Eller hur
  • Anonym (bibo)

Vi pratade om det tidigt. Redan innan vi flyttade ihop. Jag kände som du att jag ville ha två. Dels för att det skilde i ålder och dels för att de var bara vh. Därför kändes vårt äldsta som ett ensambarn för det mesta. Hon stog och ropade utanför deras dörrar och jag fick visa att dom inte va där... Det kändes tungt. Jag märker att vi har gjort rätt.

Nu har alltid alla barnen ett syskon hos sig att dela upplevelser med.

Om han absolut inte vill så är det ju svårt. Han har ju rätt att känna så. Han kommer ju ha tre eller fyra...

Kan ni inte komma överens får du helt enkelt fundera på vad som är viktigast. Han och ett barn eller två barn med någon annan man. Det kan bara du beatämma.

Lycka till!

• Anonym (Sep)

Då får du separera och träffa enman som VILL samma som du.

Något annat alternativ finns inte!

• Anonym (TS)
    Anonym (bibo) skrev 2014-08-04 20:57:38 följande:

Vi pratade om det tidigt. Redan innan vi flyttade ihop. Jag kände som du att jag ville ha två. Dels för att det skilde i ålder och dels för att de var bara vh. Därför kändes vårt äldsta som ett ensambarn för det mesta. Hon stog och ropade utanför deras dörrar och jag fick visa att dom inte va där... Det kändes tungt. Jag märker att vi har gjort rätt.

Nu har alltid alla barnen ett syskon hos sig att dela upplevelser med.

Om han absolut inte vill så är det ju svårt. Han har ju rätt att känna så. Han kommer ju ha tre eller fyra...

Kan ni inte komma överens får du helt enkelt fundera på vad som är viktigast. Han och ett barn eller två barn med någon annan man. Det kan bara du beatämma.

Lycka till!

Tack för ditt fina och förstående svar :)

Jag känner precis som du att mitt barn ska få ett syskon att uppleva allt med. Sen kommer det att skilja så många år på hans barn och vårt. Sen tycker jag, med tanke på att han skaffade sitt andra barn för att det första skulle ha ett syskon, att det är väl inte mer än mänskligt av mig att önska detsamma för mitt barn?
  • Brumma
    IsDimma skrev 2014-08-04 20:55:44 följande:
    Eller hur smile1.gif
    Oj. Hade ni bestämt sådant innan ni flyttade ihop... Att vi ville ha barn pratade vi om men inte sjutton bestämde vi hur många vi skulle ha.... Vi hade känt varandra i ett halvår när vi flyttade ihop, inte pratar man så ingående då?
  • Tow2Mater
    Brumma skrev 2014-08-04 21:18:55 följande:
    Oj. Hade ni bestämt sådant innan ni flyttade ihop... Att vi ville ha barn pratade vi om men inte sjutton bestämde vi hur många vi skulle ha.... Vi hade känt varandra i ett halvår när vi flyttade ihop, inte pratar man så ingående då?
    Om den ena redan har 2, så ja det gor man.
  • Anonym (Anki)
    Anonym (TS) skrev 2014-08-04 21:12:38 följande:
    Tack för ditt fina och förstående svar :)

Jag känner precis som du att mitt barn ska få ett syskon att uppleva allt med. Sen kommer det att skilja så många år på hans barn och vårt. Sen tycker jag, med tanke på att han skaffade sitt andra barn för att det första skulle ha ett syskon, att det är väl inte mer än mänskligt av mig att önska detsamma för mitt barn?
    Nej, det är inte märkligt att du vill ha syskon till ert gemensamma barn. Men det är inte heller märkligt att han inte vill ha 4 barn.

Om man blir tillsammans med någon som redan har barn, så kan man inte räkna med att de vill skaffa nya barn. Sånt får man prata om innan man flyttar samman.
Svar på tråden Skaffa gemensamma barn