• mysan77

HUR gick ni ner i vikt ?

Hejsan, jag vill höra hur ni lyckats gå ner i vikt. 

vad har ni ätit,nån diet?
    Hur mycket motion och vad för slags träningsform?
    Bantningspiller?
    mag operation?
    Har ni lyckats hålla formen ?

Främst är jag intresserad av dom som gått ner mer än 10kg.

Jag har ca 20 kg övervikt och har testat det mesta tror jag, nu vill jag veta om det verkligen går att gå ner i vikt....

• Svar på tråden HUR gick ni ner i vikt ?
  • jesand

Såg nu att du räknat utan att lyckas. Men du äter få FÅ kalorier om du får i dig 100-1200 kcal per dag. 14-1500 borde du ligga på. Annars går kroppen i svältläge och drar åt sig istället!

• Don3
    K grrl skrev 2014-08-07 20:16:55 följande:

Nja, men att ett huvudmål är färdigmat är väl ganska mycket?

Jag försöker hålla mig till långsamma kolhydrater: sötpotatis, quinoa, matvete, matkorn, bönor, linser (havregryn, rågflingor till gröt- och äggfrukost), men potatis också. Frukt efter träning. Bär till gröten. Äter inte speciellt mycket bröd och i så fall hårdbröd.

Rena proteiner: fisk (oftast lax i olika former, varmrökt, kallrökt, gravad - tonfisk, eller makrill), skaldjur, kyckling, lamm, nötkött, en del fläskkött. Vassle/kaseintillskott, kvarg, ägg/äggvita.

Fetter: oliver, avokado, nötter, nötsmör, oljor, kokosmjölk/olja, äggula. Jag undviker färdigmat med högt fettinnehåll (t ex korv) och föredrar magrare kött (till exempel mager köttfärs) för att tillsätta fettet från någon annan källa. 

Det kommer man långt på.

Man kan ju vara hur noggrann man vill och kan säga direkt att ditt är bättre än mitt. Dock hade jag tröttnat på ditt då jag inte är förtjust i hälften av det.
    Passar det TS så är det jätte bra.
    Men vi kanske kan vara överens om att, det viktigaste är att man hittar något som man trivs med även om det tar längre tid att nå målet, än att gå in för hårt och ge upp. :)
  • K grrl
    Don3 skrev 2014-08-08 11:51:14 följande:
    Man kan ju vara hur noggrann man vill och kan säga direkt att ditt är bättre än mitt. Dock hade jag tröttnat på ditt då jag inte är förtjust i hälften av det.
    Passar det TS så är det jätte bra.
    Men vi kanske kan vara överens om att, det viktigaste är att man hittar något som man trivs med även om det tar längre tid att nå målet, än att gå in för hårt och ge upp. :)
    Absolut är det så.
  • dfuoih
    Butterscotch skrev 2014-08-07 20:29:26 följande:
     Var tredje timme ska man väl få något i sig, har jag hört - dvs frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag
    Nej det tror jag inte alls på. Möjligen att små barn behöver äta var 3e timme men vuxna normala friska människor behöver äta när de blir hungriga och dricka när de blir törstiga.

Ibland äter jag med 20 timmars mellanrum och ibland går det bara nån timme mellan målen. Jag dricker när jag är törstig och har inte dött av vätskebrist än.

Svårare än så är det inte. Efter att ha gått ner 20 kilo för några år sedan håller jag nu vikten bra och äter vad jag vill och när jag är hungrig.
  • studsboll11
    jesand skrev 2014-08-07 22:06:34 följande:

Såg nu att du räknat utan att lyckas. Men du äter få FÅ kalorier om du får i dig 100-1200 kcal per dag. 14-1500 borde du ligga på. Annars går kroppen i svältläge och drar åt sig istället!

Svältläge är i princip en myt. Möjligen kan metabolismen sjunka lite om man legat på låga antal kalorier under en längre tid men det blir ingen markant skillnad. Kroppen behöver fortfarande vissa mängder energi för att alstra värme bl.a, att kroppen helt plötsligt skulle kunna effektivisera sin förbrukning med sådär 100% eller mer är väldigt ologiskt om man tänker efter men det är en seglivad myt bland folket.
  • K grrl
    dfuoih skrev 2014-08-08 17:15:11 följande:
    Nej det tror jag inte alls på. Möjligen att små barn behöver äta var 3e timme men vuxna normala friska människor behöver äta när de blir hungriga och dricka när de blir törstiga.

Ibland äter jag med 20 timmars mellanrum och ibland går det bara nån timme mellan målen. Jag dricker när jag är törstig och har inte dött av vätskebrist än.

Svårare än så är det inte. Efter att ha gått ner 20 kilo för några år sedan håller jag nu vikten bra och äter vad jag vill och när jag är hungrig.
    Fördelen med att äta små mål ofta är att blodsockret hålls på jämn nivå = man blir inte trött och sötsugen. Man blir heller inte dödhungrig, vilket kan vara ett problem om man överäter.
  • dfuoih
    K grrl skrev 2014-08-08 19:44:43 följande:
    Fördelen med att äta små mål ofta är att blodsockret hålls på jämn nivå = man blir inte trött och sötsugen. Man blir heller inte dödhungrig, vilket kan vara ett problem om man överäter.
    Hos en frisk person ligger väl blodsockernivån alltid inom normalspannet? Sen kan jag tycka att små mål ofta = småäta?

Jag tycker Nicklas beskriver det bra här traningslara.se/maltidsfrekvens-aptiten-hungern-och-blodsockret/

• K grrl
    dfuoih skrev 2014-08-08 21:00:16 följande:
    Hos en frisk person ligger väl blodsockernivån alltid inom normalspannet? Sen kan jag tycka att små mål ofta = småäta?

Jag tycker Nicklas beskriver det bra här traningslara.se/maltidsfrekvens-aptiten-hungern-och-blodsockret/
    Jag äter var tredje timme och det är väldigt långt ifrån att stoppa in en vindruva här, ett kex där, några nötter hit och en macka dit - det jag tycker är att småäta. Jag äter fem eller sex mål per dag och ser stora fördelar med det (gör jag inte det når jag inte mitt kalorimål, vilket är en anledning nog så viktig). 

Jag jobbar på kontor och många av mina kollegor sitter och fikar kakor och bullar på eftermiddagen när orken börjar tryta. Låt vara att detta är den subjektiva upplevelsen av snarare än den faktiska situationen av lägre blodsocker, uppenbarligen påverkar det oss. Jag äter min medhavda laxsmörgås, avsevärt mycket nyttigare och bättre glykemiskt index.

• dfuoih
    K grrl skrev 2014-08-08 21:35:58 följande:
    Jag äter var tredje timme och det är väldigt långt ifrån att stoppa in en vindruva här, ett kex där, några nötter hit och en macka dit - det jag tycker är att småäta. Jag äter fem eller sex mål per dag och ser stora fördelar med det (gör jag inte det når jag inte mitt kalorimål, vilket är en anledning nog så viktig). 

Jag jobbar på kontor och många av mina kollegor sitter och fikar kakor och bullar på eftermiddagen när orken börjar tryta. Låt vara att detta är den subjektiva upplevelsen av snarare än den faktiska situationen av lägre blodsocker, uppenbarligen påverkar det oss. Jag äter min medhavda laxsmörgås, avsevärt mycket nyttigare och bättre glykemiskt index.
    Ok. Jag gjorde som du tidigare. Jag åt frukost, lunch, middag. Frukt till mellanmål osv. Och jag hade alltid problem med att hålla vikten. Men nu vet jag vad felet var.

Jag åt även fast jag inte var hungrig. För det var ju dags för lunch då skall man äta. Och frukost måste man ju äta annars räknas man nästan som landsförrädare. Och klart att familjen måste äta middag tillsammans. Och när maten står där framför mig då äter jag även fast jag inte är speceillt hungrig egentligen.

Men nu har jag skippat allt sånt och äter när jag är hungrig istället. Men alla är olika. Funkar det för dig med att äta var 3e timme så kör på! :)
  • K grrl
    dfuoih skrev 2014-08-08 22:19:47 följande:
    Ok. Jag gjorde som du tidigare. Jag åt frukost, lunch, middag. Frukt till mellanmål osv. Och jag hade alltid problem med att hålla vikten. Men nu vet jag vad felet var.

Jag åt även fast jag inte var hungrig. För det var ju dags för lunch då skall man äta. Och frukost måste man ju äta annars räknas man nästan som landsförrädare. Och klart att familjen måste äta middag tillsammans. Och när maten står där framför mig då äter jag även fast jag inte är speceillt hungrig egentligen.

Men nu har jag skippat allt sånt och äter när jag är hungrig istället. Men alla är olika. Funkar det för dig med att äta var 3e timme så kör på! :)
    Tja, jag är så märklig att jag blir hungrig när jag är van vid att äta. Jag äter alltså när jag börjar bli hungrig, inte när jag är jättehungrig och äter två portioner av bara farten. Men vi är alla olika som sagt.
Svar på tråden HUR gick ni ner i vikt ?