• mysan77

HUR gick ni ner i vikt ?

Hejsan, jag vill höra hur ni lyckats gå ner i vikt. 

vad har ni ätit,nån diet?
    Hur mycket motion och vad för slags träningsform?
    Bantningspiller?
    mag operation?
    Har ni lyckats hålla formen ?

Främst är jag intresserad av dom som gått ner mer än 10kg.

Jag har ca 20 kg övervikt och har testat det mesta tror jag, nu vill jag veta om det verkligen går att gå ner i vikt....

• Svar på tråden HUR gick ni ner i vikt ?
  • mysan77
    studsboll11 skrev 2014-08-05 15:26:55 följande:
    Jag gick ner runt 10 kg på 3 månader för några höstar sen. Nu är jag på väg ner i vikt igen.

Då jag gick ner 10 kg drog jag helt enkelt ner på kaloriintaget till runt 1300 per dag och varvade det med lite promenader osv. Det var nog för att tappa uppemot ett kilo i veckan. Visst gick man hungrig ibland men det får man ta, sen ställer också kroppen om så även om du är väldigt hungrig första tiden blir det ofta bättre efter ett tag.

Att träna är bra för kroppen givetvis och hjälper också viktnedgången men på det stora hela är träning väldigt överskattad vad gäller just viktnedgång. Det är din diet som främst avgör. Du kan gå ner mycket i vikt utan att träna bara genom att lägga om kosten men överäter du och börjar tokträna kommer du ändå inte gå ner i vikt.
    Ja , det verkar som att alla ni tränat väldigt mycket, tror ni att det är huvudsaken till viktnedgång ? Jag har en ryggskada som gör att jag klarar bara det nödvändiga promenerandet som att handla,hämta posten och sånt. Blir oftast sängliggandes på eftermiddagen pga värk.
    Jag tycker det är otroligt starkt av er att klara av att gå ner så mycket i vikt Glad
  • Done

Jag gick ner genom att äta mindre och träna mer, blev 26kg på ca ett år.
    Ändrade inget utom att godis och läsk fick hålla sig till helgen och krympte portionerna.
    Träningen bestod i början av promenader med ljudbok (Avskyr att läsa men högläsningen  var rätt gutt), när jag började komma ner i vikt så blev det slingan ca 2,5km + lite styrka på ute gymmet (totalt 30-40 min). Öka de på ju mer jag orkade.
    Nu tränar jag 2-3 pass i veckan.

Så länge målet är att gå ner i vikt kan man i stort sätt lösa det hur man vill det enda är att se till att man hamnar på ett kaloriunderskott.
    Dock är det lättare att äta mindre än träna mer då träning inte ger så mycket som många tror.
    Lättast att veta är att räkna ut sitt BMR och TDEE och hålla sig under det så kan man äta vad man vill bara man räknar. Själv åt jag Sibylla och pizza tre gånger i veckan.

Man, 25-30år, längd 180cm, start vikt ca 100kg, nuvarande ca 74kg

• studsboll11
    mysan77 skrev 2014-08-05 16:06:55 följande:
    Ja , det verkar som att alla ni tränat väldigt mycket, tror ni att det är huvudsaken till viktnedgång ? Jag har en ryggskada som gör att jag klarar bara det nödvändiga promenerandet som att handla,hämta posten och sånt. Blir oftast sängliggandes på eftermiddagen pga värk.
    Jag tycker det är otroligt starkt av er att klara av att gå ner så mycket i vikt Glad
    Tack!

Som jag skrev i mitt inlägg, dieten är absolut viktigast. 80-90% av din viktnedgång. Så visst kan du gå ner ändå om du är mycket stillasittande även om det blir något svårare.
  • Kjell2
    Nej - kalloriintaget är det som fäller avgörandet. Men träningen gör att jag mår bra. bygger upp ork för att i framtiden kunna föra ett rörligt liv, dämpar blodsockerpendlingar, håller mig sysselsatt och gör att jag får behålla en del muskler.

• K grrl
    Som tidigare skrivit är viktnedgång åtminstone 80% kost, men träning är bra eftersom kroppen inte skiljer på muskler och fett vid viktnedgång utan man tappar massa överlag (inte bara fettmassa). Så det är bra att (styrke)träna för att bibehålla sin muskelmassa.
  • Cadencee

Har börjat med viktväktarna och såg resultat direlt. Nu har jag inte följt det till 110% (varit lite dum tyvärr och fuskat under sommaren) men har ändå gått ner 6 kg på 3 månader och har 10-15 kg kvar att gå ner. Motionerar i nuläget inget speciellt. Försöker få in 2-3 promenader i veckan på minst 1 timme. Med viktväktarna lär man sig rätt portionsstorlek samt vad som är bra och mindre bra att äta. Jag har faktiskt lärt mig en hel del och då har jag ändå läst en kurs inom området sen tidigare. Även smakat ny mat som är kanongod!

• Themis
    studsboll11 skrev 2014-08-05 16:44:55 följande:
    Tack!

Som jag skrev i mitt inlägg, dieten är absolut viktigast. 80-90% av din viktnedgång. Så visst kan du gå ner ändå om du är mycket stillasittande även om det blir något svårare.
    Framförallt är det så otroligt mycket tråkigare om man inte har några guldkanter kvar i tillvaron, och risken är att man antingen inte pallar sin diet eller faller i fällan med en massa pulver och piller som man sen inte klarar sig utan.

Men visst, lev på sågspån ett halvår den som vill, nog tusan går man ner i vikt då...Drömmer

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • mysan77

Så om jag förstått det rätt så ÄR kosten det mest avgörande? Jag mår så dåligt av att inte kunna röra mig som jag vill, skulle göra vad som helst för att kunna promenera lr cykla som jag gjort innan. Jag brukar försöka göra lite övningar hemma, men det blir ju inget tempo på det och oftast kan jag inte hålla på nån längre stund.

Försöker hålla nere med kolhydrater och socker, äter inget vanligt godis sen ca 3-4 månader tillbaka, lite chips på helgen (skål med ca 30 g) ingen läsk, fika med en bulle +kaka ca 2-3ggr i veckan. Inget bröd utan mest ägg till frukost, max 1-2 frukter per dag, fullkornspasta max en gång i veckan, övriga dagar mest potatis.
    Jag äter inga jätte portioner heller, ca 150g ris,pasta ,potatis. ca 200g kött,fågel,fisk. sen fyller jag upp med grönsaker, sallad tomat gurka sockerärtor,gurka. 

Ändå går jag inte ner... tycker jag äter rätt normalt och när jag räknar kalorier på maten så kommer jag oftast inte upp mer än till ca 1000-1200 kcal.
    Det är därför jag är så nyfiken på vad ni äter och hur mycket ni tränar Glad
    Testade bantningspiller för ca 1 1/2 år sen gick ner 20kg på ett halvår, men då var jag aldrig hungrig och åt extremt lite, vill inte göra det igen för sen när jag slutade och kände hunger så gick jag upp 10kg ...

Har ni några fler bra råd till mig? kanske nån bra sida på nätet med lätta övningar? har letat själv men inte hittat nåt än.

• Kjell2
    mysan77 skrev 2014-08-07 08:27:07 följande:

Så om jag förstått det rätt så ÄR kosten det mest avgörande? Jag mår så dåligt av att inte kunna röra mig som jag vill, skulle göra vad som helst för att kunna promenera lr cykla som jag gjort innan. Jag brukar försöka göra lite övningar hemma, men det blir ju inget tempo på det och oftast kan jag inte hålla på nån längre stund.

Försöker hålla nere med kolhydrater och socker, äter inget vanligt godis sen ca 3-4 månader tillbaka, lite chips på helgen (skål med ca 30 g) ingen läsk, fika med en bulle +kaka ca 2-3ggr i veckan. Inget bröd utan mest ägg till frukost, max 1-2 frukter per dag, fullkornspasta max en gång i veckan, övriga dagar mest potatis.
    Jag äter inga jätte portioner heller, ca 150g ris,pasta ,potatis. ca 200g kött,fågel,fisk. sen fyller jag upp med grönsaker, sallad tomat gurka sockerärtor,gurka. 

Ändå går jag inte ner... tycker jag äter rätt normalt och när jag räknar kalorier på maten så kommer jag oftast inte upp mer än till ca 1000-1200 kcal.
    Testade bantningspiller för ca 1 1/2 år sen gick ner 20kg på ett halvår, men då var jag aldrig hungrig och åt extremt lite, vill inte göra det igen för sen när jag slutade och kände hunger så gick jag upp 10kg ...

Har ni några fler bra råd till mig? kanske nån bra sida på nätet med lätta övningar? har letat själv men inte hittat nåt än.

Kolla med t ex sjukgymnast om det finns någon form av mer intensiv träning du kan klara, simning, skidåkning, styrketräning eller något.
  • Don3
    mysan77 skrev 2014-08-07 08:27:07 följande:

Får man fråga vad du väger och hur lång du är? Så kan jag återkomma med ett kostschema och lite övningar som du kan prova.
Svar på tråden HUR gick ni ner i vikt ?