• mysan77

HUR gick ni ner i vikt ?

Hejsan, jag vill höra hur ni lyckats gå ner i vikt. 

vad har ni ätit,nån diet?
    Hur mycket motion och vad för slags träningsform?
    Bantningspiller?
    mag operation?
    Har ni lyckats hålla formen ?

Främst är jag intresserad av dom som gått ner mer än 10kg.

Jag har ca 20 kg övervikt och har testat det mesta tror jag, nu vill jag veta om det verkligen går att gå ner i vikt....

• Svar på tråden HUR gick ni ner i vikt ?
  • Don3
    K grrl skrev 2014-08-07 18:44:22 följande:

Mina invändningar mot det kostschemat är att det innehåller lite protein och mycket färdigmat. Jag skulle hellre satsa på "ren" mat och en anledning till det är att matvolymen blir större trots att det kostar lika mycket kalorier. 

Ett exempel är en thaigryta gjord på kycklingfilé, kokosmjölk, morötter och haricot verts stekt i kokosolja, serverat med råris. 560 kcal motsvarar 250 gram gryta och 200 gram råris och innehåller 47,7 gram protein, 54,9 gram kolhydrater och 15,6 gram fett varav endast 0,06 gram mättat fett. 

Ett annat exempel är en snabblunch på ca 415 kcal: 125 gram kokt quinoa, 134 gram varmrökt lax, tomat och bladspenat. 

Mat man blir ordentligt mätt på och håller sig ordentligt mätt på.

Visst kyckling och ris är bättre dock var det detta som jag körde innan semestern och för att slippa leta recept så tog jag det nästan rakt av fast utan shakes.
    Det enda färdiglagade är pyttipannan eller är det något jag missar?

Men du får gärna föreslå annat som är bättre, kanske plockar upp något om det låter gott ;)
  • Butterscotch
    mysan77 skrev 2014-08-07 08:27:07 följande:

Försöker hålla nere med kolhydrater och socker, äter inget vanligt godis sen ca 3-4 månader tillbaka, lite chips på helgen (skål med ca 30 g) ingen läsk, fika med en bulle +kaka ca 2-3ggr i veckan. Inget bröd utan mest ägg till frukost, max 1-2 frukter per dag, fullkornspasta max en gång i veckan, övriga dagar mest potatis.
    Jag äter inga jätte portioner heller, ca 150g ris,pasta ,potatis. ca 200g kött,fågel,fisk. sen fyller jag upp med grönsaker, sallad tomat gurka sockerärtor,gurka. 

Ändå går jag inte ner... tycker jag äter rätt normalt och när jag räknar kalorier på maten så kommer jag oftast inte upp mer än till ca 1000-1200 kcal.

Men räknar du verkligen allt du äter då? Jag letade upp lite kcal-beräkningar på webben - 400 gram kyckling (bara kött) på en dag blir t ex ca 500 kcal. 300 gram potatis är nästan 300 kcal. 2 ägg = 300 kcal. 2 äpplen = 120 kcal. Bara det blir 1200 kcal. Matfett, grönsaker, mellanmål (?) ska läggas till det, samt fika och chips och andra saker som slinker ner ibland.
  • K grrl
    Don3 skrev 2014-08-07 19:45:32 följande:
    Visst kyckling och ris är bättre dock var det detta som jag körde innan semestern och för att slippa leta recept så tog jag det nästan rakt av fast utan shakes.
    Det enda färdiglagade är pyttipannan eller är det något jag missar?

Men du får gärna föreslå annat som är bättre, kanske plockar upp något om det låter gott ;)

Nja, men att ett huvudmål är färdigmat är väl ganska mycket?

Jag försöker hålla mig till långsamma kolhydrater: sötpotatis, quinoa, matvete, matkorn, bönor, linser (havregryn, rågflingor till gröt- och äggfrukost), men potatis också. Frukt efter träning. Bär till gröten. Äter inte speciellt mycket bröd och i så fall hårdbröd.

Rena proteiner: fisk (oftast lax i olika former, varmrökt, kallrökt, gravad - tonfisk, eller makrill), skaldjur, kyckling, lamm, nötkött, en del fläskkött. Vassle/kaseintillskott, kvarg, ägg/äggvita.

Fetter: oliver, avokado, nötter, nötsmör, oljor, kokosmjölk/olja, äggula. Jag undviker färdigmat med högt fettinnehåll (t ex korv) och föredrar magrare kött (till exempel mager köttfärs) för att tillsätta fettet från någon annan källa. 

Det kommer man långt på.

• Butterscotch
    mysan77 skrev 2014-08-07 11:59:07 följande:
    Jag äter ett lagat mål, ingen frukost högst ett kokt ägg, mellis nån frukt, maten äter jag vid ca 16. Ingen kvällsmat.
    Jag missade att du bara åt middag och ingen lunch (om det är vad du menar med ovanstående). Det kan ju vara ett problem i sig - att äta för sällan? Var tredje timme ska man väl få något i sig, har jag hört - dvs frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag
  • Liljekonvaljer
    mysan77 skrev 2014-08-05 13:36:43 följande:

Hejsan, jag vill höra hur ni lyckats gå ner i vikt. 

vad har ni ätit,nån diet?

Hur mycket motion och vad för slags träningsform?

Bantningspiller?

mag operation?

Har ni lyckats hålla formen ?

Främst är jag intresserad av dom som gått ner mer än 10kg.

Jag har ca 20 kg övervikt och har testat det mesta tror jag, nu vill jag veta om det verkligen går att gå ner i vikt....

Jag började med LCHF, gick på det strikt.

Inga mejeriprodukter förutom grädde i maten, och riktigt smör då såklart. Men inge turkisk yoghurt,minga bär, ingen frukt, inga morötter osv osv. Väldigt strikt med andra ord.

Åt mest köttfärsås ( gjord på grädde och en msk krossad tomat då tomat inte är bra ) med kokt blomkål eller broccoli och riven ost, sen en hel del zuccinilasagne, och egna burritos.

Gick ner 15 kilo på tre månader. Men då åt jag jämt.

Frukost: äggröra med bacon, eller omelett med kantareller.

Mellanmål, ett koktägg med majonäs eller brie.

Lunch. Köttfärsås med brysselkål

Middag: ngn lchfrätt.

Kvällsmat,mÖCHFplättar med vispad grädde.

Slutade med lchf för ett årsedan, har gått upp fem kilo men frossar i choklad,,hehe, så får skylla mig själv. Men en del är nog muskler också eftersom jag började träna.
  • K grrl

Räknas tillagad vikt eller råvikt? Och är det bara uppskattningar eller mäter du med våg? De flesta underskattar mängden de får i sig.

• Jubido

Först vägde jag 75 kg, var spritfet och plufsig, fick en kommentar av mitt ex att "jag inte var fet, men nästan." Började storkäka nutrilet och började springa. Gick överstyr och jag åt bara kellogsk och miniyoghurt. Sprang en mil om dagen. Gick ner 20 kg på 8 månader och fick åka in på psyket. Så var jag viktstabil i fyra år, vägde. 58 kg och min sambo dog av tristess på mitt vikttjat. Så var det en period till i livet då jag slutade bry mig och gick upp till 65 kg igen - och återigen var det en kommentar om att jag var tung som fick mig börja träna igen, sen här gången åt jag iaf och vägde ca 55 kg igen. Några killar på träningsanläggningen slet mig ut mitt ohälsosamma hårda tränande och nu blev det viktigare att göra resultat :) så här är jag nu. 65 kilo bara muskler och har aldrig varit nöjdare med min kropp.aldrig vart starkare eller. Hård styrketräning och konditionsträning varvat 6 ggr i veckan. Hoppa över mina dumheter som jag gjorde innan. Äter mycket proteiner, bra kolhydrater och undviker vitt bröd. Sluta stirra på vågen :)

• SimonHalvarsson

Bullimi och anorexi är jättebra om du slutar när du blivit smal!

• vampyria2

Jag gjorde en GBP för 4.5 år sedan, har sen dess ätit rätt och tränar hårt, gick ner 71 kg på 10 månader och är förbannat stolt över det :D
    Visst tog jag en genväg men nog har jag kämpat hårt för det och efter ett år så är vi viktstabila och har vi inte lagt om vårat liv då så går vi upp igen, jag har hållit min vijt på 57 kg sen dess och det passar mig bra tycker jag

• jesand

Har bara läst trådstarten. Kalorier in kalorier ut! Jag har räknat kalorier ENBART och lyckats väldigt bra med det :)

Svar på tråden HUR gick ni ner i vikt ?