Jag ser att det här är en gammal tråd, men tänkte ändå berätta lite om min "resa".
Jag har aldrig direkt varit överviktig, men ändå varit missnöjd över min kropp. Jag är 22 år gammal och har studsat mellan 67 kg och 70 kg så länge jag kan minnas. Jag minns att jag kämpade med att gå ner till 65 kg inför min student för fyra år sedan, vilket jag misslyckades med.
Men nu har jag faktiskt gå ner till 61 kg på två och en halv månad. Jag provade lite gamla kläder idag och kan till och med ha sådant från grundskolan! Jag är så glad!
Jag har inte börjat träna, och äter inte annorlunda sedan tidigare. Jag har alltid ätit tre måltider per dag (känner inget behov av fika), och jag äter fortfarande rätt stora portioner. Jag är förstås uppvuxen av två träningsbesatta föräldrar och är på så sätt väldigt medveten om vad jag sätter i mig, jag konsumerar exempelvis sällan godis, chips, läsk och liknande. Men ändå har min vikt varit över det normala, just för att jag varit (och fortfarande är) en riktig soffpotatis.
Det som har gjort skillnaden för mig är dock att jag har börjat stå mer. Jag fick ett sommarjobb som attraktionsförare, och då står man sex timmar i sträck, fyra dagar i veckan. Det satte igång det hela, och gjorde att jag gick ner fem kilo. Sen när skolan började igen var jag orolig att jag skulle gå upp igen, eftersom jag sitter på föreläsningar, när jag gör uppgifter, när jag äter och när jag tar del av mina intressen (läser, ser på film etc). Men medvetenheten om att just stå förbränner 4 gånger mer än när man sitter har ändå fått mig att integrera det mer i vardagen. Jag går istället för cyklar till skolan, till exempel, och tar pauser i arbetat och sträcker ut ryggen ett tag. Det har inte bara gjort att jag behållt vikten, utan även resulterat i att jag gått ner ytterligare ett kilo.
Så mitt tips är inte att gå på diet, ta piller eller liknande. Att gå ner i vikt behöver inte innebära att ta till drastiska åtgärder. Tänk istället på sådant du kan integrera i vardagen. Gå till jobbet, ta korta promenader, skaffa höj-och-sänkbart skrivbord så att du kan stå vid datorn. Det gör större skillnad än vad man tror!