• mysan77

HUR gick ni ner i vikt ?

Hejsan, jag vill höra hur ni lyckats gå ner i vikt. 

vad har ni ätit,nån diet?
    Hur mycket motion och vad för slags träningsform?
    Bantningspiller?
    mag operation?
    Har ni lyckats hålla formen ?

Främst är jag intresserad av dom som gått ner mer än 10kg.

Jag har ca 20 kg övervikt och har testat det mesta tror jag, nu vill jag veta om det verkligen går att gå ner i vikt....

• Svar på tråden HUR gick ni ner i vikt ?
  • jamieblue

Det som funkat för mig är att äta tre gånger om dagen: en ordentlig frukost, en lagad lunch och mindre till middag (helst inte så mycket kolhydrater till middag och inte alltför mycket fett heller). Ett mellanmål, oftast en frukt, på eftermiddagen för att orka åka hem och laga middag ;) Eftersom jag har ett stillasittande kontorsjobb så är det maten som är absolut viktigast för att jag ska kunna gå ner/behålla min vikt. Det är svårt att kompensera en hel arbetsveckas stillasittande med träning. En dag i veckan äter jag vad jag vill, vilket oftast innebär att jag äter godis på lördagkvällen.

I kombination med detta har jag försökt bryta en dålig vana och ersätta dem med en bra vana per vecka, alltså inte försöka förbättra allt samtidigt. "Allt eller inget" funkar för vissa men inte för mig. Dåliga vanor kan vara alltifrån att äta fikabröd varje dag till att sova för lite (vilket innebär att man inte orkar gå upp i tid, hinner inte äta frukost och därmed äter nån näringsfattig fralla på vägen till jobbet). 

Ingen mirakelmetod men många bäckar små...

• mysan77

Hej igen tack för alla bra råd och svar. 
    För det första dom som missat : jag är 164cm 0ch väger 84kg, jag har ett midjemått på ca 89cm. 

Jag har i flera omgångar varit med i viktklubb.se och räknat kcal, så är väldigt medveten om hur man räknar/väger mat mm. Varje gång var jag med i ca 6månader. Gick ner lite i början men slutade gå ner efter ett par veckor. Som mest gick jag ner ca 3kg på 6månader. Hela tiden låg jag på 1300kcal.
    jag har testat att äta på de "heliga" tiderna med frukost mellis lunch osv. Ingen effekt på viktnedgången, snarare tvärtom går upp i vikt om jag äter frukost och lunch. Brukade äta : frukost,2dl miniyoggi,kokt ägg,en grov knäcke med en skiva ost. Lunch: ca 100g grönsaker,1dl pasta/ 2 potatisar, ca 100g kyckling/kött.
    Jag har problem med sköldkörteln dvs ämnesomsättningen ätit medicin i ca 2 år och enligt läkaren så är värdena bra. 
    Enda gången jag som sagt lyckats är när jag ätit bantningspiller, som tog bort hungern helt, då fick jag påminna mig själv att äta ibland.Räknade kcal under en tid och upptäckte att jag i snitt åt ca 600kcal per dag, vilket inte är bra alls. Men jag gick ner i vikt. Så fort jag började äta normalt igen (1300kcal) så gick jag upp igen...
    Detta är väldigt jobbigt för mig då jag mår väldigt dåligt av min övervikt, sen alla som säger att det går att gå ner i vikt utan att röra sig osv, bara styra med kosten, HUR ska jag göra??

• Forumdeltagaren

Det finns otroligt många sätt att gå ner och att hålla vikten och hur man än gör så finns det hur många som helst som har åsikter om det.

Jag besvärades av övervikt och gick med i Viktväktarna för 12 år sedan. Då gick jag ner från 78 till 64 kg vilket kändes helt underbart.
    Jag höll vikten några år men började slarva och gick sedan upp till 78 kg igen.
    För två månader sedan fick jag nog och började åter tillämpa vad jag lärt mig hos Viktväktarna och nu är jag nere på 70 kg och hoppas på fortsatt viktnedgång.

Mediciner av olika slag (t.ex receptfria värktabletter) kan lätt sätta stopp för viktnedgång har jag märkt.

Det gäller att vara envis och inte ge upp tills man hittar en metod som passar.

• Msalpha83

vad har ni ätit,nån diet? nutriulette i ca 3mån, gick ner 20kg. höll vikten i ca 1,5år. Tills jag träffade min man och trivsel kilona ramlade på. Har även testat itriim och gick ner 12-14kg på 10v. Men gick upp igen eftersom de inte riktigt tog våran "grupp" på allvar. Testat att utesluta kolhydrater som ris,pot,pasta,bröd och allt onyttigt som snacks, läsk, glass och godis. 
    Hur mycket motion och vad för slags träningsform? itriims gym, dagliga promenader ca 3 långpromenader ca 3 timmar/dag samt 2-3 gympass/vecka när jag bara uteslute kolhydrater.
     Bantningspiller? känns inte som min grej, känns som bluff och båg och hur säkert är det?
     mag operation? är inte i den riskzonen, eller har inte så många kilon att kunna bli kandidat.
    Har ni lyckats hålla formen ? är en sann jo-jo bantare tyvärr. Men snart nya tag till hösten. Då blir det utesluta kolhydrater och börja på gym igen.

• jamieblue
    mysan77 skrev 2014-08-10 09:43:38 följande:

För det första dom som missat : jag är 164cm 0ch väger 84kg, jag har ett midjemått på ca 89cm. 

Jag har i flera omgångar varit med i viktklubb.se och räknat kcal, så är väldigt medveten om hur man räknar/väger mat mm. Varje gång var jag med i ca 6månader. Gick ner lite i början men slutade gå ner efter ett par veckor. Som mest gick jag ner ca 3kg på 6månader. Hela tiden låg jag på 1300kcal.
    jag har testat att äta på de "heliga" tiderna med frukost mellis lunch osv. Ingen effekt på viktnedgången, snarare tvärtom går upp i vikt om jag äter frukost och lunch. Brukade äta : frukost,2dl miniyoggi,kokt ägg,en grov knäcke med en skiva ost. Lunch: ca 100g grönsaker,1dl pasta/ 2 potatisar, ca 100g kyckling/kött.
    Jag har problem med sköldkörteln dvs ämnesomsättningen ätit medicin i ca 2 år och enligt läkaren så är värdena bra. 
    Enda gången jag som sagt lyckats är när jag ätit bantningspiller, som tog bort hungern helt, då fick jag påminna mig själv att äta ibland.Räknade kcal under en tid och upptäckte att jag i snitt åt ca 600kcal per dag, vilket inte är bra alls. Men jag gick ner i vikt. Så fort jag började äta normalt igen (1300kcal) så gick jag upp igen...
    Detta är väldigt jobbigt för mig då jag mår väldigt dåligt av min övervikt, sen alla som säger att det går att gå ner i vikt utan att röra sig osv, bara styra med kosten, HUR ska jag göra??

Har du tagit upp frågan om övervikt med din läkare? Kan det vara så att medicineringen behöver ändras? Att äta 1300 kcal om dagen och ändå gå upp i vikt låter konstigt, det var därför jag tänkte att det kanske kan ha något med medicinen att göra. 
  • anastaciak

Jag gick ner 25 kg med LCHF på ungefär 1 år, först koncentrerade jag mig mest på att förstå konceptet, hur allt hängde ihop och läsa på lite. Jag tänkte att en sak i taget var bäst och började inte med promenader förrän någon månad efter dietstart, jag gick kanske 3st 5km promenader i veckan. Inte så mycket träning alls, när jag hade nått målvikten började jag träna mer och insåg att det var riktigt roligt. Det blir som en positiv spiral =) Det ena ger det andra.

• fantasilös90

Well, ska väl först och främst säga att jag gick ner på ett ohälsosamt och snabbt sätt...
    gick först på 5:2-dieten i runt ett halvår men fick mer huvudvärk än vanligt utav det, gick ca 5 km nästan varje dag och åt bara 1-2 ggr per dag och det var enbart sallad eller grönsakswok.

detta var inom loppet av 6 månader som jag gick ner 20kg.
    vilket jag avråder att göra. Man ska äta 5-6 ggr per dag från hela kostcirkeln och visst, promenader är väldigt bra

Kan tillägga att detta var pga min ätstörning.

• Snofi

Jag har gått ner 19,6 kg på ungefär 5 månader. Det är inte så mycket träning det handlar mer om kost denna dieten, men ute och går ibland :) inga bantningspiller eller mag operation. 

kan läsa mera om dieten här  tinyurl.com/mbeqpoc

har funkat fantastiskt och är jätte nöjd mer resultaten :)

• HejPippi
    mysan77 skrev 2014-08-10 09:43:38 följande:

Vad var det för bantningspiller?

Jag tycker du ska gå till läkaren och berätta hur det ligger till, det låter som att det är något med din sköldkörtel. Ibland har man normala värden, men behöver ändå högre dos.
  • baobab

Jag har gått ner cirka 13 kg och ligger idag på min trivselvikt som är 72kg. Här är hur jag gjorde:

Slutade äta bröd och pasta

Åt mer protein

Tränade 3-4 ånger i veckan (hiit är samt tung styrekräning, basövningar där man använder stora muskler)

Slutade leva på godis och glass men åt det fortfarande några gånger i veckan

Rörde mig mer; satt inte stilla lika mycket på jobbet

Åt mindre portioner

• DendärJessie

Gick upp drygt 30kg när jag var gravid 2012,hade dessutom 10kg för mycket redan då..
    Sedan dess har jag gått ner alla 30kg med Liberal LCHF och TRÄNING..
    Nu har jag 10kg kvar till min målvikt och hoppade på ett erbjudande på facebook som heter cellreset och har redan gått ner 4kg på 1 1/2 v..börjar bli riktigt nöjd!Så till våren bör jag vara klar med målet + -5kg extra!(och man mår så BRA!!!)

• Hannoni
    Hej!! 

Jag har alltid varit överviktig och jag har provat alla dieter man kan tänka sig. Allt från cambridgekuren till LCHF.

Vissa har fungerat ett tag, jag har gått ner i vikt mycket men så fort jag slutat med dieten så har jag gått upp allt och lite till. Det har bara varit en quickfix. 

Nu när jag var gravid så gick jag upp 30kg och kände att nu är det dags att ta tag i livet och göra det bästa av det. Man vet ju innerst inne att man skulle må så mycket bättre och känna sig snyggare om man gick ner i vikt. Jag vill ha kläder som sitter snyggt på mig :) 

Så i år beslutade jag mig för att testa en Aloe Vera Detox, jag hade hört att man kunde bli väldigt pigg av den och även kunna tappa i vikt. Sen fick man även en 90 dagars nöjdkundgaranti så om man inte var nöjd med produkterna fick man pengarna tillbaka. Nu ångrar jag bara att jag inte gjorde den tidigare. 
    Jag tappade 4,5kg och 32cm runt om på 9 dagar och nu en månad senare har jag gått ner 9kg. Jag har ALDRIG mått bättre! Nu är jag så pigg och fått sådan extra energi så jag känner att jag klarar av allt :) Tidigare passade jag på att sova varje gång när min son sov men jag har inte gjort det en enda gång sedan jag började med detoxen. 
    Jag har totalt tappat 25kg sedan jag födde min son!! :D

Jag har fått ett helt nytt liv, jag tänker mer på vad jag äter och vill vara nyttigare. När jag nu fått uppleva hur pigg jag faktisk kan vara så vill jag aldrig tillbaka. 
    Nu använder jag My fitness pal för att ha koll på vad jag stoppar i mig och kommer aldrig slut dricka aloe veran. Den har gjort mig så gott, förutom vikten och energin så har jag blivit av med mina magproblem :)

• mysan77
    Hannoni skrev 2015-02-10 23:16:42 följande:
    Hej!! 

Jag har alltid varit överviktig och jag har provat alla dieter man kan tänka sig. Allt från cambridgekuren till LCHF.

Vissa har fungerat ett tag, jag har gått ner i vikt mycket men så fort jag slutat med dieten så har jag gått upp allt och lite till. Det har bara varit en quickfix. 

Nu när jag var gravid så gick jag upp 30kg och kände att nu är det dags att ta tag i livet och göra det bästa av det. Man vet ju innerst inne att man skulle må så mycket bättre och känna sig snyggare om man gick ner i vikt. Jag vill ha kläder som sitter snyggt på mig :) 

Så i år beslutade jag mig för att testa en Aloe Vera Detox, jag hade hört att man kunde bli väldigt pigg av den och även kunna tappa i vikt. Sen fick man även en 90 dagars nöjdkundgaranti så om man inte var nöjd med produkterna fick man pengarna tillbaka. Nu ångrar jag bara att jag inte gjorde den tidigare. 
    Jag tappade 4,5kg och 32cm runt om på 9 dagar och nu en månad senare har jag gått ner 9kg. Jag har ALDRIG mått bättre! Nu är jag så pigg och fått sådan extra energi så jag känner att jag klarar av allt :) Tidigare passade jag på att sova varje gång när min son sov men jag har inte gjort det en enda gång sedan jag började med detoxen. 
    Jag har totalt tappat 25kg sedan jag födde min son!! :D

Jag har fått ett helt nytt liv, jag tänker mer på vad jag äter och vill vara nyttigare. När jag nu fått uppleva hur pigg jag faktisk kan vara så vill jag aldrig tillbaka. 
    Nu använder jag My fitness pal för att ha koll på vad jag stoppar i mig och kommer aldrig slut dricka aloe veran. Den har gjort mig så gott, förutom vikten och energin så har jag blivit av med mina magproblem :)
    Var köpte du dessa produkter ?
  • Hannoni
    mysan77 skrev 2015-02-13 09:10:26 följande:
    Var köpte du dessa produkter ?
    Jag köpte dom av en kompis Mamma som är återförsäljare av dessa :) 
    Det var den här jag gjorde:
    blogg.alltforforaldrar.se/smulan/files/2014/09/9-dagars-kickstart-infoblad.pdf

Nu när jag själv fått sådan bra effekt av dem så har jag börjat köpa in dem själv för att jag får dom billigare då. Så om du vill kan jag beställa åt dig om du vill?
  • iHeartFantasy

Jag ser att det här är en gammal tråd, men tänkte ändå berätta lite om min "resa".

Jag har aldrig direkt varit överviktig, men ändå varit missnöjd över min kropp. Jag är 22 år gammal och har studsat mellan 67 kg och 70 kg så länge jag kan minnas. Jag minns att jag kämpade med att gå ner till 65 kg inför min student för fyra år sedan, vilket jag misslyckades med. 

Men nu har jag faktiskt gå ner till 61 kg på två och en halv månad. Jag provade lite gamla kläder idag och kan till och med ha sådant från grundskolan! Jag är så glad!

Jag har inte börjat träna, och äter inte annorlunda sedan tidigare. Jag har alltid ätit tre måltider per dag (känner inget behov av fika), och jag äter fortfarande rätt stora portioner. Jag är förstås uppvuxen av två träningsbesatta föräldrar och är på så sätt väldigt medveten om vad jag sätter i mig, jag konsumerar exempelvis sällan godis, chips, läsk och liknande. Men ändå har min vikt varit över det normala, just för att jag varit (och fortfarande är) en riktig soffpotatis.

Det som har gjort skillnaden för mig är dock att jag har börjat stå mer. Jag fick ett sommarjobb som attraktionsförare, och då står man sex timmar i sträck, fyra dagar i veckan. Det satte igång det hela, och gjorde att jag gick ner fem kilo. Sen när skolan började igen var jag orolig att jag skulle gå upp igen, eftersom jag sitter på föreläsningar, när jag gör uppgifter, när jag äter och när jag tar del av mina intressen (läser, ser på film etc). Men medvetenheten om att just stå förbränner 4 gånger mer än när man sitter har ändå fått mig att integrera det mer i vardagen. Jag går istället för cyklar till skolan, till exempel, och tar pauser i arbetat och sträcker ut ryggen ett tag. Det har inte bara gjort att jag behållt vikten, utan även resulterat i att jag gått ner ytterligare ett kilo.

Så mitt tips är inte att gå på diet, ta piller eller liknande. Att gå ner i vikt behöver inte innebära att ta till drastiska åtgärder. Tänk istället på sådant du kan integrera i vardagen. Gå till jobbet, ta korta promenader, skaffa höj-och-sänkbart skrivbord så att du kan stå vid datorn. Det gör större skillnad än vad man tror! Skrattande

• Ewald01
    mysan77 skrev 2014-08-05 13:36:43 följande:

Hejsan, jag vill höra hur ni lyckats gå ner i vikt. 

vad har ni ätit,nån diet?
    Hur mycket motion och vad för slags träningsform?
    Bantningspiller?
    mag operation?
    Har ni lyckats hålla formen ?

Främst är jag intresserad av dom som gått ner mer än 10kg.

Jag har ca 20 kg övervikt och har testat det mesta tror jag, nu vill jag veta om det verkligen går att gå ner i vikt....

Enkelt! Äta mindre!
  • Mariamusik

Jag hade ett sjukligt sockersug förut som jag fick hypnos för. Sen har jag ätit så att jag är mätt, men undvikit snabba kolhydrater. Dock ätit frukt o bär, ost och nötter.

Tränat 4 ggr/veckan minst samt gått 10000 steg/dag utöver denna träning. Har gått ner 20 kg o mår bättre än på länge!

• Saralyckliga

Har en bit kvar innan jag är nöjd!
    Pratade med en PT för 1 år sedan och hon förklarade på ett bra sätt:
    Börja träna men ändra INTE din kost till att börja med, en sak i taget. När du väl börjar så skall du utgå från noll och successivt bygga upp kroppen både fysiskt och konditionsmässigt.
    Själv hade jag en övervikt på cirka 14kg innan jag började och har kvar cirka 3-4kg.
    Jag började dagligen med att promenera 1 timma i 2 veckors tid, sedan gick jag över till powerwalk. Efter ett tag började jag känna att jag ville mer så jag började på gym där den PT jobbade. Efter ett tag kände jag att jag saknade mer energi, ville bli piggare och kunna utföra mer. Köpte synefrin som kosttillskott och det fick mig piggare. Cirka efter en månad började jag tänka på vad jag åt. Slutade helt och hållet med Take-Away mat. När jag köpte matvaror så tittade jag på kalorier och kolhydrater samt protein, protein skulle det vara mycket.
    På kvällarna kom sötsuget. Det ordnade jag med Light-Läsk. Funkar strålande för att dämpa och ta bort suget.

Svar på tråden HUR gick ni ner i vikt ?