• mysan77

HUR gick ni ner i vikt ?

Hejsan, jag vill höra hur ni lyckats gå ner i vikt. 

vad har ni ätit,nån diet?
    Hur mycket motion och vad för slags träningsform?
    Bantningspiller?
    mag operation?
    Har ni lyckats hålla formen ?

Främst är jag intresserad av dom som gått ner mer än 10kg.

Jag har ca 20 kg övervikt och har testat det mesta tror jag, nu vill jag veta om det verkligen går att gå ner i vikt....

• Svar på tråden HUR gick ni ner i vikt ?
  • K grrl
    mysan77 skrev 2014-08-07 08:27:07 följande:

Så om jag förstått det rätt så ÄR kosten det mest avgörande? Jag mår så dåligt av att inte kunna röra mig som jag vill, skulle göra vad som helst för att kunna promenera lr cykla som jag gjort innan. Jag brukar försöka göra lite övningar hemma, men det blir ju inget tempo på det och oftast kan jag inte hålla på nån längre stund.

Försöker hålla nere med kolhydrater och socker, äter inget vanligt godis sen ca 3-4 månader tillbaka, lite chips på helgen (skål med ca 30 g) ingen läsk, fika med en bulle +kaka ca 2-3ggr i veckan. Inget bröd utan mest ägg till frukost, max 1-2 frukter per dag, fullkornspasta max en gång i veckan, övriga dagar mest potatis.
    Jag äter inga jätte portioner heller, ca 150g ris,pasta ,potatis. ca 200g kött,fågel,fisk. sen fyller jag upp med grönsaker, sallad tomat gurka sockerärtor,gurka. 

Ändå går jag inte ner... tycker jag äter rätt normalt och när jag räknar kalorier på maten så kommer jag oftast inte upp mer än till ca 1000-1200 kcal.
    Det är därför jag är så nyfiken på vad ni äter och hur mycket ni tränar Glad
    Testade bantningspiller för ca 1 1/2 år sen gick ner 20kg på ett halvår, men då var jag aldrig hungrig och åt extremt lite, vill inte göra det igen för sen när jag slutade och kände hunger så gick jag upp 10kg ...

Har ni några fler bra råd till mig? kanske nån bra sida på nätet med lätta övningar? har letat själv men inte hittat nåt än.

Hm, jag äter ca 150-200 gram kolhydrater och 200 gram kött vid mina huvudmåltider. Nu äter jag förvisso två mellanmål och ett kvällsmål också på 150-200 kcal respektive 400-500 kcal men beroende på kolhydrat- och proteinkälla borde kalorierna ligga lite högre? Jag äter 2500-2600 kcal per dag och då tränar jag ju mycket och hårt.
  • mysan77
    Don3 skrev 2014-08-07 10:18:49 följande:
    Får man fråga vad du väger och hur lång du är? Så kan jag återkomma med ett kostschema och lite övningar som du kan prova.
    Jag är 164 cm och väger 83kg
  • mysan77
    K grrl skrev 2014-08-07 11:19:49 följande:
    Hm, jag äter ca 150-200 gram kolhydrater och 200 gram kött vid mina huvudmåltider. Nu äter jag förvisso två mellanmål och ett kvällsmål också på 150-200 kcal respektive 400-500 kcal men beroende på kolhydrat- och proteinkälla borde kalorierna ligga lite högre? Jag äter 2500-2600 kcal per dag och då tränar jag ju mycket och hårt.
    Jag äter ett lagat mål, ingen frukost högst ett kokt ägg, mellis nån frukt, maten äter jag vid ca 16. Ingen kvällsmat.
  • Kjell2
    mysan77 skrev 2014-08-07 11:59:07 följande:
    Jag äter ett lagat mål, ingen frukost högst ett kokt ägg, mellis nån frukt, maten äter jag vid ca 16. Ingen kvällsmat.
    En grundregel är att om något inte funkar testa något annat. Har du försökt som nu under en länge period och inte gått ner i vikt så byt metod.

• dfuoih
    Themis skrev 2014-08-06 23:49:04 följande:
    Framförallt är det så otroligt mycket tråkigare om man inte har några guldkanter kvar i tillvaron, och risken är att man antingen inte pallar sin diet eller faller i fällan med en massa pulver och piller som man sen inte klarar sig utan.
    Fast det finns väl guldkanter i tillvaron som inte bara är mat hoppas jag?
    Själv ser jag fram emot träningen. Det är min guldkant. Egen tid, när jag lyssnar på musiik och tränar.

Och man kan gå ner trots att man äter godis, glass mm. Det handlar om mängd och övrigt intag. Tränar man mycket kan man dessutom äte mer :)
  • nernu

Själv har jag inte så mycket övervikt så jag går ner genom att dra ner på snasket och träna lite pass på gymmet. 

Min mamma däremot har gått ner 15 kilo under våren. Hon identifierade den viktigaste orsaken till varför hon var tjock. I hennes fall var det stora matportioner och feta såser. Hon äter för att det är gott helt enkelt. Hon vände det hela genom att köra en fuskvariant av LCHF. Hon äter inte potatis ris eller pasta till vardags. Är hon bortbjuden kan hon ta en potatis men i övrigt så ersätter hon med näringsrika grönsaker till exempel broccoli och blomkål. Hon äter frukt och vid festliga tillfällen äter hon tårta osv men hon tar alltid väldigt lite. Det har gått bra hittills och hon känner att hon har hittat en nivå där hon inte känner att hon måste hålla igen hela tiden. Det är också en viktig bit. En diet som man inte kan följa hela livet utan att bli utmattad är jobbig att hålla. 

• nernu
    mysan77 skrev 2014-08-05 16:06:55 följande:
    Ja , det verkar som att alla ni tränat väldigt mycket, tror ni att det är huvudsaken till viktnedgång ? Jag har en ryggskada som gör att jag klarar bara det nödvändiga promenerandet som att handla,hämta posten och sånt. Blir oftast sängliggandes på eftermiddagen pga värk.
    Jag tycker det är otroligt starkt av er att klara av att gå ner så mycket i vikt Glad
    När det gäller träning så tror jag inte att det är träningen i sig som gör viktnedgången (om man inte springer flera mil om dagen) utan effekten av träningen. Man blir mindre sugen på nyttigheter, man blir piggare och mer motiverad. Det i sin tur gör att det bli lättare att äta rätt.
  • studsboll11
    mysan77 skrev 2014-08-07 08:27:07 följande:

Så om jag förstått det rätt så ÄR kosten det mest avgörande? Jag mår så dåligt av att inte kunna röra mig som jag vill, skulle göra vad som helst för att kunna promenera lr cykla som jag gjort innan. Jag brukar försöka göra lite övningar hemma, men det blir ju inget tempo på det och oftast kan jag inte hålla på nån längre stund.

Försöker hålla nere med kolhydrater och socker, äter inget vanligt godis sen ca 3-4 månader tillbaka, lite chips på helgen (skål med ca 30 g) ingen läsk, fika med en bulle +kaka ca 2-3ggr i veckan. Inget bröd utan mest ägg till frukost, max 1-2 frukter per dag, fullkornspasta max en gång i veckan, övriga dagar mest potatis.
    Jag äter inga jätte portioner heller, ca 150g ris,pasta ,potatis. ca 200g kött,fågel,fisk. sen fyller jag upp med grönsaker, sallad tomat gurka sockerärtor,gurka. 

Ändå går jag inte ner... tycker jag äter rätt normalt och när jag räknar kalorier på maten så kommer jag oftast inte upp mer än till ca 1000-1200 kcal.
    Det är därför jag är så nyfiken på vad ni äter och hur mycket ni tränar Glad
    Testade bantningspiller för ca 1 1/2 år sen gick ner 20kg på ett halvår, men då var jag aldrig hungrig och åt extremt lite, vill inte göra det igen för sen när jag slutade och kände hunger så gick jag upp 10kg ...

Har ni några fler bra råd till mig? kanske nån bra sida på nätet med lätta övningar? har letat själv men inte hittat nåt än.

Ja det är den.

Får man fråga hur lång du är och vad du väger? Men även utan denna information, om du äter för 1000-1200 kalorier om dagen ska du gå ner i vikt. Antingen missar du något ändå (tänk på att räkna kalorier för dryck också, mjölk, alkohol osv) eller så låter det som du har problem med ämnesomsättningen. Skulle vara om det är något strul med sköldkörteln. Kanske läge att gå och kolla upp det hos läkare. Man kan trycka i sig pizza, chips, godis eller vad man nu vill så länge du äter för mindre än vad du gör av det, it's all about the calories.
  • Don3

Gick visst inte posta excel urklipp

Tar en bild istället.

Frukost:
    Knäck i knäckebrödet i yoghurten och ha dem som flingor. (Alla knäckebröd funkar utom frukostknäcke)

Förmiddagsfika:
    Kokt ägg macka utan smör.

Lunch:
    Väg pasta innan kokning. Recept efter www.arla.se/recept/kottfarssas/ skippa grädde och smör (fattar inte varför man ska steka köttfärs i något det kommer ju ut massor av fett från färsen), låt koka 30min istället för 15min

Tips gör 8port samtidigt.

Eftermiddagsfika:
    Halv burk lätt kvarg och lite hallon, smakar lite som en tjock grädde med bär. Jag tycker det är gott iaf.

Pre workout:
    Antingen före träning eller kan man ta det som kvällsmat vad man nu tycker är bäst. Givetvis utan smör.

Middag:
    1500g påse delat på 8 matlådor och 2 ägg i varje. Lätt och gott.  (Du får äta hur mycket smörgåsgurka och rödbetor du vill)

• K grrl

Mina invändningar mot det kostschemat är att det innehåller lite protein och mycket färdigmat. Jag skulle hellre satsa på "ren" mat och en anledning till det är att matvolymen blir större trots att det kostar lika mycket kalorier. 

Ett exempel är en thaigryta gjord på kycklingfilé, kokosmjölk, morötter och haricot verts stekt i kokosolja, serverat med råris. 560 kcal motsvarar 250 gram gryta och 200 gram råris och innehåller 47,7 gram protein, 54,9 gram kolhydrater och 15,6 gram fett varav endast 0,06 gram mättat fett. 

Ett annat exempel är en snabblunch på ca 415 kcal: 125 gram kokt quinoa, 134 gram varmrökt lax, tomat och bladspenat. 

Mat man blir ordentligt mätt på och håller sig ordentligt mätt på.

Svar på tråden HUR gick ni ner i vikt ?