• Anonym (Gina)

Töntiga ord/uttryck!

Då kör vi:

"Hittepå" -  Något bebisspråk för påhitt, eller vad? 

"Awkward" -  Ja, vad fan betyder det?  

"Credit" -  Ja, vad fan menas?   

• Svar på tråden Töntiga ord/uttryck!
  • Anonym (Språkvetare)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-19 10:01:19 följande:
    Det är dialektalt (skånskt) tror jag. Där kan man även höra varianter som "vars två" eller "vars tre", vilket då alltså bygger på missuppfattningen att det från början heter "vars en" i stället för "var sin".
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
    Det verkar ju troligt att det är dialektalt.

Å ena sidan tycker jag att man bör kunna skilja på standardsvenskt skriftspråk och talspråkliga uttryck som hör till den egna dialekten. Å andra sidan kan man "tillåta" en större variation och ett mer talspråksnära skriftspråk i informella sammanhang som trådar på FL. Det ser mer illa ut om sådant dyker upp i tidningstext, jobbansökningar, offentlig information etc.
  • Emeli
    Caroline 246 skrev 2014-08-19 10:16:16 följande:

Snippa, snuppa
    Framstjärt
    Murran, kussi eller kissimurran
    Snäckan
    Dosan
    Skåran
    Hönan Kräks
    Bönan

Jag hatar alla dessa ord för vaginan
    (några penisrelaterade med)
    Dolmen
    Stock
    Skinnflöjt
    Drulen

Men snippa mm står för mycket mer än bara vagina. Snippa beskriver kvinnans hela yttre könsorgan. Just ordet snippa nvänds för det mesta när man talar med barn, som en motsvarighet till snopp. i det sammanhanget tycker jag det fyller sin funktion.
  • Emeli
    Anonym (19) skrev 2014-08-19 06:58:09 följande:
    Jo, det står "källa" och där är en länk. 
    Nej, länk saknas. Källa uppges inte heller på annat sätt.
  • Fylojik
    auster skrev 2014-08-07 21:03:52 följande:
    Det är ett slags poäng man samlar i dataspel. En del skriver typ "Kudos" till någon som gjort något bra. Så jävla töntigt att jag ryser sönder märgen i ryggraden.
    Kudos är ett helt vanligt engelskt ord med ursprung i grekiskan. Visst känner man sig dum när man har stört sig på något som andra skriver, och så visar det sig att det är man själv som har fel?
  • Anonym (19)
    Emeli skrev 2014-08-19 17:59:12 följande:
    Nej, länk saknas. Källa uppges inte heller på annat sätt.
    Har du testat att klicka på källan t.ex.? Det är en länk där... Det går åtminstone att se från min dator och mobil. 
  • Biffus

Ett ord som egentligen hör till "felstavade ord"-tråden, men som jag ändå tänker skriva här är "omständig". Det heter omständlig! "Omständig" finns inte i det svenska språket... 

• Caroline 246
    Emeli skrev 2014-08-19 17:54:58 följande:
    Men snippa mm står för mycket mer än bara vagina. Snippa beskriver kvinnans hela yttre könsorgan. Just ordet snippa nvänds för det mesta när man talar med barn, som en motsvarighet till snopp. i det sammanhanget tycker jag det fyller sin funktion.
    Ja det fyller nog sin funktion , men jag tycker det låter så fånigt.
    Ordet får mig att tänka på någon strandfågel med lång näbb (men det är bara mina associationer ).
  • Emeli
    Biffus skrev 2014-08-20 12:26:55 följande:

Ett ord som egentligen hör till "felstavade ord"-tråden, men som jag ändå tänker skriva här är "omständig". Det heter omständlig! "Omständig" finns inte i det svenska språket... 

Sant, sant ...
    Caroline 246 skrev 2014-08-20 12:59:20 följande:
    Ja det fyller nog sin funktion , men jag tycker det låter så fånigt.
    Ordet får mig att tänka på någon strandfågel med lång näbb (men det är bara mina associationer ).
    Haha, ja, det låter som något som vippar. Snippa tycker jag inte att man kan använda när man talar om vuxna kvinnor. Det är barnspråk.
    Anonym (19) skrev 2014-08-19 22:57:19 följande:
    Har du testat att klicka på källan t.ex.? Det är en länk där... Det går åtminstone att se från min dator och mobil. 
    Det syns varken på min dator (PC) eller min iPad.

• Butterscotch
    Anonym (19) skrev 2014-08-19 06:58:09 följande:

Jo, det står "källa" och där är en länk. 

Ja, det stämmer att där är en länk, om man klickar på ordet "källa" kommer man till Wikipedia. Nu kan förhoppningsvis alla hitta länken
  • Emeli
    Butterscotch skrev 2014-08-20 21:06:55 följande:
    Ja, det stämmer att där är en länk, om man klickar på ordet "källa" kommer man till Wikipedia. Nu kan förhoppningsvis alla hitta länken
    Jaha, det var ju ett något ovanligt sätt att uppge sin källa på. Vanligtvis brukar man klistra in länken eller helt enkelt skriva in källan inom parentes. Wikipedia ... GladObestämd.
Svar på tråden Töntiga ord/uttryck!