• Anonym (uttråkad)

Min man är så himla tråkig!!

Jag och min man har varit tillsammans 5 år nu, gifta i 2. Har två barn på 3 och ett år, så allt har gått ganska fort om man säger så. Vi var dock båda 30+ när vi träffades.

Vi har ett perfekt liv, bor fint, enkla barn, gott ställt. Men mellan oss är det så trist. Vi bråkar inte, vi tar inte i varann, vi saknar passion. Jag försöker hela tiden uppmärksamma honom så som jag själv bli uppmärksammad, men han är så vansinnigt passiv själv.

Han läser tidningen, läser bok, kollar på TV, försjunker sig i mobilen, sina egna tankar och svarar med hummanden om man försöker prata med honom. Aldrig tar han initiativ till sex, vi busar aldrig han och jag, knappt att vi skrattar eller skojar tillsammans heller. Allt är bara lugnt och trevligt hela tiden.

Jag är den som hittar på aktiviteter för helgen, jag håller kontakt med mina vänner och han följer snällt med på middagar och födelsedagsfester. Han träffar någon kompis i halvåret. Jag planerar för framtiden, typ om vi ska ta en all inclusive till hösten, om vi ska åka till Kolmården nån helg osv osv. Han kommer ALDRIG med sådana initiativ.

Vet inte hur många gånger jag påpekat att jag behöver honom, hans tid, engagemang, hans kropp. Att det är egoistiskt att bara luta sig tillbaka och låta mig styra hela skutan när det gäller allt, tom sexlivet. Att jag känner mig tagen för given, oattraktiv och bortglömd. Varje gång bedyrar han dyrt och heligt att han älskar mig, uppskattar mig och inte kan leva utan mig. Och jag tror honom verkligen. Hans personlighet är liksom som den är: Lugn, passiv, försiktig och intitiativlös. Jag är lite tvärtom, men inte extrem heller.

Vad gör man liksom? Vet ärligt talat inte om jag kan tänka mig resten av livet såhär....

Ska tillägga att han är en utmärkt pappa och vi har en jämställd fördelning av arbetsuppgifter i hemmet, så han är ingen latmask som ska servas som ett litet barn.

• Svar på tråden Min man är så himla tråkig!!
  • Anonym (uttråkad)
    Anonym (B) skrev 2019-09-06 09:19:41 följande:
    Ni passar kanske inte ihop helt enkelt.

För min del du låter jättetråkig till exempel.

?typ om vi ska ta en all inclusive till hösten, om vi ska åka till Kolmården nån helg osv osv.?
    Precis, din definition av roligt kanske är något helt annat: Åka till Dubai, klättra i Himalaya eller liknande. Då skulle du och jag inte heller passa ihop.
  • ivar37
    Anonym (uttråkad) skrev 2019-09-06 09:23:48 följande:
    Den nya mannen vet inte om min situation. Han vet att jag har barn och att jag är i en komplicerad relation typ. Så lite rädd är jag att han kanske blir förälskad i mig och jag inte kan ge honom det han vill ha sedan.

Rent krasst så tror jag att den "nya" snubben kan ge mig en härligt upplevelse för en kortare period, men jag tror inte han är någon man lever resten av livet med. Oavsett så kommer nog min kontakt med honom visa mig vägen mot om jag ska skilja mig eller inte.
    Du har väl svaret där antar jag. Ska väl inte uppmuntra till varken det ena eller det andra men låter som att du och din man verkligen behöver en förändring, på något vis. Vad jag alltid trott på, och funkat ganska bra för mig: snacka snacka snacka!
    Lycka till!
  • Anonym (Jämställd man)
    Anonym (uttråkad) skrev 2014-08-13 12:17:21 följande:

Jag och min man har varit tillsammans 5 år nu, gifta i 2. Har två barn på 3 och ett år, så allt har gått ganska fort om man säger så. Vi var dock båda 30+ när vi träffades.

Vi har ett perfekt liv, bor fint, enkla barn, gott ställt. Men mellan oss är det så trist. Vi bråkar inte, vi tar inte i varann, vi saknar passion. Jag försöker hela tiden uppmärksamma honom så som jag själv bli uppmärksammad, men han är så vansinnigt passiv själv.

Han läser tidningen, läser bok, kollar på TV, försjunker sig i mobilen, sina egna tankar och svarar med hummanden om man försöker prata med honom. Aldrig tar han initiativ till sex, vi busar aldrig han och jag, knappt att vi skrattar eller skojar tillsammans heller. Allt är bara lugnt och trevligt hela tiden.

Jag är den som hittar på aktiviteter för helgen, jag håller kontakt med mina vänner och han följer snällt med på middagar och födelsedagsfester. Han träffar någon kompis i halvåret. Jag planerar för framtiden, typ om vi ska ta en all inclusive till hösten, om vi ska åka till Kolmården nån helg osv osv. Han kommer ALDRIG med sådana initiativ.

Vet inte hur många gånger jag påpekat att jag behöver honom, hans tid, engagemang, hans kropp. Att det är egoistiskt att bara luta sig tillbaka och låta mig styra hela skutan när det gäller allt, tom sexlivet. Att jag känner mig tagen för given, oattraktiv och bortglömd. Varje gång bedyrar han dyrt och heligt att han älskar mig, uppskattar mig och inte kan leva utan mig. Och jag tror honom verkligen. Hans personlighet är liksom som den är: Lugn, passiv, försiktig och intitiativlös. Jag är lite tvärtom, men inte extrem heller.

Vad gör man liksom? Vet ärligt talat inte om jag kan tänka mig resten av livet såhär....

Ska tillägga att han är en utmärkt pappa och vi har en jämställd fördelning av arbetsuppgifter i hemmet, så han är ingen latmask som ska servas som ett litet barn.

Det blir lätt att någon tar över, det är bekvämt. Min tjej är också den som kommer med initiativ att göra saker. MEN det har mer att göra att hon tidigare klagat på en del saker jag hittat på, så då är det lättare att hon sköter allt så slipper jag diskutera.

Jag är närmare 40 med barn. Barnen tar mycket tid och samma sak där, det är min tjej som har mest kontakt med sina kompisar och som vi äter hos m.m..

Efter jobb orkar man inte mycket mer än att ta hand som barn, sköta hem.. På helgerna vill jag ta det lugnt, kolla någon film, läsa, träna.. Om min tjej blir bjuden på middag så har jag inga problem att hänga med. Det händer att jag hittar på saker med mina kompisar med det är ganska sälla. 

Du får nog säga till honom hur du tänker, skulle min sambo säga att hon vill att jag ska bli engagerad i fritiden så skulle jag försöka bli det.
  • Anonym (uttråkad)

Jaha, då har jag träffat den andre mannen. Och han gjorde mig inte besviken men bekräftade ändå några varningstecken som jag redan anat. Han har tillitsproblem och förstör för sig själv i relationer, vilket han var helt öppen med själv. Han har även en tendens att flumma ut lite väl mycket i astrologiska dimensioner som jag ser som kvasivetenskap. 

Men i övrigt. Så jävla roligt att träffa honom igen.

Han var rak med att han fattade att jag smusslar och manipulerar för att komma undan med det jag gör. Han konfronterade mig i princip direkt med: Vet din man om att du är här? Jaha, hur tänker du nu efter det här osv osv. Men han själv har varit otrogen och "dömer ingen" tydligen. Vi pratade lite om tidigare relationer och han la i princip orden i min mun kring hur jag har det med min man.

När vi skildes åt kramades vi (herregud, jag har inte fått en ordentlig bamsekram på typ 10 år....) med orden typ: Lycka till, hör av dig sen när du separerat. Han sa att han tyckte det var jättekul att jag hörde av mig trots att jag varit så "hård" med att vi inte skulle se igen efter sommaren. Att han verkligen var glad över att se mig igen och att det varit jättetrevligt. Och jag sa att han lyst upp mitt liv för en stund och att ingenting förändrats från hur jag kände i somras, snarare tvärtom. Men att jag vet ingenting om framtiden. Att jag inte vill vara respektlös mot varken honom eller min man utan jag måste ordna tillvaron så att vi faktiskt kan ses utan att jag är otrogen.

Det sjuka är att jag inte ångrar mig, alls. 

Jag ser det lite som att jag gjorde det här för mig själv, för mitt egos skull. För att få en känsla om separation är nästa steg. Och just nu känner jag det. Jag måste bara fundera ut det praktiska med barnen och boende, sedan kommer jag föreslå att vi bor isär ett tag så jag kan reda ut hur jag känner för min man. 

Vi ger det en månad till så att mina känslor får lugna sig lite. Sen får jag ta språnget. Livet är för kort för att bara vänta på att det skall ge det man vill ha. Och jag har gett det 5 år nu av funderingar.

• ivar37
    Anonym (uttråkad) skrev 2019-09-07 12:05:32 följande:

Jaha, då har jag träffat den andre mannen. Och han gjorde mig inte besviken men bekräftade ändå några varningstecken som jag redan anat. Han har tillitsproblem och förstör för sig själv i relationer, vilket han var helt öppen med själv. Han har även en tendens att flumma ut lite väl mycket i astrologiska dimensioner som jag ser som kvasivetenskap. 

Men i övrigt. Så jävla roligt att träffa honom igen.

Han var rak med att han fattade att jag smusslar och manipulerar för att komma undan med det jag gör. Han konfronterade mig i princip direkt med: Vet din man om att du är här? Jaha, hur tänker du nu efter det här osv osv. Men han själv har varit otrogen och "dömer ingen" tydligen. Vi pratade lite om tidigare relationer och han la i princip orden i min mun kring hur jag har det med min man.

När vi skildes åt kramades vi (herregud, jag har inte fått en ordentlig bamsekram på typ 10 år....) med orden typ: Lycka till, hör av dig sen när du separerat. Han sa att han tyckte det var jättekul att jag hörde av mig trots att jag varit så "hård" med att vi inte skulle se igen efter sommaren. Att han verkligen var glad över att se mig igen och att det varit jättetrevligt. Och jag sa att han lyst upp mitt liv för en stund och att ingenting förändrats från hur jag kände i somras, snarare tvärtom. Men att jag vet ingenting om framtiden. Att jag inte vill vara respektlös mot varken honom eller min man utan jag måste ordna tillvaron så att vi faktiskt kan ses utan att jag är otrogen.

Det sjuka är att jag inte ångrar mig, alls. 

Jag ser det lite som att jag gjorde det här för mig själv, för mitt egos skull. För att få en känsla om separation är nästa steg. Och just nu känner jag det. Jag måste bara fundera ut det praktiska med barnen och boende, sedan kommer jag föreslå att vi bor isär ett tag så jag kan reda ut hur jag känner för min man. 

Vi ger det en månad till så att mina känslor får lugna sig lite. Sen får jag ta språnget. Livet är för kort för att bara vänta på att det skall ge det man vill ha. Och jag har gett det 5 år nu av funderingar.

Lycka till då. Även om jag inte ville skriva det tidigare så tror jag att du gör helt rätt.
  • Anonym (uttråkad)
    ivar37 skrev 2019-09-07 13:34:26 följande:

Lycka till då. Även om jag inte ville skriva det tidigare så tror jag att du gör helt rätt.

Tack. Känns bra att höra. Skriver säkert uppdateringar igen.
  • Anonym (...)

Ja, så kan det gå när man skyndar på med barn tidigt i förhållandet..

• Anonym (uttråkad)
    Anonym (...) skrev 2019-09-07 14:37:00 följande:

Ja, så kan det gå när man skyndar på med barn tidigt i förhållandet..

Kanske, men det finns nog de som väntat med barn som också separerar av samma anledningar som mig.

Varför måste det finnas en konkret anledning till separation så enkel som att man skaffar barn tidigt? Det är ju mycket större än så. 
  • ivar37
    Anonym (uttråkad) skrev 2019-09-07 14:35:06 följande:

Tack. Känns bra att höra. Skriver säkert uppdateringar igen.

Skriv så kan jag ge praktiska tips.
  • Anonym 13

Hej, jag tycker att du ska begära skiljsmässa. Inte bara verkar det göra ditt liv så mycket sämre än du förtjänar och det skulle kunna vara, utan du låtsas vara kär i din man sen flera år tillbaka. Det är inte rätt mot honom. Om du inte redan har gjort det så får du prata med honom om det. (Har inte läst igenom tråden jätte noga) Men sen vad vet jag om äktenskap? Jag är bara 13 år men enligt mig ska du inte ljuga och gå runt och vara arg på din man utan att han vet exakt varför. Det är ju liksom inte hans fel om han är dålig på att ta initiativ, tala med honom om det och hjälp honom bli bättre. Tänk om han mår jätte dåligt över detta också?

Förlåt mig om du redan har gjort detta ????

Svar på tråden Min man är så himla tråkig!!