• Anonym (uttråkad)

Min man är så himla tråkig!!

Jag och min man har varit tillsammans 5 år nu, gifta i 2. Har två barn på 3 och ett år, så allt har gått ganska fort om man säger så. Vi var dock båda 30+ när vi träffades.

Vi har ett perfekt liv, bor fint, enkla barn, gott ställt. Men mellan oss är det så trist. Vi bråkar inte, vi tar inte i varann, vi saknar passion. Jag försöker hela tiden uppmärksamma honom så som jag själv bli uppmärksammad, men han är så vansinnigt passiv själv.

Han läser tidningen, läser bok, kollar på TV, försjunker sig i mobilen, sina egna tankar och svarar med hummanden om man försöker prata med honom. Aldrig tar han initiativ till sex, vi busar aldrig han och jag, knappt att vi skrattar eller skojar tillsammans heller. Allt är bara lugnt och trevligt hela tiden.

Jag är den som hittar på aktiviteter för helgen, jag håller kontakt med mina vänner och han följer snällt med på middagar och födelsedagsfester. Han träffar någon kompis i halvåret. Jag planerar för framtiden, typ om vi ska ta en all inclusive till hösten, om vi ska åka till Kolmården nån helg osv osv. Han kommer ALDRIG med sådana initiativ.

Vet inte hur många gånger jag påpekat att jag behöver honom, hans tid, engagemang, hans kropp. Att det är egoistiskt att bara luta sig tillbaka och låta mig styra hela skutan när det gäller allt, tom sexlivet. Att jag känner mig tagen för given, oattraktiv och bortglömd. Varje gång bedyrar han dyrt och heligt att han älskar mig, uppskattar mig och inte kan leva utan mig. Och jag tror honom verkligen. Hans personlighet är liksom som den är: Lugn, passiv, försiktig och intitiativlös. Jag är lite tvärtom, men inte extrem heller.

Vad gör man liksom? Vet ärligt talat inte om jag kan tänka mig resten av livet såhär....

Ska tillägga att han är en utmärkt pappa och vi har en jämställd fördelning av arbetsuppgifter i hemmet, så han är ingen latmask som ska servas som ett litet barn.

• Svar på tråden Min man är så himla tråkig!!
  • Anonym (uttråkad)
    Anonym (herregud) skrev 2024-06-13 13:00:02 följande:
    Och? Dessa förhållanden har ju tagit slut,så uppenbarligen är du inte kapabel att ha längre ett längre förhållanden 

Jag har varit gift i 20år har flera barn och är så pass gammal att jag insett att livet är INTE en lek. Vardagen är inte ett äventyr, Ett förhållande behöver man stabilitet om vill får det att hålla 

Din syn på partnerskap är kraftigt förvräng och saknar verklighetsförankring

Livet är inte en Disney film, man kan inte ha spännande äventyr hela dagarna långa med sin prins på sin vita springare 

Såklart livet inte är en lek varenda sekund, men hela livet ska ju inte heller bara vara att överleva? 

Förstår inte vad du menar med att min bild av partnerskap är förvrängd? För att jag inte vill leva ett liv med en man som inte gör mig lycklig trots många år av försök? Är partnerskap enligt dig att stanna kvar i en relation som gör inte bara mig utan även honom olycklig? Verkar mer Hälsosamt att lämna då för att ge båda en chans att hitta partners som passar dem bättre, eller?

Ingenstans har jag skrivit att jag förväntar mig att livet ska vara som i en Disneyfilm.

• Anonym (Nyfiken)

Blir ändå lite ledsen när jag läser denna tråd. Varför är det alltid mer accepterat när en kvinna lämnar sin man? Det är helt okej att skylla på initiativlöshet, sexbrist, och så vidare i det oändliga.

Men jag kan känna att skulle en man lämna av liknande orsaker framförallt när det gäller sexbiten då får man bara höra att man har för höga krav och bör nöja sig?

Men hoppas det blir bra för dig.

• Anonym (uttråkad)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-06-13 15:08:28 följande:

Blir ändå lite ledsen när jag läser denna tråd. Varför är det alltid mer accepterat när en kvinna lämnar sin man? Det är helt okej att skylla på initiativlöshet, sexbrist, och så vidare i det oändliga.

Men jag kan känna att skulle en man lämna av liknande orsaker framförallt när det gäller sexbiten då får man bara höra att man har för höga krav och bör nöja sig?

Men hoppas det blir bra för dig.

Generellt är det nog mer accepterat därför att d ett oftast är kvinnan som drar det kortaste strået när det gäller hushållsarbete och ansvar för familj och hem.

Tror dock det finns många män som lämnar sina fruar pga initiativlöshet och är otrogna på grund av missnöje med sexlivet alt är otrogna. Jag tycker ingen ska nöja sig med ett dåligt sexliv och ser öppna relationer som en möjlig lösning på det problemet. Men det är ju inte alla som tycker som jag?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (uttråkad) skrev 2024-06-13 15:23:11 följande:
    Generellt är det nog mer accepterat därför att d ett oftast är kvinnan som drar det kortaste strået när det gäller hushållsarbete och ansvar för familj och hem.

Tror dock det finns många män som lämnar sina fruar pga initiativlöshet och är otrogna på grund av missnöje med sexlivet alt är otrogna. Jag tycker ingen ska nöja sig med ett dåligt sexliv och ser öppna relationer som en möjlig lösning på det problemet. Men det är ju inte alla som tycker som jag?
    Jag försökte alternativet med öppen relation, dock gick det inte då min fru ansåg att det bara är "sexgalningar" som har sådana relationer för att man ska kunna knulla hur man vill. Tråkigt nog har vi en son med funktionsvariation och med det gemensamma ansvaret för honom som vi båda tar på ett bra sätt är det uteslutet med skilsmässa då han behöver lugn och ro och kan reagera kraftigt på förändringar.

Så vad göra? Jag har alltid tittat snett på otrogna, tyckt att det är svagt och ynkligt.

Jag är faktiskt inte lika säker på det längre, livet tar slut en dag har jag insett långt om länge.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (uttråkad) skrev 2024-06-13 11:16:09 följande:
    Jag har haft ett flera långa förhållanden i vuxen ålder så det vet jag att jag är kapabel till. Vet inte hur gammal du är men jag misstänker att jag är ganska mycket äldre än dig.

Det jag dock lärt mig är att livet är för kort för att lida sig igenom det på grund av andras förväntningar. Min bild av vad ett partnerskap innebär överensstämmer inte med vad min man kan ge mig.
    Ett ex till mig var en riktig Mr No Action. Bestäm du var hans vanligaste svar på allting. Han var snäll och trevlig och ordentlig och så men jag höll på att bli galen efter ett tag. Han saknade liksom styrfart framåt. Bröt upp långt innan det ens var i närheten av hus eller familj som tur var.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Förstår) skrev 2024-06-14 02:07:09 följande:
    Ett ex till mig var en riktig Mr No Action. Bestäm du var hans vanligaste svar på allting. Han var snäll och trevlig och ordentlig och så men jag höll på att bli galen efter ett tag. Han saknade liksom styrfart framåt. Bröt upp långt innan det ens var i närheten av hus eller familj som tur var.
    Det finns väl alltid två sidor av allt. Har en kvinnlig kusin som bröt upp från en, i mitt tycke, helt perfekt man. Snygg, välutbildad och perfekt på alla sätt och vis, jag tyckte att hon gjort ett riktigt kap.

Döm om min förvåning när hon häromåret skiljde sig med buller och bång och blev tillsammans med en, i mitt tycke, närmast gängkriminell man? Det var ju rosor och uppvaktning så det stod härliga till. Men hade han jobb? Hade han utbildning? Hur såg hans bekantskapskrets ut? Tänkte inte på det.....

Hon satt på en gyllen tron förut, nu leder hennes väg rakt in i kaos....

Som sagt finns två sidor av allt.
  • Anonym (herregud)
    Anonym (uttråkad) skrev 2024-06-13 13:24:10 följande:

Såklart livet inte är en lek varenda sekund, men hela livet ska ju inte heller bara vara att överleva? 

Förstår inte vad du menar med att min bild av partnerskap är förvrängd? För att jag inte vill leva ett liv med en man som inte gör mig lycklig trots många år av försök? Är partnerskap enligt dig att stanna kvar i en relation som gör inte bara mig utan även honom olycklig? Verkar mer Hälsosamt att lämna då för att ge båda en chans att hitta partners som passar dem bättre, eller?

Ingenstans har jag skrivit att jag förväntar mig att livet ska vara som i en Disneyfilm.

Du kommer aldrig bli lycklig med nån

Dina förväntningar på vad ett förhållande är saknar verklighetsförankring

Du har ett utopiskt tänkande på hur livet fungerar

Allt kan inte vara en fest vare dag med massor med spännande äventyr 

Varken förhållanden eller livet funkar så
  • Divide and you Will win

Du pratar om barn , partnerskap och relationer samtidigt som du knullade med  två andra män samtidigt som 
    du var gift 
    vad förväntar du dig? En otrogen är en person med låga värderingar

• Anonym (Förstår)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-06-14 12:49:25 följande:
    Det finns väl alltid två sidor av allt. Har en kvinnlig kusin som bröt upp från en, i mitt tycke, helt perfekt man. Snygg, välutbildad och perfekt på alla sätt och vis, jag tyckte att hon gjort ett riktigt kap.

Döm om min förvåning när hon häromåret skiljde sig med buller och bång och blev tillsammans med en, i mitt tycke, närmast gängkriminell man? Det var ju rosor och uppvaktning så det stod härliga till. Men hade han jobb? Hade han utbildning? Hur såg hans bekantskapskrets ut? Tänkte inte på det.....

Ja, så är det ju. Det jag hade svårt för med mitt ex var den totals bristen på driv,  allt låg på mig annars hände ingenting. Många år senare bodde han fortfarande i samma etta och jobbade på samma jobb och då pratar vi om 40+. Vi var strax över 30 när vi umgicks.

Men visst. Många kvinnor hade kanske gillat att bestämma allt, driva allt och att ha en följsam man som bara hängde med.
  • Anonym (herregud)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-06-14 12:49:25 följande:

Antagligen så väntar tyvärr samma öde på TS

Tråkigt att se hur bra och stabila människor väljs bort för dom inte är spännande nog 

För att få en bra vardag och ett stabilt liv behöver man struktur och ordning 

Dessa lite mer spännande äventyrs karlar med bekymmersam bakgrund kommer antagligen inte sluta bra 
  • Anonym (uttråkad)

Verkar ju urdeppigt att det finns två olika typer av män här i världen:tråkiga och håglösa men ack så stabila mansbebisar. Eller galna kriminella 🤷?♀️

Jag tänker i varje fall inte leva mitt liv med någondera, så antar jag får leva själv. Vilket passar mig utmärkt. Sen har jag mina sexpartners som jag fortsätter träffa regelbundet. . 

• Anonym (P)
    Anonym (uttråkad) skrev 2024-06-12 19:24:01 följande:

Nu är iaf katten ur påsen. Meddelade att jag vill skiljas idag.

Wow! Det tog bara 10 år från trådstarten till action. Inte direkt imponerad av dig heller. 
  • Anonym (Sunflower)

TS, jag tycker att du haft ett fantastiskt tålamod! Tolkar det som att din trådstart är 10 år gammal och först nu lämnar du! Det var ju inte en dag för tidigt.

Känner du att det varit värt att hålla ihop för barnens skull så länge?
    Känner du att du ändå haft 10 bra år trots bristerna i din relation?
    Du skrev tidigare att du aldrig skulle kunna vara otrogen, men har nu varit det under några år som jag tolkar det. Hr du haft dåligt samvete eller känt att det varit ok för att stå ut i relationen?

• Anonym (uttråkad)
    Anonym (Sunflower) skrev 2024-06-22 12:19:49 följande:

TS, jag tycker att du haft ett fantastiskt tålamod! Tolkar det som att din trådstart är 10 år gammal och först nu lämnar du! Det var ju inte en dag för tidigt.

Känner du att det varit värt att hålla ihop för barnens skull så länge?
    Känner du att du ändå haft 10 bra år trots bristerna i din relation?
    Du skrev tidigare att du aldrig skulle kunna vara otrogen, men har nu varit det under några år som jag tolkar det. Hr du haft dåligt samvete eller känt att det varit ok för att stå ut i relationen?

Ja jag har försökt iaf. Lämnade inte direkt det började gnissla 😅

vet inte om jag gjort rätt. Barnen mår bra och har inte sett oss bråka under åren. Ja jag var otrogen till slut vilket jag inte ångrar alls faktiskt. Det fick mig att öppna upp ögonen ännu mer hur dålig vår relation faktiskt är och att livet är för kort för att inte levas fullt ut.
  • Anonym (uttråkad)
    Anonym (P) skrev 2024-06-20 20:29:55 följande:
    Wow! Det tog bara 10 år från trådstarten till action. Inte direkt imponerad av dig heller. 
    Jag lever inte mitt liv för att imponera på andra. Man gör så gott man kan.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (uttråkad) skrev 2024-06-30 19:12:59 följande:
    Ja jag har försökt iaf. Lämnade inte direkt det började gnissla 😅

vet inte om jag gjort rätt. Barnen mår bra och har inte sett oss bråka under åren. Ja jag var otrogen till slut vilket jag inte ångrar alls faktiskt. Det fick mig att öppna upp ögonen ännu mer hur dålig vår relation faktiskt är och att livet är för kort för att inte levas fullt ut.
    Otrohet är inte alltid dåligt, vilket är lätt att tro när man läser diverse trådar här på FL. Enligt dom frälsta trohetsförespråkarna på FL kommer du troligen brinna i skärselden längre fram.....
Svar på tråden Min man är så himla tråkig!!