• Annatt

Friskola för att slippa invandre

Kanske låter dumt men jag vill inte att mina barn ska påverkas av invandrarnas livssyn. Är det rätt att placera dessa i friskola med bara svenska elever? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-16 16:01
    Invandrare* såklart, ursäkta felstavningen.

• Svar på tråden Friskola för att slippa invandre
  • Snällspiken

Realist 14: Det är inget nytt att folk som av olika anledningar är missnöjda med sina liv letar efter syndabockar. Men att klumpa ihop personer med invandrarbakgrund och påstå att de per automatik skapar en dålig studiemiljö för etniskt helsvenska barn är inget annat än obildat. Jag blir än mer övertygad om att det är så, när jag följer trådar av denna typ. Det är extremt låg nivå på en hel del argument och enda ljuspunkten är att våra egna (helt igenom osvenska) barn slipper att gå i skola med barn till (heltigenom) svenska svenskar som kläcker ur sig dumheter på riktigt usel svenska.

• realist14
    Snällspiken skrev 2014-08-23 16:49:39 följande:

Realist 14: Det är inget nytt att folk som av olika anledningar är missnöjda med sina liv letar efter syndabockar. Men att klumpa ihop personer med invandrarbakgrund och påstå att de per automatik skapar en dålig studiemiljö för etniskt helsvenska barn är inget annat än obildat. Jag blir än mer övertygad om att det är så, när jag följer trådar av denna typ. Det är extremt låg nivå på en hel del argument och enda ljuspunkten är att våra egna (helt igenom osvenska) barn slipper att gå i skola med barn till (heltigenom) svenska svenskar som kläcker ur sig dumheter på riktigt usel svenska.

Eh, det var nog inte jag som skrev det...

• FrauCasio

Det gör redan de flesta svenskar, väljer bort skolor som har hög del invandrarelever, så det är inget nytt.

• FrauCasio

Oj oj oj. Jag som arbetar inom förskolevärlden vet hur stora skillnaderna är, har både arbetat på invandrartäta förskolor och de mer svenska. Det är verkligen dag och natt. Ni som aldrig arbetat inom skolan kommer aldrig ens kunna föreställa er även om ni velat den enorma skillnaden.
  • realist14
    FrauCasio skrev 2014-08-23 17:14:02 följande:
    Oj oj oj. Jag som arbetar inom förskolevärlden vet hur stora skillnaderna är, har både arbetat på invandrartäta förskolor och de mer svenska. Det är verkligen dag och natt. Ni som aldrig arbetat inom skolan kommer aldrig ens kunna föreställa er även om ni velat den enorma skillnaden.
    Berätta ...
  • ursula
    realist14 skrev 2014-08-23 17:15:49 följande:
    Berätta ...
    Det måste vara lättare för en lärare att undervisa om samtliga barn har Svenska som modersmål.
  • FrauCasio
    realist14 skrev 2014-08-23 17:15:49 följande:

Berätta ...

Kommer inte berätta detaljer eller liknande. Men i stora drag, det är stora skillnader i bråk. Det är så stökigt med både barn och föräldrar. Föräldrarna gapar och skriker, barnen tar efter. Det är rätt det är aldrig barnens fel med de växer tyvärr upp i väldigt påfrestande miljöer, så är det bara. Nu pratar jag inte om de Europeiska invandrarna då de är ungefär som vi.

Det är verkligen synd om barnen som egentligen bara anammar ett beteende hemifrån. Det är mycket bråk och skrik, slag och spott. Har ofta sett dessa mammor som har så många barn att de helt enkelt inte orkar med någon uppfostring, de är helt slutkörda så de släpper de äldre barnen och det är sedan de som härjar runt på gatorna. Mammorna tar hela ansvaret för barn och hem och då orkar de helt enkelt inte.

När jag sedan började på en svensk förskola så var det så härligt och lugnt, stilla och min migrän försvann. barnen satt fint, lyssnade och faktiskt ställde frågor, ville samtala. Blev någon ledsen så berodde det oftast på helt harmlösa anledningar och inte slag och lavetter i ansikten med blåtira som resultat.

Det roliga är att en förälder på den "svenska" förskolan beklagade sig för vår chef om att han tyckte det förekommer lite knuffar bland barnen. Helt i sin ordning. Men det som slog mig senare var att jag då inte riktigt hängde med i vad föräldern ansåg vara ett problem, jag var lite oförstående för vad han menade. Jag insåg sedan att det var JAG som blivit totalt förblindad av den andra förskolan, skillanden gjorde att det den ena förskolan såg som problem var för mig det lilla minsta problemet, inget att ens höja ögonbrynet åt eftersom vi dagligen hade det tusen ggr värre. Det är på så stora nivå skillnader. Att jag tyckte någon liten knuff var en droppe i havet av det jag verkligen sett på den andra.

Jag upprepar, den som inte arbetat på förskolor med sådana etiska skillnader kommer aldrig förstå. Det hade jag helt ärligt aldrig heller gjort om jag själv inte varit med om det under så många år, och säkerligen förkastat det som många andra gör i tråden. Men, men.
  • Snällspiken

På vår sons förskola är det ca 50 % barn och pedagoger som i likhet med oss själva har någon form av invandrarbakgrund. Thailändsk, serbisk, dansk, fransk, polsk, kroatisk, engelsk, nordafrikansk med mera. Det är en väldigt lugn Montessoriförskola som ger barnen ett brett perspektiv, vilket behövs i takt med att avståndet till världen utanför lilla Sverige krymper. Återigen, inse att barn behöver rustas för verkligheten som den ser ut idag (vad ni än må tycka om den). Visst vill man skydda dem mot mobbning och våld, typ det som hände på Lundsberg, men att isolera dem med barn till xenofobiska svenskar - är det verkligen vad ni tror vara bäst?

• Snällspiken

Realisten, jag syftade på detta: "Kanske inte är just den etablerade integrerade och skötsamma gruppen som folk irriterar sig på?"

[/quote]

• realist14
    Snällspiken skrev 2014-08-23 17:56:30 följande:

Realisten, jag syftade på detta: "Kanske inte är just den etablerade integrerade och skötsamma gruppen som folk irriterar sig på?"

[/quote]

Aha, ok det var ju mitt :)
    Inte samma sak som det du skrev innan dock. Eller hur.
  • Kristdemokraternass

Jag skrev att Islamister ofta är sämre i skolan kontra judar som tillämpar en läsande religion. 

Därför blir min kommentar raderad. Härligt. 

• Kristdemokraternass

Jag håller med om att missnöjda ofta finner syndabockar. Typ Antisemitism som drar till sig svaga individer. 

Men det är ett faktum att invandrare presterar sämre i skolan vilket kan påverka ens egna barns utveckling. 
  • Snällspiken

Som sagt, det är inte det etniska ursprunget som styr betygssnitten utan föräldrarnas utbildningsnivå och inkomst. Men fine, om ni vill stirra er blinda på enbart etnicitet så får ni väl inse sambandet den hårda vägen.

• Snällspiken

Det jag försöker säga är att ni får se till att vara höginkomsttagare samt högutbildade och välja en skola med barn till motsvarande föräldrar om ni vill att de ska prestera väl. Strunta m a o i etniciteten hos föräldrarna.

• Kristdemokraternass
    Snällspiken skrev 2014-08-23 18:23:40 följande:

Som sagt, det är inte det etniska ursprunget som styr betygssnitten utan föräldrarnas utbildningsnivå och inkomst. Men fine, om ni vill stirra er blinda på enbart etnicitet så får ni väl inse sambandet den hårda vägen.

Bestyrk ditt påstående med fakta. 
  • Patrikstjej

Vi bor i en kommun i Sverige där vi inte har mycket invandrare. Skolan våra barn går på är ren och fin, eleverna hälsar och uppför sig. Skolan har bra rykte och glada och inspirerade lärare. Åker man till grannkommunen så är det som natt och dag. Mycket invandrare, mycket stök och bråk. I snitt mycket sämre betyg. Man är lite blind och naiv om man inte ser mönstret... Faktiskt.

• Snällspiken

Patrikstjej: Eller också är man själv invandrare, eller barn till invandrare, eller är gift med en invandrare, eller har en oändlig räcka vänner som är invandrare, och har därför svårt att se att det över huvud taget skulle existera något "mönster". 

Svar på tråden Friskola för att slippa invandre