• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • Gweny

Ja uch inte kul med "måste-sex' efter all denna tid. Slitit mycket på oss med. På ett sätt skönt att vänta på ivf, kan vi försöka, utan att vi styr över det.

• engsan
    Gweny skrev 2015-01-20 12:17:08 följande:

Ja uch inte kul med "måste-sex' efter all denna tid. Slitit mycket på oss med. På ett sätt skönt att vänta på ivf, kan vi försöka, utan att vi styr över det.

Slitit längre på sambon än på mig. På sätt och vis. Han får liksom mer prestationsångest medans jag får ångest över att vi inte får till det ordentligt. Nu börjar jag liksom ge upp. I lördags bröt jag ihop när jag nu tänkte att denna äl säger jag inget om den så har han ingen press. Att det är helg då brukar vi normal alltid 'mysa' så jag tänkte att då fixar det sig av sig självt. Men givet så blev det ju inte så just denna helg. Bröt ihop totalt och han stackarn få som inte fattade något. Suck!

Månne vad det kostar att göra insamination alt. Ivf, har ni någon ananing?
  • Theresan

Det går bra för mig, jag varken kan eller vill klaga. Jag har problem med järnvärdet och har haft sedan start, järntabletter har inte höjt det. Jag får huvudvärk och blir väldigt trött, men det är värt det förstås. I övrigt mår jag bara bra.

Vi har RUL 11 feb

• Gweny
    idag ringde dem från SU, frågade om jag ville vara med i en studie, för att se med övervikt och hur det påverkar att bli gravid. Hälften av oss får börja med IVF med en gång(isåfall slipper vi vänta till våren) och andra får gå på hårt program med lågkaloridrycker i flera veckor, för att sen börja med IVF och se om det är nån skillnad. Huua...vore ju intressant, men om man hamnar i viktminskningsgruppen, är frågan om hur jag kommer klara det, men vore såklart jättebra att få stöd att gå ner i vikt, av många skäl.
    Hon skulle ringa imorgon igen, det kan dra igång redan nästa vecka sa hon i telefon.
  • Theresan
    Gweny skrev 2015-01-20 17:37:06 följande:
    idag ringde dem från SU, frågade om jag ville vara med i en studie, för att se med övervikt och hur det påverkar att bli gravid. Hälften av oss får börja med IVF med en gång(isåfall slipper vi vänta till våren) och andra får gå på hårt program med lågkaloridrycker i flera veckor, för att sen börja med IVF och se om det är nån skillnad. Huua...vore ju intressant, men om man hamnar i viktminskningsgruppen, är frågan om hur jag kommer klara det, men vore såklart jättebra att få stöd att gå ner i vikt, av många skäl.
    Hon skulle ringa imorgon igen, det kan dra igång redan nästa vecka sa hon i telefon.
    Oj, vad spännande. Förstår dock om du helst vill hamna i IVF-gruppen.

Ska du tacka ja?

Jag hade resonerat såhär att om de nu har ringt dig och gett dig den här möjligheten, är det helt enkelt meningen att du ska vara med i studien. Flummigt kanske men så tänker jag. :)
  • Gweny

Jo är kanske så.  kommer tacka ja, oavsett grupp så är det ju en bra grej det leder till.  är man i viktgruppen blir det stöd från dietist och kurator, lär behövas. känns som en möjlighet och nåt att göra istället för vänta i flera månader till. 

• engsan
    Gweny skrev 2015-01-20 17:37:06 följande:

idag ringde dem från SU, frågade om jag ville vara med i en studie, för att se med övervikt och hur det påverkar att bli gravid. Hälften av oss får börja med IVF med en gång(isåfall slipper vi vänta till våren) och andra får gå på hårt program med lågkaloridrycker i flera veckor, för att sen börja med IVF och se om det är nån skillnad. Huua...vore ju intressant, men om man hamnar i viktminskningsgruppen, är frågan om hur jag kommer klara det, men vore såklart jättebra att få stöd att gå ner i vikt, av många skäl.Hon skulle ringa imorgon igen, det kan dra igång redan nästa vecka sa hon i telefon.

Åh så spännande!

Jag hade tackat ja. Beroende på hur mkt det påverkar arbetet förstås. Måste man vara borta från jobbet mkt eller gör man tex viktminskningsprogrammet hemmifrån osv?

Så spännande. Intressant framförallt och vilken möjlighet att få hjälp på flera sätt. =)

Vill åxå......=)
  • engsan
    Theresan skrev 2015-01-20 13:00:01 följande:

Det går bra för mig, jag varken kan eller vill klaga. Jag har problem med järnvärdet och har haft sedan start, järntabletter har inte höjt det. Jag får huvudvärk och blir väldigt trött, men det är värt det förstås. I övrigt mår jag bara bra.

Vi har RUL 11 feb

Tråkigt och jobbit om man har mkt ont i huvudet men som du säger så är det ju värt det. Huvudvärk mot allt annat man gått igenom är ingenting när man tänker efter. Bara grynet mår som det ska så står man ut med vad som helst. Jobbar du på som vanligt eller?
  • Gweny
    engsan skrev 2015-01-21 09:44:20 följande:

Åh så spännande!

Jag hade tackat ja. Beroende på hur mkt det påverkar arbetet förstås. Måste man vara borta från jobbet mkt eller gör man tex viktminskningsprogrammet hemmifrån osv?

Så spännande. Intressant framförallt och vilken möjlighet att få hjälp på flera sätt. =)

Vill åxå......=)

Ja verkligen intressant! Man gör det mesta hemma och åker dit ibland för koll om jag förstått det rätt. Har 10 mil dit, så inte jättelångt ändå. Se vad hon säger när hon ringer idag. Går och väntar!
  • engsan

Så spännande.

kul att få delta i något sånt här...

skriv ich uppdatera när ni pratat igen så vi får höra hur det går?! =)

Har du annars fått nån info om kommande ivf utöver studien. Har du något hum om kostnader, om man har rätt att få det bekostat av landstinget eller om man måste betala själv osv....kan inget om sånt där.

Svar på tråden Pco och sköldkörteln