• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • Gweny

Dem jag träffat säger högst 2,5, gärna 2 för oss med problem. hade högt värde när jag fick börja med levaxin. Sen gick det ner snabbt till bra värde.

• Theresan

Man kan inte lita på människor bara för att de är läkare, tyvärr.

Precis som jag skrev i din andra tråd så är 5,5 högt när man vill bli gravid eller är gravid. 

Lyssna på din kropp, mår du bra? Jag mådde rätt dåligt när jag låg på 5,7 men har känt symptom på lägre nivåer än så. Jag ska ligga lågt för att må bra, för tillfället har jag mellan 0,5-1, där mår jag bra. Men det är olika för alla.

Om 25 mg hjälper dig är omöjligt att svara på, det är så individuellt, man ökar ofta dosen försiktigt för det är farligt att hamna på minussidan. Får man hypertyreos ska man undvika att bli gravid, så hetsa inte så mycket över dosen. Be att få göra ett nytt test efter att ha ätit 25 mg i 8 veckor.

Om jag vore du skulle jag försöka ta reda på så mycket om just din sköldkörtelsjukdom, det finns bra informationssidor som är byggda på fakta.

• Gweny

Nu bär det strax iväg till Sahlgrenska, nervöst. Sambon är mer än mig, ska lämna nytt simmarprov.

Får se vilken grupp vi hamnar i.

• engsan
    Gweny skrev 2015-01-28 10:02:01 följande:

Nu bär det strax iväg till Sahlgrenska, nervöst. Sambon är mer än mig, ska lämna nytt simmarprov.

Får se vilken grupp vi hamnar i.

Åh så spännande Gweny! Hör av dig=)
  • Gweny

Tack för era peppningar!

efter massa prat och ifyllande av blanketter, blodprover osv kom domen, och vi hamnade i IVF-gruppen och får börja med en gång.   Börjar spraya i Februari och äggplock beräknas v. 12, om allt går som planerat. sååå spännande!

• engsan
    Gweny skrev 2015-01-28 20:38:36 följande:

Tack för era peppningar!

efter massa prat och ifyllande av blanketter, blodprover osv kom domen, och vi hamnade i IVF-gruppen och får börja med en gång.   Börjar spraya i Februari och äggplock beräknas v. 12, om allt går som planerat. sååå spännande!

Åhhhhh sååå spännande. Jag vill åxåååå (med risk för att låta som en liten unge)

Vill också få lite hopp....

Skönt för er att få börja direkt. =)

Om jag hade äl den helgen jag trodde så borde bim vara till helgen. Men inga förhoppningar om att det skulle ha lyckats.
  • Gweny
    engsan skrev 2015-01-28 21:20:43 följande:
    Åhhhhh sååå spännande. Jag vill åxåååå (med risk för att låta som en liten unge)

Vill också få lite hopp....

Skönt för er att få börja direkt. =)

Om jag hade äl den helgen jag trodde så borde bim vara till helgen. Men inga förhoppningar om att det skulle ha lyckats.
    haha, jo vet känslan när andra fått göra saker och man vill också.

Ja, ska verkligen bli skönt att få komma igång med något nytt att hoppas på, även om inga garantier finns såklart.

håller tummarna för dig nu vid BIM!
  • engsan
    Gweny skrev 2015-01-28 21:55:32 följande:

haha, jo vet känslan när andra fått göra saker och man vill också.

Ja, ska verkligen bli skönt att få komma igång med något nytt att hoppas på, även om inga garantier finns såklart.

håller tummarna för dig nu vid BIM!

Ja det behövs nog ett mirakel för att vi ska ha lyckats denna gång. Och mirakel är vi ju inte direkt bortskämda med så.....

Vad säger dom om era chanser och hur många försök får ni?

Berätta mer =)
  • Gweny

Vi kommer få 3 försök och så även frysförsök då.

Läkaren var hoppfull, enligt henne är det "små" fel, som är lättare att gå runt. Fast finns ju ingen garanti som hon sa. I snitt så får ca 30% barn efter 1a försöket, Fler blir gravida, men kan ju även här bli mf/ma.

I slutändan får ungefär 60% barn efter gjort IVF hos dem. Siffrorna är ju lite olika beroende på klinik, så ska man göra privat, är det värt att kolla upp och jämföra statistik och även pris.

Liten tröst är ju att vi med PCO har lite högre procent chans att lyckas med IVF, då vi ofta har bra ägg.

Vi kommer göra dessa försök vi får gratis, blir det inget av det så kommer vi lägga ner det sen. Vi behöver ha en deadline, just för att överleva som par tror jag. Kommer isåfall sluta aktivt, men inte skydda oss.  Adoption är inget alternativ för oss.  

Så kommer bli ett intensivt år och bara hoppas att detta kommer ge oss vad vi önskat så länge.

Svar på tråden Pco och sköldkörteln