• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • Theresan
    engsan skrev 2015-01-21 10:53:29 följande:

Så spännande.

kul att få delta i något sånt här...

skriv ich uppdatera när ni pratat igen så vi får höra hur det går?! =)

Har du annars fått nån info om kommande ivf utöver studien. Har du något hum om kostnader, om man har rätt att få det bekostat av landstinget eller om man måste betala själv osv....kan inget om sånt där.

Här är priser för IVF, gäller vid Linne-kliniken

www.linne.se/priser/

Hur många gratisförsök man får beror på landsting, men det brukar vara 2-3 försök som landstinget betalar.
  • Theresan
    engsan skrev 2015-01-21 09:46:48 följande:
    Tråkigt och jobbit om man har mkt ont i huvudet men som du säger så är det ju värt det. Huvudvärk mot allt annat man gått igenom är ingenting när man tänker efter. Bara grynet mår som det ska så står man ut med vad som helst. Jobbar du på som vanligt eller?
    Jag jobbar på som vanligt. Har haft en sjukdag under hela graviditeten än så länge. Den berodde dock mest på oro och stress jag kände i början, jag kände mig nära att bryta ihop och beslutade mig för att vara hemma en dag.

Både illamående, trötthet och huvudvärk har kommit på eftermiddagarna, och jag jobbar till 15 för det mesta. Så det går bra.
  • Gweny

Tror dem ändrat nu, så from januari får alla 3 försök. Dem som har gratis vill säga.

Vi ska ju få det. Väntetider varierar i landet, men ofta längre än på privata. Om man betalar går det att få rabatt om man köper 3-pack försök.

Mycket att lära sig. Jag är dock sån som läser på innan det ens var aktuellt. Så har lite koll. På onsdag nästa ska vi dit, få reda påvilken grupp. Om vi hamnar i ivf-gruppen, kommet det sättas igång snabbt... beroende på vart i cykeln jag är. Spännande faktiskt. Sambon måste även lämna spermaprov då. (Han gjorde det förra året hos våran läkare här) då var det bra iallafall.

• engsan

Jag mailade umeås ivf klinik idag och hörde mig för lite. Försökte även ringa min läkare men hon var borta idag. Så dom skulle be henne ringa i morgon. Två timmar efter jag mailat umeå rinde det upp en supertrevlig kvinna. Hon tyckte absolut vi skulle ställa oss i kö. Hon ville att jag skulle prata med min läkare för att se om det undersökningar hon gjort på mig gäller för landstinget, för att kanske få det finansierat och slippa betala själv. Jag Trodde inte det gick när vi ändå har var sitt barn. Men hon trodde det skulle gå när vi inte har kunna få ett gemensamt. Samt att vi verkade uppfylla de andra "kraven". Tex försökt i mer än ett år och jag är under 39år osv. Blir väldigt dyrt att finansiera det själv. Ca 45 tusen trodde hon. Vet inte om det då bara gällde ett försök,det frågade jag inte.

Blir spännande att höra vad min läkare säger i morgon! =) hoppas på nå vettigt.

• Theresan

Åh, vad jag är trött på att jag skriver en massa saker, glömmer kryssa i mitt namn och sedan blir det inte skickat.

Linne-kliniken har dessa priser, men det är ju förstås lite olika.

Det stämmer att det är gemensamma barn som räknas, åtminstone vad jag har hört.

www.linne.se/priser/

• engsan
    Theresan skrev 2015-01-21 20:26:37 följande:

Åh, vad jag är trött på att jag skriver en massa saker, glömmer kryssa i mitt namn och sedan blir det inte skickat.

Linne-kliniken har dessa priser, men det är ju förstås lite olika.

Det stämmer att det är gemensamma barn som räknas, åtminstone vad jag har hört.

www.linne.se/priser/

Åh hoppas det är så. Då borde vi ju ha en chans att få det betalt =)

Nåja, vi får väl se i morgon vad läkare säger.

Måste hitta lite kraft och inspiration till att försöka gå ner lite till i vikt också.
  • engsan

Har idag pratat med läkare.

hon sa att vi inte får det finansierat då vi har var sitt barn sedan tidigare. Hade en av oss vart barnlös så hade situationen var annorlunda. =(

däremot så lät det som att hon tyckte vi hade

goda chanser att lyckas så här med pergotime men om vi ville gå privat och göra ivf så rekomenderade hon finska sidan, Uleåborg då dom var både billigare och närmare oss. Vet inte hur vi ska göra. Om man ska prova pergo ett tag till men känns som att det är svårt när vi ändå inte vill få till det. Det var dock nästan ingen väntetid i uleåborg om man vill dit.

• Gweny

Engsan>> kan ju vara värt prova där om billigare och närmare. Finland åker många till som behöver hjälp och det behövs lite extraresurser vad jag läst andra.

Idag kom menshelvetet! 4 pergokurer och ingenting.... suck!

• engsan
    Gweny skrev 2015-01-23 18:06:35 följande:

Engsan>> kan ju vara värt prova där om billigare och närmare. Finland åker många till som behöver hjälp och det behövs lite extraresurser vad jag läst andra.

Idag kom menshelvetet! 4 pergokurer och ingenting.... suck!

Huh! I know the feeling!

Själv måste jag vänta på bim nu nästan två veckor. Men jag tror i nte vi lyckats denna gång heller. Suck!
  • Theresan

Vad segt, önskar er verkligen att få lyckas. Vet ju precis vad det är ni går igenom. Usch vad orättvist livet är.

Svar på tråden Pco och sköldkörteln