• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • Gweny
    Theresan skrev 2015-01-23 21:36:45 följande:

Vad segt, önskar er verkligen att få lyckas. Vet ju precis vad det är ni går igenom. Usch vad orättvist livet är.

Tack! Får hoppas vi följer efter snart. Fast kommer nog ha svårt att slappna av, rädd för ma igen är stor.

Idag skulle ha varit BF för oss.
  • engsan
    Gweny skrev 2015-01-24 08:54:26 följande:

Tack! Får hoppas vi följer efter snart. Fast kommer nog ha svårt att slappna av, rädd för ma igen är stor.

Idag skulle ha varit BF för oss.

Ja jag tycker också det är vår tur nu.

Är också ett rädd för fler MA.

Det måste ju lyckas snart tycker man!
  • engsan

Alltså jag blit inte riktigt klok på detta med ivf.

Min läkare sa att vi inte får det finansierat via lanslandstinget då vi har varsitt barn sedan tidigare förhållanden.

När jag nu läser på ivfsverige står det att kravet är att man inte passerat en viss ålder ssmt att man inte har gemensamma barn.

Försöker hitta info vad som gäller för norrbotten, nll men hitt inget.

Hur, vem kontaktar jag för att få reda på vad som gäller? Ringer jag vårdcentralen? Mödravården?

• Theresan

Det var ju precis det jag trodde också. Vet inte hur du ska gå till väga för att komma vidare dock. Är din läkare inom landstinget?

• engsan
    Theresan skrev 2015-01-27 10:49:10 följande:

Det var ju precis det jag trodde också. Vet inte hur du ska gå till väga för att komma vidare dock. Är din läkare inom landstinget?

Jo du sa ju åxå att det går efter gemensamma barn. Men min läkare lät väldigt säker på att vi inte skulle kunna få det.

Hon är ju privat men vet faktiskt inte riktigt om hon är kopplad till lanslandstinget på något sätt.

Har vart jätte depprimerad nu sista veckorna och vill liksom få lite nytt hopp men vet inte hur jag ska gå vidare. Känns dumt om man ringer och frågar om sånt på "fel" ställe liksom. =(
  • Theresan

Ja, det känns som att du skulle behöva komma i kontakt med en läkare inom landstinget. Vissa privata samarbetar dock med landstinget, det kanske din också gör?

Ta upp frågan igen om inte annat, du kan ju ta med dig en utskrift på det du läst. 

• engsan
    Theresan skrev 2015-01-27 13:07:59 följande:

Ja, det känns som att du skulle behöva komma i kontakt med en läkare inom landstinget. Vissa privata samarbetar dock med landstinget, det kanske din också gör?

Ta upp frågan igen om inte annat, du kan ju ta med dig en utskrift på det du läst. 

Jo fast jag blev lite besviken på henne när jag pratade sist och frågade om andra möjligheter.

Då sa hon typ bara att : ja då är det ju ivf som är nästa steg men iom att du får äl av pergotime så är samma att fortsätta med det. Men om vi vill prova ivf och stå för kostnaden själv så är det bättre att gå via Uleåborg.

Hon kanske hade en dålig dag men kände att

det liksom inte blev som jag hade förväntat mig av samtalet. Tycker att nog borde vi ju ha bättre ods via ivf då man väljer ut de bästa äggen och spermierna än att fortsätta så här hur länge som helst.
  • jaksu

Hej, har lite frågor igen. Skrev för ett tag sen att jag hade TSH värde på 0,5. Jag hörde fel från min doktor (så himla typiskt). Mitt värde ligger på 5,5 och nu blir jag så förvirrad och trött på det här. Jag får äta Levaxin 25 mg. Hjälper det med så låg dos? Vill ju helst komma under 2,5 i TSH. 

Får höra från alla olika håll att ett TSH värde på 5,5 är på tok för högt, medans min läkare säger att nästintill är normalt? Man vill ju lita på sin läkares bedömningar men blir orolig när jag hör olika saker..

• engsan
    jaksu skrev 2015-01-27 15:29:12 följande:

Hej, har lite frågor igen. Skrev för ett tag sen att jag hade TSH värde på 0,5. Jag hörde fel från min doktor (så himla typiskt). Mitt värde ligger på 5,5 och nu blir jag så förvirrad och trött på det här. Jag får äta Levaxin 25 mg. Hjälper det med så låg dos? Vill ju helst komma under 2,5 i TSH. 

Får höra från alla olika håll att ett TSH värde på 5,5 är på tok för högt, medans min läkare säger att nästintill är normalt? Man vill ju lita på sin läkares bedömningar men blir orolig när jag hör olika saker..

Under 4 är inom ramen för normalt. Men vad jag har förstått så är det väll kanske inte så farligt med 5.5 om man nu inte ska skaffa barn.

men det ville väll du så då är det nog för högt.

mitt tsh ligger kring 2.6 nu och det tyckte min läkare var "ok" men helst lite lägre hade vart bra, men inte så högt så hon vill börja laborera med levaxinet.

Som sagt i tidigare inlägg, en vanlig läkare tycker kring fyra är normalt medans en fertilitetsläkare vill ha betydligt lägre siffror!

Mitt tsh var uppe i nästan 30 innan levaxinet. Idag får jag äta dos på 75.

Vet inte om du blev nå klokare =)
Svar på tråden Pco och sköldkörteln