• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • jaksu
    engsan skrev 2015-01-09 11:42:51 följande:
    Antar att du vart på undersökningen nu gick det bra och vad kom ni fram till? Har du fått levaxin eller?
    Hej, ja. Det tog en himla massa blodprover och så ska jag få tid att röntga hjärtat för där hörde dom något(tror inte det hör till hypotyreosen). Ska få svar på tisdag igen om testerna
  • engsan
    jaksu skrev 2015-01-10 22:01:55 följande:

Hej, ja. Det tog en himla massa blodprover och så ska jag få tid att röntga hjärtat för där hörde dom något(tror inte det hör till hypotyreosen). Ska få svar på tisdag igen om testerna

Oj då hoppas det inte är något allvarligt.

Det är en himla prossedur det här med att försöka få barn och alla hormoner, resan känns lång. Bra att ha denna tråd och skriva av sig lite i. Jag börjar tappa hoppet om att lyckas, men så plötsligt läser man theresans inlägg att det gpr bra för dom nu. Då kommer hoppet tillbaka.

Hur länge gar du ätit levaxin och vilken dis har du? Barn sen tidigare?
  • Theresan
    engsan skrev 2015-01-10 23:23:52 följande:
    Oj då hoppas det inte är något allvarligt.

Det är en himla prossedur det här med att försöka få barn och alla hormoner, resan känns lång. Bra att ha denna tråd och skriva av sig lite i. Jag börjar tappa hoppet om att lyckas, men så plötsligt läser man theresans inlägg att det gpr bra för dom nu. Då kommer hoppet tillbaka.

Hur länge gar du ätit levaxin och vilken dis har du? Barn sen tidigare?
    Vi har aldrig kommit så här långt i en graviditet tidigare. Jag har lyckats släppa den dagliga oron jag hade de första veckorna men jag har fortfarande svårt att föreställa mig att det blir en bebis i sommar.

Jag minns så väl rädslan om att aldrig lyckas, i februari var det tre år sedan vi påbörjade den här resan och vi har några tuffa år bakom oss. Försök hålla fast vid tanken om att de allra flesta faktiskt får barn till slut, på ett eller annat sätt. Hopp finns alltid!
  • Theresan
    jaksu skrev 2015-01-10 22:01:55 följande:
    Skönt ändå att ni har fått komma i gång! Hoppas det där med hjärtat inte är något allvarligt.
  • jaksu
    Theresan skrev 2015-01-11 09:00:39 följande:
    Skönt ändå att ni har fått komma i gång! Hoppas det där med hjärtat inte är något allvarligt.

Ja precis, bättre att veta än att gå ovetande. Det med hjärtat är jag inte så orolig över, så det är nog ingen fara.

Både min PCO och hypotyreos mår jag bra i, det enda är att jag har oregelbunden mens, annars har jag inga större symptom eller besvär av något av det, vet inte om det är till en fördel eller ej, jag är även normalviktig. Är bara så himla orolig att jag inte kommer kunna bli gravid, någonsin. Läser så mycket hemskt och negativt kring detta.. 

• engsan
    jaksu skrev 2015-01-12 08:47:28 följande:

Ja precis, bättre att veta än att gå ovetande. Det med hjärtat är jag inte så orolig över, så det är nog ingen fara.

Både min PCO och hypotyreos mår jag bra i, det enda är att jag har oregelbunden mens, annars har jag inga större symptom eller besvär av något av det, vet inte om det är till en fördel eller ej, jag är även normalviktig. Är bara så himla orolig att jag inte kommer kunna bli gravid, någonsin. Läser så mycket hemskt och negativt kring detta.. 

Du har inte blivit gravid någongång? Fått missfall?

Vet inte om du lästa tråden från början men jag har en dotter som är 9 år. För ca tre år sedan började jag och min sambo(som inte är pappa till min dotter) att försöka få ett gemensamt barn. Jag har åxå jätte oregelbunden mens och har väldigt sällan egen ägglossning. Men med hjälp av Pergotime har vi lyckats bli gravida 2 ggr inom ett år, dock har båda slutat i MA.

vi vet nu ialla fall att vi kan bli gravida nu är det bara att kämpa på för att få behålla graviditeten åxå. Som sagt så försvinner hoppet ibland och tillochmed ganska ofta. Men viljan att få det där barnet är så stark så man har ändå hopp någonstans där djupt inom sig. Det är tufft allt detta man genomgår men det är det väl värt i slutändan om man får den där lilla bebben!
  • jaksu
    engsan skrev 2015-01-12 11:35:03 följande:
    Du har inte blivit gravid någongång? Fått missfall?

Vet inte om du lästa tråden från början men jag har en dotter som är 9 år. För ca tre år sedan började jag och min sambo(som inte är pappa till min dotter) att försöka få ett gemensamt barn. Jag har åxå jätte oregelbunden mens och har väldigt sällan egen ägglossning. Men med hjälp av Pergotime har vi lyckats bli gravida 2 ggr inom ett år, dock har båda slutat i MA.

vi vet nu ialla fall att vi kan bli gravida nu är det bara att kämpa på för att få behålla graviditeten åxå. Som sagt så försvinner hoppet ibland och tillochmed ganska ofta. Men viljan att få det där barnet är så stark så man har ändå hopp någonstans där djupt inom sig. Det är tufft allt detta man genomgår men det är det väl värt i slutändan om man får den där lilla bebben!

Nej jag har aldrig varit gravid, vi har försökt i 11 mån nu utan resultat, hoppas så gärna snart. Dock kommer det väl skjutas upp tills mina värden är bra (om de nu är dåliga, får förhoppningsvis svar imorgon). Precis, hoppet om en liten bebis kommer nog aldrig slockna, har ställt in mig på att det kan bli en tuff kamp till det efterlängtade pluset. 

Hoppas det tar sig snart för er och ni får behålla underverket i magen!! Styrkekramar!

• jaksu

Hej alla!

Nu har jag fått svar från min läkare, han såg inga större förändringar utan det börjar ge avvikelse, han menade på att om jag skulle gå obehandlad så skulle jag förmodligen få struma inom ett år. Så ska börja äta Levaxin i den minsta dosen (25 mg) och sedan gå på återbesök för att kontrollera värdena i mitten av april. Känns skönt att vi hittade det så pass tidigt :) 

Vet ni nu om det har stora betydelser att bli gravid nu? Vill så gärna få hjälp med pergotime, det får jag nu (enligt min gynekolog) om jag vill.

• engsan
    jaksu skrev 2015-01-14 09:00:18 följande:

Hej alla!

Nu har jag fått svar från min läkare, han såg inga större förändringar utan det börjar ge avvikelse, han menade på att om jag skulle gå obehandlad så skulle jag förmodligen få struma inom ett år. Så ska börja äta Levaxin i den minsta dosen (25 mg) och sedan gå på återbesök för att kontrollera värdena i mitten av april. Känns skönt att vi hittade det så pass tidigt :) 

Vet ni nu om det har stora betydelser att bli gravid nu? Vill så gärna få hjälp med pergotime, det får jag nu (enligt min gynekolog) om jag vill.

Skönt att du fått svar!

Det som är kruxet för dig med att gravid nu är om din levaxindos inte är rätt inställd. Är man obehandlad och sköldkörtel värdet är väldigt fel så kan det ta tid att hitta rätt dos levaxin för att värderna ska hållas normala. Kan ta länge, men kan åxå gå fort. För mig tog det nån månad så det gick relativt fort. När man sen blir gravid behöver man oftats höja dosen. Min läkare ville att man helst skulle vara rätt inställd på levaxinet och att värdena skulle vara inom gränserna för vad som är gynnsamt för att bli gravid. Men då var mina värden rejält åt skogen så jag hade inte kunnat bli gravid innan. Dom vill att värderna ska vara ok innan man blir gravid för att slippa laborera med doserna när man väl sen är gravid antar jag. Vad har du fått för värden på provsavaret?
  • Theresan

Jag tog pergotime medan mina sköldkörtelvärden var svajiga. Sedan fick jag visserligen tre missfall, efter det första var sköldkörteln dock ganska bra. Ta upp frågan med din läkare. En anledning att inte vänta med pergo är att det kan vara svårt att hitta rätt dos där också. För mig tog det 4-5 månader att hitta rätt dos pergo

Svar på tråden Pco och sköldkörteln