• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • engsan
    Gweny skrev 2015-02-04 23:00:01 följande:

sweet belle>> Det är verkligen blandade känslor, både spännande och nervöst. Jag är inte heller så förtjust i sprutor, men var inte så farligt när jag fick prova att sticka mig där. Är väl mest nervös för äggplocket, som verkar göra ont för många och att det ska bli några ägg som befruktas.... tänk vad man ska gå igenom alltså.

kul du kikat i min bloggg, är skönt att få skriva av sig faktiskt.  

Du ska nog ändå vara glad att inte vara med i studien, då det är för oss som är överviktiga! (läste du inte är det)  Jag har varit normalviktig hela mitt liv, men senaste 3 åren har vikten bara ökat och ökat..men fick ju sen reda på att jag hade med sköldkörteln och PCO, som ställer till det.

men kul att följas åt. hoppas ni snart får komma dit!

Jag har bestämt mig för att börja kämpa med vikten på måndag igen. Kommer köra en tid med enbart naturdiet som funkade vid förra starten för att sen gå över på lite mer lchf liknande diet. Det fungerade ju förra gången så nu fortsätter jag på samma linje. Vill ner 7- 8 kg till. att gå ner i vikt var en bra sak att fokusera på för att släppa "bli med barn" tankarna lite! Och det behöver jag. Kommer köra en till pergokur och startar den på söndag.
  • engsan
    Theresan skrev 2015-02-04 09:06:40 följande:

Det låter bra, ni måste ju få stöd i era eventuella beslut ang. ivf. Kanske kan du också få en förklaring till varför pergotime inte fungerar? Hur många kurer har du tagit sedan senaste mf?

När skulle ni på RUL?

Har ni vart eller var det nästa vecka?
  • Gweny
    engsan skrev 2015-02-05 08:03:04 följande:

Jag har bestämt mig för att börja kämpa med vikten på måndag igen. Kommer köra en tid med enbart naturdiet som funkade vid förra starten för att sen gå över på lite mer lchf liknande diet. Det fungerade ju förra gången så nu fortsätter jag på samma linje. Vill ner 7- 8 kg till. att gå ner i vikt var en bra sak att fokusera på för att släppa "bli med barn" tankarna lite! Och det behöver jag. Kommer köra en till pergokur och startar den på söndag.

Jo man behöver annat att tänka på! Jag kämpar på med vikten också. Går sakta neråt. Vi köpte en till hund med för några veckor sen, så kan lägga mycket tid där, skönt.
  • Theresan
    engsan skrev 2015-02-05 08:04:52 följande:
    När skulle ni på RUL?

Har ni vart eller var det nästa vecka?
    Vi ska dit på onsdag, räknar ned dagarna nu. :)
  • engsan
    Theresan skrev 2015-02-05 08:55:39 följande:

Åh så spännande =)

Allt känns bra hittills?
  • Theresan

Jo då, det är fint. jag känner små rörelser flera gånger om dagen och det känns tryggt. Oron kommer fortfarande ibland men för det mesta är jag lugn. Försöker att hålla mig ifrån att jämföra utvecklingen med andra gravida, det gör mig nämligen bara nervös. Fick enligt bm fina resultat på kub men råkade jämföra med andra och blev då genast nervös. Är väldigt känslig för sådant.

• Gweny
    Theresan skrev 2015-02-05 08:55:39 följande:

Åh kul! Så fantastiskt att se.
  • engsan
    Theresan skrev 2015-02-05 10:48:33 följande:

Jo då, det är fint. jag känner små rörelser flera gånger om dagen och det känns tryggt. Oron kommer fortfarande ibland men för det mesta är jag lugn. Försöker att hålla mig ifrån att jämföra utvecklingen med andra gravida, det gör mig nämligen bara nervös. Fick enligt bm fina resultat på kub men råkade jämföra med andra och blev då genast nervös. Är väldigt känslig för sådant.

härligt med rörelser! =)

Är ni i vecka 18 nu? Eller 19? Dåligt minne och veckorna bara rinner iväg känns det som.

Blev ni rekrekomenderade att göra kub eller valde ni själva det?
  • Theresan

I morgon blir det v. 20 till och med. Där jag bor blir alla erbjudna kub, vi såg det främst som ett extra ultraljud. Så vi tackade ja.

• engsan
    Theresan skrev 2015-02-05 11:52:45 följande:

I morgon blir det v. 20 till och med. Där jag bor blir alla erbjudna kub, vi såg det främst som ett extra ultraljud. Så vi tackade ja.

Oj !ja se där. Som sagt, veckorna springer iväg. då är ni ju halvvägs nu då =)

Jo det kanske erbjuds här också. Hade för mig att det var när man var över 35 eller nå sånt man gjorde det. Skulle nog också gjort det om vi blev erbjudna. Fast jag lär nog hinna passera 35 hursomhelst innan vi har någon mage att göra kub test för. =/
Svar på tråden Pco och sköldkörteln