• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • tjej89
    Sommarsnö skrev 2014-09-29 15:38:25 följande:

Vilken storlek ska man köpa på babykläderna? Svårt att veta - barnet kan ju komma för tidigt och vara litet eller vara stort när det föds. Ni som har erfarenhet; vilken storlek brukar vara lämpligast att börja med?

Min son vägde 2775. Han var väldigt normal för den veckan han föddes i. Vecka 37+3 alltså ingen prematur, men tidigare än bf.

Alla i min omgivning hade sagt att "köp inga 50 kläder!! Dom växer ur det så fort"

Och jag var ju förstföderska och gick blint på vad alla sa (dumt!) så jag hade ingenting i storlek 50 (eller 44)

Och ut kom en liten kille. Jag fick be alla besök köpa storlek 50. Hans första kläder bi åkte hem med badade han i. Och jag ångrar ihjäl mig! Varför köpte jag inte åtminstone ETT sett som var det minsta. "Åka hem kläderna" sparar man ju hela livet. Dom kunde väl åtminstone få sitta bra och inte hänga i hela halsen eller vikas tre gånger runt handen.

Så jag råder dig till att köpa åtminstone ett sett i storlek 50. Nån byxa och body och kanske en pyjamas.

Man vet ju aldrig riktigt hur stor bebisen blir (om man inte gör tillväxt UL) man kan även be sin bm känna på magen mot slutet för att försöka ge en hint om en stor eller liten bebis...
  • JhjärtaK

Om er bm senare i graviditeten säger att bebisen nog blir stor/liten och utgår från ert sf-mått så tro henne inte! Jag hade stort sf-mått (på gränsen till "för stort") och ändå så kom dottern ut och var 48 cm och vägde 3460 g så helt normal åt det lite mindre hållet

Men kan styrka det någon annan sa. Köp minst ett set i stl 50. Jag kommer att köpa två set i stl 44 då tvillingar tenderar att vara mindre vid födseln än "enlingar"

• mandalii
    tjej89 skrev 2014-09-29 17:54:07 följande:

Min son vägde 2775. Han var väldigt normal för den veckan han föddes i. Vecka 37+3 alltså ingen prematur, men tidigare än bf.

Alla i min omgivning hade sagt att "köp inga 50 kläder!! Dom växer ur det så fort"

Och jag var ju förstföderska och gick blint på vad alla sa (dumt!) så jag hade ingenting i storlek 50 (eller 44)

Och ut kom en liten kille. Jag fick be alla besök köpa storlek 50. Hans första kläder bi åkte hem med badade han i. Och jag ångrar ihjäl mig! Varför köpte jag inte åtminstone ETT sett som var det minsta. "Åka hem kläderna" sparar man ju hela livet. Dom kunde väl åtminstone få sitta bra och inte hänga i hela halsen eller vikas tre gånger runt handen.

Så jag råder dig till att köpa åtminstone ett sett i storlek 50. Nån byxa och body och kanske en pyjamas.

Man vet ju aldrig riktigt hur stor bebisen blir (om man inte gör tillväxt UL) man kan även be sin bm känna på magen mot slutet för att försöka ge en hint om en stor eller liten bebis...

Hmm på Livly står det bara NB (newly born) och den storleken köpte jag. Någon som vet vilken storlek det motsvarar?
  • LillaSandy

Jag har varit halvsjuk, först hosta, sen snorig, sen ont i halsen.. så blir de bra o så kommer de igen.. nu ont i halsen. Så har det varit sen jag plussade, kanske fem veckor... har känt mig bra nån dag emellanåt men mestadels inte. Någon annan som också är långdraget sjuk?

• alhi

mandalii: Jag hade en enorm ångest. Jag trodde att bebisen skulle vara sjuk på något sätt och sa flera gånger till min man att om bebisen hade downs så skulle vi fixa det också. Det är svårt att förklara men det är en magkänsla.

såkandetgå
  • Smulan 89
    Sommarsnö skrev 2014-09-29 16:28:15 följande:
    Kanske man ska hoppa över att köpa det minsta då iaf, dvs 44?
    Jag hade nog köpt lite 50 och lite 56, sen kan man ju handla när bebisen är ute. 50 eller 56 borde de flesta bebisar kunna ha i början om bebisen föds fullgången eller nära inpå.
  • tjej89
    Smulan 89 skrev 2014-09-29 18:28:29 följande:
    Jag hade nog köpt lite 50 och lite 56, sen kan man ju handla när bebisen är ute. 50 eller 56 borde de flesta bebisar kunna ha i början om bebisen föds fullgången eller nära inpå.
    Fast hur sugen är man att gå i affärer nyförlöst och med en nyfödd med eller hemma? Jag hade noll intresse! Ville bara vara hemma och njuta av första tiden med min bebis!

Man kan dock be andra köpa, men tyckte de första köpte så fula kläder :/
  • tjej89

Tyckte det flesta köpte så fula kläder ska det självklart stå! :)

• agirlnamedbill
    julii skrev 2014-09-29 16:38:56 följande:
    Precis samma här haha

Hur mår du för övrigt:)?
    Var inne på sjukhus häromdagen för mådde illa och dom trodde det var nåt med magmunnen, men utöver det så mår jag bra förutom om jag har hög midja på byxorna haha! Själv då? :)
  • Mars12

Tjej89: man behöver ju inte gå ner på stan för att köpa kläder nu mer... Räcker att klicka "hem" massa fint på internet :)

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)