• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • JhjärtaK
    amandanS skrev 2014-09-04 10:41:16 följande:

Hur tänker ni kring bebiskläderna, beräknad i början på april och bo i norra Sverige. Och i släkten (mamma, mormor, mormors mamma) har alla fötts och fött prematura barn. Min mamma tror inte att jag heller kommer gå full tid och övertygad om att detta i bra fall blir i mars.. I värsta fall februari.. (mormor vägde 700gr, mamma och jag 2 mån tidiga och dryga 2kg) Då kommer tanken på ytterkläder/overall till barnet, detta är ju efter jul svårare att få tag på.. Ni som har barn innan, är det lika bra att redan nu i höst skaffa en i 50/56a?

Är nog inga problem att få tag på overall även efter jul. Brukar finnas att beställa via nätet om de har slut i butiken. När dottern kom i mitten av mars (Sthlm) så hade vi bara en vindtät fleeceoverall från pop ute. I vagnen blir det ju rätt så varmt ändå med filt och "lock" men bor du i norra Sverige och bebisen kommer redan i februari så kanske en lite varmare overall kan vara bra. Men köp då i stl 50 som störst. Vi köpte vår i stl 56 och det var på tok för stor och då var ändå dottern fullgången.
  • tjej89
    Tjejjen89 skrev 2014-09-03 23:51:22 följande:

Hej alla :) jag är 25 år. Har en dotter på 8 månader! Denna graviditeten var inte planerad men vi välkomnar bebis även om de känns tätt inpå. Jag är nog nöjd med 2 barn men killen pratar om 4

Typ samma nick ;) min son är nio månader. När har du bf?
  • tjej89
    amandanS skrev 2014-09-04 10:41:16 följande:

Hur tänker ni kring bebiskläderna, beräknad i början på april och bo i norra Sverige. Och i släkten (mamma, mormor, mormors mamma) har alla fötts och fött prematura barn. Min mamma tror inte att jag heller kommer gå full tid och övertygad om att detta i bra fall blir i mars.. I värsta fall februari.. (mormor vägde 700gr, mamma och jag 2 mån tidiga och dryga 2kg) Då kommer tanken på ytterkläder/overall till barnet, detta är ju efter jul svårare att få tag på.. Ni som har barn innan, är det lika bra att redan nu i höst skaffa en i 50/56a?

Min bm sa att man följer sitt egna mönster.

Att man föder/är gravid precis som sin mamma är inte så vanligt sa hon. Det är din kropp och din bebis som bestämmer.

Jag var rädd att åh över tiden tex, min mamma födde mig 14 dagar efter. Men jag födde min son 18 dagar tidigare.

Så man ska inte kolla så mycket på sin mamma...

Men köp en tunnare fleeceoverall! Den kan ju komma i slutet på mars :)
  • amandanS
    tjej89 skrev 2014-09-04 15:16:01 följande:

Min bm sa att man följer sitt egna mönster.

Att man föder/är gravid precis som sin mamma är inte så vanligt sa hon. Det är din kropp och din bebis som bestämmer.

Jag var rädd att åh över tiden tex, min mamma födde mig 14 dagar efter. Men jag födde min son 18 dagar tidigare.

Så man ska inte kolla så mycket på sin mamma...

Men köp en tunnare fleeceoverall! Den kan ju komma i slutet på )mars :)

Enligt en läkare mamma hade kontakt med då min lillasyster väntades (då jag kommit 2 mån för tidigt och min lillebror höll på att komma i 5e månaden) så är teorin att vi är korta i mellanrummet mellan höft/bäcken och

Revbenen, och därmed bär barnen helt utanpå kroppen. Belastningen blir då högre och därför tror de att det blir för tidigt. Mamma och mormor har båda samma lilla mellanrum och jag fick frågan av mamma hur lång/kort jag är i de måttet och jag är lika liten jag.. Mamma frågade om jag kunde ha mina vanliga byxor, sa ddirekt nej och att jag inte kan knäppa dom. Låter som att jag än så länge följer samma mönster som mamma och mormor som med fått mage direkt!

Blev även ombedd att ta detta med bm, även om hon säkert bara kommer lugna mig med liknande ord som du sa. Mamma trodde dom inte heller, inte fören hon med mig kom in på förlossningen 2 mån tidigt och bad henne sitta ner o vänta för här skulle inte bli barn ännu! När undersökningen var på g, så gick vattnet och 2 krystvärkar senare var jag ute! Med lungor som kollapsade och läkare som inte var beredda... Och när de andra ser ett mönster så tänkter jag absolut vara på min vakt...
  • tjej89

Ja då får vi väl se då :)

Men det där verkar ju vara nått speciellt. Sa bara att i allmänhet så är en ny graviditet en ny graviditet och inte en repris på sin mammas...

• Astilbe

Har varit på inskrivning i dag. Bytte mvc eftersom den förra inte kändes så bra och är så glad för bytet nu. Vilken serviceanda och trevliga människor! Fick även se vår lilla oliv som mätte 24 mm. Fast kan fortfarande inte greppa att jag är gravid. När gör man det? Innan barnet kommit ut väl...?

• tjej89
    amandanS skrev 2014-09-04 16:31:08 följande:
    Enligt en läkare mamma hade kontakt med då min lillasyster väntades (då jag kommit 2 mån för tidigt och min lillebror höll på att komma i 5e månaden) så är teorin att vi är korta i mellanrummet mellan höft/bäcken och

Revbenen, och därmed bär barnen helt utanpå kroppen. Belastningen blir då högre och därför tror de att det blir för tidigt. Mamma och mormor har båda samma lilla mellanrum och jag fick frågan av mamma hur lång/kort jag är i de måttet och jag är lika liten jag.. Mamma frågade om jag kunde ha mina vanliga byxor, sa ddirekt nej och att jag inte kan knäppa dom. Låter som att jag än så länge följer samma mönster som mamma och mormor som med fått mage direkt!

Blev även ombedd att ta detta med bm, även om hon säkert bara kommer lugna mig med liknande ord som du sa. Mamma trodde dom inte heller, inte fören hon med mig kom in på förlossningen 2 mån tidigt och bad henne sitta ner o vänta för här skulle inte bli barn ännu! När undersökningen var på g, så gick vattnet och 2 krystvärkar senare var jag ute! Med lungor som kollapsade och läkare som inte var beredda... Och när de andra ser ett mönster så tänkter jag absolut vara på min vakt...
    Ja då får vi väl se då :)

Men det där verkar ju vara nått speciellt. Sa bara att i allmänhet så är en ny graviditet en ny graviditet och inte en repris på sin mammas...
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2014-09-04 17:19:40 följande:

Har varit på inskrivning i dag. Bytte mvc eftersom den förra inte kändes så bra och är så glad för bytet nu. Vilken serviceanda och trevliga människor! Fick även se vår lilla oliv som mätte 24 mm. smile1.gif Fast kan fortfarande inte greppa att jag är gravid. När gör man det? Innan barnet kommit ut väl...? smile5.gif

Brukar bli verkligt när man börjar känna sparkarna, så himla mysigt! Med dottern så kände jag dock först i vecka 20, det sägs ju att man känner tidigare generellt vid andra och tredje etc graviditeten men vi får se

Bytte mvc med dottern och det var verkligen kanon! Är så nöjd nu också att jag inte gick tillbaka dit jag var i våras då det hela slutade i mf för det kändes inte alls bra. Min nuvarande bm känns toppen hittills så härligt att det var värt bytet även för dig!
  • Astilbe

JhjärtaK: åh de första sparkarna ser jag fram emot! Vecka 20? Gud det är ju bara 10 veckor kvar. Tycker tiden rusar iväg men nog för att det är lite skräckblandad förtjusning för mig iom att det är första barnet...

Förra mvc var väl ok men inte mycket mer. Jag var tom ledsen efter besöket på förra mvc för att de inte tog mig på allvar. Måste gå parallellt till specmödravård pga sjukdom men det tyckte inte de. Men på det nya stället var det inget snack om saken och dessutom väldigt varma och goa människor.

Är det någon här som har gjort kejsarsnitt? Det blir antagligen aktuellt för min del. Vilken vecka görs det i?

• JhjärtaK
    Astilbe skrev 2014-09-04 19:13:58 följande:

JhjärtaK: åh de första sparkarna ser jag fram emot! smile1.gif Vecka 20? Gud det är ju bara 10 veckor kvar. Tycker tiden rusar iväg men nog för att det är lite skräckblandad förtjusning för mig iom att det är första barnet...

Förra mvc var väl ok men inte mycket mer. Jag var tom ledsen efter besöket på förra mvc för att de inte tog mig på allvar. Måste gå parallellt till specmödravård pga sjukdom men det tyckte inte de. Men på det nya stället var det inget snack om saken och dessutom väldigt varma och goa människor.

Är det någon här som har gjort kejsarsnitt? Det blir antagligen aktuellt för min del. Vilken vecka görs det i?

Jag har ej gjort KS men kanske blir det aktuellt för mig också, får se. Det planeras oftast in tidigt i vecka 40, dvs 39+ någonting. Mest för att bebisen skall vara så fullgången som möjligt vilket minskar riskerna för dålig andning och lite annat.

Det positiva med planerade KS är ju att risken för allvarliga hjärnskador pga syrebrist är i princip lika med noll. Ett rätt så stort plus i kanten får man säga . Tycker nämligen att alla hela tiden tar upp nackdelarna med KS men det finns alltid två sidor av myntet
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)