• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Bell13
    Sommarsnö skrev 2015-02-16 13:26:18 följande:

Någon som kan tyda hur min bebis ligger i magen? Tycker det är jättesvårt att veta själv. När den hickar brukar det kännas på höger sida, till höger snett ned om naveln (någon gång har det även varit till vänster om naveln). När jag ligger på vänster sida brukar jag känna smårörelser på den sidan ovanför höften liksom. Känner något tydligt hårt precis vid naveln nu. Sparkar känns mest mot sidorna, någon gång mot blåsan. Låter inte som om den har vänt sig än va?

Jag gjorde tul för 1 v sedan och då sa hon att han ligger med huvudet neråt och sedan med ryggen lite på vänster sida och med benen till höger. När han sparkar känns det mest på höger sida. Det känns som buffar mitt på magen vid naveln ungefär och jag tror att det är armbågen eller kanske ett knä som han stoppar upp där ibland. 

Vill att han ska fixera sig nu så jag slipper oroa mig för det.
  • BigMami
    Bell13 skrev 2015-02-16 13:39:42 följande:

Jag gjorde tul för 1 v sedan och då sa hon att han ligger med huvudet neråt och sedan med ryggen lite på vänster sida och med benen till höger. När han sparkar känns det mest på höger sida. Det känns som buffar mitt på magen vid naveln ungefär och jag tror att det är armbågen eller kanske ett knä som han stoppar upp där ibland. 

Vill att han ska fixera sig nu så jag slipper oroa mig för det.

Min 3a fixerade sig aldrig. Men hon låg i alla fall vänd nedåt..
  • BigMami
    Sommarsnö skrev 2015-02-16 13:27:03 följande:

Hur går ett vändningsförsök till? Grejar de utanpå magen eller vaginalt eller hur gör de?

Det görs utanpå magen.
  • Anonym (??)

Jag har sedan igår varit sjuk. Förkyld och feber som ökade under dagen igår och natten. Ligger nu på 38.7 dock är den lite lägre nu då jag tagit alvedon.

inatt började jag hosta lite lätt och få ont i ryggen, ganska högt upp. Jag vet inte om det är ryggen, revbena, lungorna eller musklerna. Nu har även det blivit värre. Gör ont att andas och tar jag lite djupare andetag så är de som att luften tar slut direkt och jag hostar till. Är smått andfådd även fast jag inte rör på mig. Nu är jag rädd att det kan vara lunginflammation, aldrig haft det så vet inte hur de känns.

Vad tror ni, kan det vara lunginflammation eller att det är bebis som trycker på? Är i v32 så är ju inte så super skönt att ligga eller sitta ner längre stunder. Men är man sjuk med feber så orkar man inte vara uppe och röra på sig så mycket.

• Sommarsnö
    Anonym (??) skrev 2015-02-16 13:54:19 följande:

Jag har sedan igår varit sjuk. Förkyld och feber som ökade under dagen igår och natten. Ligger nu på 38.7 dock är den lite lägre nu då jag tagit alvedon.

inatt började jag hosta lite lätt och få ont i ryggen, ganska högt upp. Jag vet inte om det är ryggen, revbena, lungorna eller musklerna. Nu har även det blivit värre. Gör ont att andas och tar jag lite djupare andetag så är de som att luften tar slut direkt och jag hostar till. Är smått andfådd även fast jag inte rör på mig. Nu är jag rädd att det kan vara lunginflammation, aldrig haft det så vet inte hur de känns.

Vad tror ni, kan det vara lunginflammation eller att det är bebis som trycker på? Är i v32 så är ju inte så super skönt att ligga eller sitta ner längre stunder. Men är man sjuk med feber så orkar man inte vara uppe och röra på sig så mycket.

Jag skulle ringa min VC om jag var du. Om det skulle vara influensa så är det viktigt att man sätter in antiviral behandling tidigt när man är gravid, inom 48 timmar från sjukdomsutbrottet helst.
  • Anonym (??)
    Sommarsnö skrev 2015-02-16 13:58:38 följande:

Jag skulle ringa min VC om jag var du. Om det skulle vara influensa så är det viktigt att man sätter in antiviral behandling tidigt när man är gravid, inom 48 timmar från sjukdomsutbrottet helst.

Jag ringde till VC men de var fullt och får återkomma imorgon. Vart ska man ringa då?

Min VC är inte den bästa heller. De kommer bara säga att jag ska komma ner på lättakuten om jag ringer imorgon och där kan man få sitta flera timmar och när det är ens tur får man inte ens träffa läkare.
  • Bell13
    BigMami skrev 2015-02-16 13:46:58 följande:
    Min 3a fixerade sig aldrig. Men hon låg i alla fall vänd nedåt..
    Min bm sa att det är vanligt att barn till omföderskor inte fixerar sig. Tycker att det är vanskligt att föda om han inte fixerar sig. Har ett skräckexempel där barnet gjorde en kullerbytta under pågående förlossningsarbete och det gick käpprätt åt helvete
  • Sommarsnö
    Anonym (??) skrev 2015-02-16 14:14:51 följande:
    Jag ringde till VC men de var fullt och får återkomma imorgon. Vart ska man ringa då?

Min VC är inte den bästa heller. De kommer bara säga att jag ska komma ner på lättakuten om jag ringer imorgon och där kan man få sitta flera timmar och när det är ens tur får man inte ens träffa läkare.
    Har du ingen jourcentral du kan gå till då? Ring 1177 annars så kanske de kan lotsa dig till rätt ställe. Tycker att du ska stå på dig - du är gravid och då tillhör du en riskgrupp.
  • Anonym (??)
    Sommarsnö skrev 2015-02-16 15:19:08 följande:

Har du ingen jourcentral du kan gå till då? Ring 1177 annars så kanske de kan lotsa dig till rätt ställe. Tycker att du ska stå på dig - du är gravid och då tillhör du en riskgrupp.

Jag ringde 1177. Men hon sa att jag skulle fortsätta med the, vila och alvedon, testa röra på mig lite mer (vilket inte är roligt eller lätt då mina foglossningar är väldigt extrema nu pga febern) och är det inte bättre om ca en timme skulle jag ringa tillbaka igen för då har de jourcentralen öppen och kan börja boka in.

Får jag ännu ondare vid lungorna under tiden är det akuten som gäller.

Hon sa att det inte kan vara lunginflammation då det inte kommer så snabbt.

Så jag avvaktar en timme så får jag se. Känns som att det inte kommer ändras något på en timme iaf.
  • Sommarsnö
    Anonym (??) skrev 2015-02-16 15:28:39 följande:
    Jag ringde 1177. Men hon sa att jag skulle fortsätta med the, vila och alvedon, testa röra på mig lite mer (vilket inte är roligt eller lätt då mina foglossningar är väldigt extrema nu pga febern) och är det inte bättre om ca en timme skulle jag ringa tillbaka igen för då har de jourcentralen öppen och kan börja boka in.

Får jag ännu ondare vid lungorna under tiden är det akuten som gäller.

Hon sa att det inte kan vara lunginflammation då det inte kommer så snabbt.

Så jag avvaktar en timme så får jag se. Känns som att det inte kommer ändras något på en timme iaf.
    Men även om det inte är lunginflammation så kan det ju vara influensa, eller? Och det är ju vid influensa man ska se till att få antiviral behandling fort så att det inte utvecklas till lunginflammation som kan bli mkt jobbigare/allvarligare när man är gravid. Se till att få en jourtid, det skulle jag gjort iaf.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)