• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Mars12

Vet inte hur man ska tänka ang smärtlindring. Jag blev igångsatt sist och klarade mig ganska bra utan... Började andas lite lustgas när jag var öppen 5cm men sen blev värkarna så intensiva så jag hann aldrig få effekt av lustgasen... Vid 5-6cm bad jag om eda men narkosen var lite upptagen. Lustgasen kasta jag och sen gick de ganska fort...sista 4-5cm öppnade jag mig på 15min.

Krysta 20min.

Nu kan jag ibland känna mig lite orolig om jag vet när jag åka in :) (om det inte blir igångsättning igen)

Hur hade ni andra med smärtlindring eller hur tänker ni som ska föda första gången?

• S1528
    Mars12 skrev 2015-02-14 08:32:06 följande:

Vet inte hur man ska tänka ang smärtlindring. Jag blev igångsatt sist och klarade mig ganska bra utan... Började andas lite lustgas när jag var öppen 5cm men sen blev värkarna så intensiva så jag hann aldrig få effekt av lustgasen... Vid 5-6cm bad jag om eda men narkosen var lite upptagen. Lustgasen kasta jag och sen gick de ganska fort...sista 4-5cm öppnade jag mig på 15min.

Krysta 20min.

Nu kan jag ibland känna mig lite orolig om jag vet när jag åka in :) (om det inte blir igångsättning igen)

Hur hade ni andra med smärtlindring eller hur tänker ni som ska föda första gången?

Jag ska föda för första gången, och ju mer jag tänker på det så vill jag föda utan smärtlindring så långt det är möjligt. Men tankarna går väl som så att om det blir långdraget eller jag blir trött så får jag lita på personalens kompetens och att de ser vad jag behöver. Jag är lite rädd för EDA, rädd för nålar överhuvudtaget faktiskt, men det kanske ändrar sig när man väl ligger där och ylar ;)

Jag har fått en TENS utskriven som jag vill prova att använda mig av, har läst att många har haft stor nytta av den under öppningsskedet..
  • Mars12

S1528: ja det ända jag vet är att jag inte kommer be om eda denna gång. Har haft två kompisar efter jag fött som fått den helt fel med diverse komplikationer. Sen finns det säkert dom som har bra erfarenhet av den också. Min tanke är väl också att försöka klara mig så länge som möjligt utan och sen ta till lustgasen om det behövs.

• Bell13
    Freje skrev 2015-02-13 21:55:53 följande:

Nån som testat TENS? Funderade på att testa som smärtlindring i öppningsfasen innan det är dags att åka till fl. Sist körde jag på andning o varm vetekudde. Blev dryga timmar. Så jag är nyfiken om nån har erfarenhet att dela med sig?

Jag har testat och det hjälpte lite grann i början. Tycker att det var mer effektivt att stå i duschen och rikta strålen mot stället där det gör som ondast. Har tänkt att hyra en tens den här gången för att prova igen. Har haft två snabba förlossningar så jag tror att den här kommer gå rätt snabbt den också.
  • Madelen b

Krysta 20min.

Min inställning till smärtlindring är precis som med första sonen! Så naturligt som möjligt!

Klarade mig med andning och bad ända fram till krystvärkarna kom, sedan fick ja några andetag lustgas men hade svårt att krysta med den så körde på utan!

Var noga i mitt förlossningsbrev med att jag inte ville bli erbjuden Eda ( då jag tror att i stundens hetta kanske man tackar ja om man får de erbjudet) men om de drar ut på tiden och det står still så skall bebisens behov alltid gå först, dvs tycker bm att eda behövs för att ja skulle kunna slappna av så självklart! MEN även jag ser mer nakdelar med eda än fördelar även om jag fattar dem som tar de efter 20h ;)
  • Freje

Tack för alla svar. Jag tror jag ska prova Tens denna gång. Sist åkte jag in 8 timmar efter att vattnet gått o värkarna började. Hade jag haft tens då kanske det varit enklare att slappna av o sova lite. Körde på lustgas sen på fl. Vill inte heller ha EDA helst. Har hört att det kan avstanna värkarna lite. Vill inte ha en utdragen fl igen. Hellre mer ont under kortare tid.

• lais

Krysta 20min.

Min första förlossning gick rätt fort så jag hann aldrig med eda, körde på lustgas fram tills krystvärkarna drog igång. Jag hade klarat mig med masken utan gas tror jag, den var mer till hjälp för att fokusera och ha kontroll över något (jag hade jobbigare med att inte kunna kontrollera kroppen än med smärtan) än effekt på själva smärtan... Min syster tog eda och tyckte att det var underbart. Jag vet inte riktigt hur jag tänker den här gången faktiskt. Har en TENS-apparat här hemma nu som jag väl provar i början iaf men om det tar längre tid den här gången så kanske jag kör på eda, jag försöker hålla det öppet och bestämma där och då tror jag :-/
  • Mars12

lais: blev ungefär samma för mig, hann aldrig få eda och under den korta tiden jag hade lustgas så var det mer för att ha nåt annat att fokusera på eftersom den inte gav mig något. När krystvärkarna kom var det rena drömmen tyckte jag..helt plötsligt kunde man börja göra nåt :)

• Mars12

Madelen b: Jag är nog inne på samma som dig. Hade inte skrivit in något om eda sist men kan nog vara bra att göra. För som sagt när man väl ligger där så vet man ju aldrig ;)

• Hanna 681

Körde med TENS första förlossningen, tyckte den funkade mest som distraktion. Hade hyrt en till min andra förlossning, men hann aldrig med att använda den. Funderar på att köpa en nu då jag tycker det är bra när man har bäckenbottenuppluckring/foglossning.

Annars tycker jag att lustgas är toppenbra

Ha en bra alla hjärtans dag!

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)