• Gabi

Promenad för att gå ner i vikt

Hej
    Jag vill gå ner i vikt! Jag måste trivs inte alls med mig själv

Har börjat promenera! Kan man användarsida av promenader för att gå ner i vikt? Vad är viktigast att gå fort eller långt
    Vad innebär i så fall fort och vad innebär långt? Jag har använt runkeeper nu de fyra gångerna jag har gått!

Tacksam för svar och tips
    Tack på förhand

• Svar på tråden Promenad för att gå ner i vikt
  • Lizzy 488

Jag märkte att min vikt började å upp i vikt c:a 4 kg så jag uteslöt läsk godis och kött av alla de former. Det ända som jag äter i fiskväg är skaldjur. Har aldrig mått så bra i hela mitt liv och jo jag tränar på gym en hel del då jag inte alls gillar att promenera. Solig

• Fjärilslarv

ja visst kan du göra det, antingen kan du i vanligt tempo långt (lågintensivt) eller snabbt i ca 1 timme.

• Aspie

Det går, men det tar tid!

Jag började med att promenera en kortare runda i "normalt" tempo. Sedan ökade jag på rundan så den blev lite längre för varje vecka. När jag hade en runda som tog ungefär 1 timme så ökade jag takten mer och mer.

Ibland joggar jag i intervaller på mina rundor och ibland ger jag mig ut i rask takt med benvikter. Olika beroende på humör!

Framförallt märker jag att jag har fått bättre kondition och att jag fått lite mer slimmad kropp. Våg har jag ingen, så jag vet inte riktigt hur det har gått med vikt.

Men vill du verkligen gå ned så rekommenderar jag också att ändra kostvanorna till något nyttigare, om det är möjligt. Skippa läsk, snacks, godis och sånt. Eller dra ned på det i alla fall.

Jag har latat mig en del under sommaren och blivit fläskigare, men från och med förra veckan ger jag mig ut på promenader igen.

• Honungsblomman
    Lizzy 488 skrev 2014-09-01 13:50:21 följande:

Jag märkte att min vikt började å upp i vikt c:a 4 kg så jag uteslöt läsk godis och kött av alla de former. Det ända som jag äter i fiskväg är skaldjur. Har aldrig mått så bra i hela mitt liv och jo jag tränar på gym en hel del då jag inte alls gillar att promenera. 

Det hade förmodligen räckt med att endast utesluta läsk och godis. ;)
  • Gladskit

Kosten gör mer för vikten än vad träningen gör. Men träning är absolut aldrig förgäves och gillar du att promenera så är det jättebra!

När jag går morgonpromenader så är jag ute i 1h-1h15min ungefär. Har jag mindre tid än så brukar jag springa eller köra intervaller för att få mer "effekt" av träningspasset. Men som sagt, en kort promenad är bättre än ingen promenad alls.

• annaba

Ändrad kost enligt tallriksmodell - 1/4 protein, 1/4 kolhydrater, 1/2 grönsaker samt promenader tog bort i runda slängar 8 kilo för mig.

Promenaderna var inte heller sammanhängande utan utspridda över dagen, mina transportsträckor mellan hem-jobb-kommunala transporter. Totalt cirka 60 minuter dagligen med 10 min - 35 min tåg - 20min och sen det omvända på vägen hem.

• Gabi

Alltså att kosten är a och o det vet jag så därför nämnde jag inte ens det jag menar alltså utöver det, jag har två värksjukdomar så jag har svårt att träna så som ex. springa, gå på pass som typ aerobic etc. Hela tiden säger folk man måste röra på dig, man måste röra på sig, inte lätt när man har svårt för det! Nu har jag gått 5 dagar och 4 km varje gång, tempot säger runkeeper är 10 min/km

• Kaisa Kavat

Grymt att du kommit igång att gå. Fortsätt med det. Kan du cykla (för värken menar jag)? Gå på spinning! Har du testat crosstrainer? Simma? Försök få in lite styrketräning om det går. Så du får lite variation.

Mat är Allt. Jag började lägga om kosten. Mindre portioner och ökade delen av grönsaker. Under en period drog jag ner på kolhydraterna rejält. Inget godis på veckorna.

Det tog 2,5 år men det blev -25kg.

Tänk inte på vågen. Ta mått istället. Det dröjer inte alls så länge förrän kläderna satt lite lite lösare.... Unna dig saker under vägen så du känner dig fin. Gå på spa, gå och fixa bryn fransar... Gå o få dig sminkad....

Du kommer fixa det!

Kaisa

• StevenDiese

All rörelse hjälper till. Men det är lätt att man äter mer när man rör sig mer.

Efter 1,5 h motion så börjar kroppen ta av inlagrat fett. Innan det används det som är i omlopp just för tillfället.

• elwirase

Det viktigaste är att du får in rutiner och inte lägger av efter en vecka. I början spelar det inte så stor roll hur länge du promenerar, bara du kommer ut och gör det.

När du har fått in vanan kan du börja fokusera på att gå minst en timme varje gång. Du måste inte hålla ett jätte högt tempo men absolut inte för lågt.

www.elwira.se - Allt om Träning, Viktminskning och Hälsa
Svar på tråden Promenad för att gå ner i vikt