NoName skrev 2014-09-04 10:27:57 följande:
Jag är invandrare själv och har bott i södertälje och invandrartäta område i Sthlm. Nu bor jag i en annan ort där drygt 22% är utlandsfödda.
Det har mest vart fördelar, jag har vänner från världens alla hörn som har lärt mig mycket, många är väldigt driftiga och har inspirerat och motiverat mig. Det finns många stora hjärtan, människor som inte har mycket men ändå hjälper och delar med sig.
Men visst finns det nackdelar också, kriminalitet har alltid funnits nära och utanförskapet mot resten av samhället. Ett annat stort problem är avståndet generationer emellan.. jag tror glappet är större mellan yngre och äldre bland invandrare eftersom vi kommer hit i olika åldrar och får olika förutsättningar.
Tack för ett bra svar, väldigt intressant att få ta del av erfarenheter från folk runt landet!
Jag som inte är invandrare är också uppvuxen i ett invandrartätt område i södra Stockholm, och det har tyvärr mest varit nackdelar med det för egen del.
Som barn och senare tonårig tjej var det en väldigt tuff miljö att växa upp i vilket förstås har präglat mig i vuxen ålder.