stuk skrev 2014-09-03 23:17:57 följande:
... är nyfiken på att få veta vilka det är som väljer att vara för fortsatt invandring i den utsträckning vi har nu i Sverige. Var i landet bor ni, vad har ni för erfarenheter av invandringen (jag menar, har ni vuxit upp i invandrartät förort eller inte, hur har det varit, har ni sett endast fördelar, fördelar och nackdelar, osv, osv)
Och nej. Detta är inte någon provokation. Detta är inte en sugen-på-tjafs-tråd. Jag är bara helt enkelt intresserad av svar på funderingar jag har i saken.
Uppvuxen i invandrartät område, pappa är europeisk invandrare. Bor numera i ett medelklass brf område i en storstad. Gift med en relativt nyinvandrad man. Har muslimska vänner med och utan hijab, har även vänner med rötter så djupt i den östgötska myllan att de i princip växt fast på släktgårdarna. Har kollegor som är troende muslimer (och ber fem gånger om dagen).
Har aldrig haft problem med invandrare men det beror nog mest på att jag väljer att se människor som individer, inte som representanter för någon särskild samhällsgrupp. Jag gillar heller inte störiga, högljudda grabbar med kepsen på svaj som tar för mycket plats på bussen. Men jag ser att deras beteendeförändring beror på att de är just unga grabbar med för mycket testosteron, inte på grund av att de råkar vara invandrare (och åker man ut i bruksorterna där jag även bott ser man samma beteende från unga svenska grabbar).
Tycker jag att vi ska fortsätta ta in samma antal flyktingar? Nej. Jag tycker vi ska in fler! Situationen i världen är katastrofal och det vår förbannade plikt att hjälpa. Regeringen ska ligga på och pressa andra länder att ta in fler flyktingar också, men det betyder inte att vi kan luta oss tillbaka och tycka att vi gjort vårt. Vi har ett stort, rikt land, ett av de bästa i världen, och jag är beredd att avstå en del av mitt välstånd för att hjälpa dem som inte haft samma tur som jag.