• stuk

Ni som är FÖR fortsatt invandring...

... är nyfiken på att få veta vilka det är som väljer att vara för fortsatt invandring i den utsträckning vi har nu i Sverige. Var i landet bor ni, vad har ni för erfarenheter av invandringen (jag menar, har ni vuxit upp i invandrartät förort eller inte, hur har det varit, har ni sett endast fördelar, fördelar och nackdelar, osv, osv)

Och nej. Detta är inte någon provokation. Detta är inte en sugen-på-tjafs-tråd. Jag är bara helt enkelt intresserad av svar på funderingar jag har i saken. 

• Svar på tråden Ni som är FÖR fortsatt invandring...
  • NoName
    Molle1981 skrev 2014-09-05 19:29:03 följande:
    Det är just dessa basala saker som inte finns idag och med din och många andras syn så får detta fortgå

Tja du, om vi kunde lägga mer pengar till sånt, samr att andra länder gör likadant så kan de där flyktinglägren bli ganska flotta. Ocv när oroligheterna är slut så är det meningen att de ska kunna flytta tillbaka igen, vilket också är det de flesta önskar att göra.

Sedan är det inte Sveriges ensamma ansvar och moraliska plikt att hjälpa alla människor som har det sämre än oss på denna jord. Även om vi självklart ska hjälpa.
    Jag vet att det behövs mer stöd på plats men det kommer aldrig bli mer än en nödlösning. Vad ska hända med de människor som levt på flykt i flera år och inte kommer kunna återvända på väldigt länge, de som kommer från konflikter där man inte ser något slut än? De som inte kan leva i flyktingläger på grund av sjukdom och skador? Politiska flyktingar som alltid kommer vara under hot? Och vad menar du med att flyktingläger kan bli flotta? Vad innebär det? Och vem ska trolla fram mer plats? Det är inte bara ekonomin som sätter hinder och försvårar arbetet.

Jag håller med om att det inte är Sveriges ensamma ansvar och plikt men det är inte heller bara närområdets. Många pratar om att hjälpa på plats, men hur mycket ska vi begära av länderna i närområdet? Ta konflikten i Syrien.. i Turkiet finns över 800 000 flyktingar, i Libanon över 1,1 miljoner, i Jordanien över 600 000, Irak 200 000, Egypten 140 000..
  • realist14

Hur många länder är trygga idag resp otrygga?
    Vad beror det på?Religion? Kultur? Både ock.
    Följer det med folk som kommer hit så har vi snart samma problem här.

• Molle1981
    realist14 skrev 2014-09-06 11:43:44 följande:

Väldigt förnuftigt skrivet, de som flyr kommer från både sidorna av konflikterna och det kan vi även se i Sverige nu, mellan så kallade "gängkonflikter"
  • Molle1981

Med flotta flyktingläger som jag så fint utryckte det, menar jag att man kan sätta upp exempelvis baracker och göra lägrena mer humana. Sedan om inte konflikterna löser sig på längre sikt får man börja fördela ut uppehållstillstånd på plats, där fler länder än Sverige får ta sitt ansvar och där man även tänker på flyktingarna kultur och behov, så att man kan erbjuda ett nytt liv i ett nytt land där denne har goda möjligheter till att integreras på ett bra sätt. Ett samarbeta med de rika arabländerna skulle b.la vara bra, då de redan har samma kultur och klimat, och är de rikaste länderna i hela världen. På så sätt blir även flyktinglägren mer humana att leva i och de flesta vill egentligen inget annat än att få återvända till sitt hemland om möjligheten finns.

• SpanskaFlugan
    stuk skrev 2014-09-03 23:17:57 följande:

... är nyfiken på att få veta vilka det är som väljer att vara för fortsatt invandring i den utsträckning vi har nu i Sverige. Var i landet bor ni, vad har ni för erfarenheter av invandringen (jag menar, har ni vuxit upp i invandrartät förort eller inte, hur har det varit, har ni sett endast fördelar, fördelar och nackdelar, osv, osv)

Och nej. Detta är inte någon provokation. Detta är inte en sugen-på-tjafs-tråd. Jag är bara helt enkelt intresserad av svar på funderingar jag har i saken. 

Uppvuxen i invandrartät område, pappa är europeisk invandrare. Bor numera i ett medelklass brf område i en storstad. Gift med en relativt nyinvandrad man. Har muslimska vänner med och utan hijab, har även vänner med rötter så djupt i den östgötska myllan att de i princip växt fast på släktgårdarna. Har kollegor som är troende muslimer (och ber fem gånger om dagen).

Har aldrig haft problem med invandrare men det beror nog mest på att jag väljer att se människor som individer, inte som representanter för någon särskild samhällsgrupp. Jag gillar heller inte störiga, högljudda grabbar med kepsen på svaj som tar för mycket plats på bussen. Men jag ser att deras beteendeförändring beror på att de är just unga grabbar med för mycket testosteron, inte på grund av att de råkar vara invandrare (och åker man ut i bruksorterna där jag även bott ser man samma beteende från unga svenska grabbar).

Tycker jag att vi ska fortsätta ta in samma antal flyktingar? Nej. Jag tycker vi ska in fler! Situationen i världen är katastrofal och det vår förbannade plikt att hjälpa. Regeringen ska ligga på och pressa andra länder att ta in fler flyktingar också, men det betyder inte att vi kan luta oss tillbaka och tycka att vi gjort vårt. Vi har ett stort, rikt land, ett av de bästa i världen, och jag är beredd att avstå en del av mitt välstånd för att hjälpa dem som inte haft samma tur som jag.
  • SpanskaFlugan
    realist14 skrev 2014-09-06 11:43:44 följande:

Läs lite politisk historia, sedan segrarna i första världskriget karvade upp Mellanöstern i nya länder som ignorerade religon, kultur och tidigare gränser har det bara gått utför. DN har en bra artikel dagens tidning men tyvärr kan man inte länka till den än. Den kommer nog upp på dn.se i morgon. Den heter Det blodiga spelet om Mellanöstern och är mycket lärorik om man är intresserad av hur situationen i området kunde bli så extrem.
  • realist14
    SpanskaFlugan skrev 2014-09-06 13:40:10 följande:
    Läs lite politisk historia, sedan segrarna i första världskriget karvade upp Mellanöstern i nya länder som ignorerade religon, kultur och tidigare gränser har det bara gått utför. DN har en bra artikel dagens tidning men tyvärr kan man inte länka till den än. Den kommer nog upp på dn.se i morgon. Den heter Det blodiga spelet om Mellanöstern och är mycket lärorik om man är intresserad av hur situationen i området kunde bli så extrem.
    Helt kort innan dess då, vad beror det på av det jag räknade upp enl dig?
  • mimmimut135

Svarade bara på frågan i tråden. Min upplevelse var den jag beskrev.

• Knäck
    realist14 skrev 2014-09-06 11:25:36 följande:

Så att  det ser så olika ut i olika länder och vissa lever på medeltiden fortfrande, vad beror det på då menar du?

Vet inte om jag missuppfattar så du får gärna förtydliga din fråga. Frågar du vad jag menar att det beror på att olika delar av världen är olika utvecklade?
  • realist14
    Knäck skrev 2014-09-06 16:16:22 följande:
    Vet inte om jag missuppfattar så du får gärna förtydliga din fråga. Frågar du vad jag menar att det beror på att olika delar av världen är olika utvecklade?
    Att de skiljer sig så, både med kultur tankesätt traditioner och värderingar ja...och att en del verkar stannat kvar på medeltiden,
Svar på tråden Ni som är FÖR fortsatt invandring...