• stuk

Ni som är FÖR fortsatt invandring...

... är nyfiken på att få veta vilka det är som väljer att vara för fortsatt invandring i den utsträckning vi har nu i Sverige. Var i landet bor ni, vad har ni för erfarenheter av invandringen (jag menar, har ni vuxit upp i invandrartät förort eller inte, hur har det varit, har ni sett endast fördelar, fördelar och nackdelar, osv, osv)

Och nej. Detta är inte någon provokation. Detta är inte en sugen-på-tjafs-tråd. Jag är bara helt enkelt intresserad av svar på funderingar jag har i saken. 

• Svar på tråden Ni som är FÖR fortsatt invandring...
  • Molle1981
    NoName skrev 2014-09-06 11:28:31 följande:

Jag vet att det behövs mer stöd på plats men det kommer aldrig bli mer än en nödlösning. Vad ska hända med de människor som levt på flykt i flera år och inte kommer kunna återvända på väldigt länge, de som kommer från konflikter där man inte ser något slut än? De som inte kan leva i flyktingläger på grund av sjukdom och skador? Politiska flyktingar som alltid kommer vara under hot? Och vad menar du med att flyktingläger kan bli flotta? Vad innebär det? Och vem ska trolla fram mer plats? Det är inte bara ekonomin som sätter hinder och försvårar arbetet.

Jag håller med om att det inte är Sveriges ensamma ansvar och plikt men det är inte heller bara närområdets. Många pratar om att hjälpa på plats, men hur mycket ska vi begära av länderna i närområdet? Ta konflikten i Syrien.. i Turkiet finns över 800 000 flyktingar, i Libanon över 1,1 miljoner, i Jordanien över 600 000, Irak 200 000, Egypten 140 000..

Vet inte varför citatkommandot inte funkade men citera dig på nytt.

Med flotta flyktingläger som jag så fint utryckte det, menar jag att man kan sätta upp exempelvis baracker och göra lägrena mer humana. Sedan om inte konflikterna löser sig på längre sikt får man börja fördela ut uppehållstillstånd på plats, där fler länder än Sverige får ta sitt ansvar och där man även tänker på flyktingarna kultur och behov, så att man kan erbjuda ett nytt liv i ett nytt land där denne har goda möjligheter till att integreras på ett bra sätt. Ett samarbeta med de rika arabländerna skulle b.la vara bra, då de redan har samma kultur och klimat, och är de rikaste länderna i hela världen. På så sätt blir även flyktinglägren mer humana att leva i och de flesta vill egentligen inget annat än att få återvända till sitt hemland om möjligheten finns.
  • NoName
    Molle1981 skrev 2014-09-06 17:05:09 följande:
    Vet inte varför citatkommandot inte funkade men citera dig på nytt.

Med flotta flyktingläger som jag så fint utryckte det, menar jag att man kan sätta upp exempelvis baracker och göra lägrena mer humana. Sedan om inte konflikterna löser sig på längre sikt får man börja fördela ut uppehållstillstånd på plats, där fler länder än Sverige får ta sitt ansvar och där man även tänker på flyktingarna kultur och behov, så att man kan erbjuda ett nytt liv i ett nytt land där denne har goda möjligheter till att integreras på ett bra sätt. Ett samarbeta med de rika arabländerna skulle b.la vara bra, då de redan har samma kultur och klimat, och är de rikaste länderna i hela världen. På så sätt blir även flyktinglägren mer humana att leva i och de flesta vill egentligen inget annat än att få återvända till sitt hemland om möjligheten finns.
    Jag orkar inte ens diskutera din tankegång om att flyktingläger kan göras "flottiga" med baracker eller att man kan få till en human tillvaro i dessa läger. Jag tror inte du förstår hur många människor det handlar om och vilka trauman de har med sig.

Är dock nyfiken på i vilka rika arabländer du tänker att flyktingarna har goda möjligheter att integreras på ett bra sätt? Och vem som ska få till det samarbetet?
  • Akua

Vi verkar behöva fler invandrare i detta land. Ett enkelt bevis iaf. :)

Lite ödmjukhet, mänsklighet, generositet skadar inte.

• Molle1981
    NoName skrev 2014-09-07 23:24:11 följande:

Jag orkar inte ens diskutera din tankegång om att flyktingläger kan göras "flottiga" med baracker eller att man kan få till en human tillvaro i dessa läger. Jag tror inte du förstår hur många människor det handlar om och vilka trauman de har med sig.

Är dock nyfiken på i vilka rika arabländer du tänker att flyktingarna har goda möjligheter att integreras på ett bra sätt? Och vem som ska få till det samarbetet?

Självklart är det många människor och du tror väl inte mängden blir mer hanterbar för att de kommer till Sverige. Mitt tankesätt är mkt bättre än dagens dåliga flyktingpolitik. För varje person vi hjälper in i segertiden här, kan vi hjälpa över 100 där. Förstör att du inte vill diskutera detta, då du inte har ngr bra argument.

Kolla mitt inlägg 48 eller nått, skrivit det där.
  • vår2012
    SpanskaFlugan skrev 2014-09-06 13:40:10 följande:
    Läs lite politisk historia, sedan segrarna i första världskriget karvade upp Mellanöstern i nya länder som ignorerade religon, kultur och tidigare gränser har det bara gått utför. DN har en bra artikel dagens tidning men tyvärr kan man inte länka till den än. Den kommer nog upp på dn.se i morgon. Den heter Det blodiga spelet om Mellanöstern och är mycket lärorik om man är intresserad av hur situationen i området kunde bli så extrem.
    Samma sak hände i Europa och de krigar inte....

Så du får nog hitta ett bättre argument till att bl.a. IS krigar.
  • Oschlaka
    vår2012 skrev 2014-09-08 07:46:10 följande:

Samma sak hände i Europa och de krigar inte....

Så du får nog hitta ett bättre argument till att bl.a. IS krigar.

Vi krigade menar du?
  • nonoo89

För det första så finns det plats i Sverige, Sverige har ca area under 500 000 km. Med 9 miljoner invånare. Och är i plats 5 i ett av de största länder i Europa. Plats 4 Ligger spaninen som har area ca lite över 500 000 km. Och där bor det 47 miljoner. Det är tyvärr sant

Ser ni en skillnad.

Jag är från Libanon. Och jobbar med flyktingar. Jag vet att de flyktingar som kommer hit, har pengar och har möjligheten att betala för att ta flyg hit eller båt. De som mest behöver hjälp där det är krig, har inte ens den möjligheten. De har inga kläder och deras levnadssätt jämfört med de flyktingar som kommer hit är en stor skillnad.

De har hyfsat med bra kläder, de flesta som har kommit till Sverige. Och har pengar i fickan som de jobbat för att kunnat ta båt eller flyg. Alla behöver hjälp. Men de som är mest utsatta glömmer vi. De som bor i tält och har inte mat för dagen.

Jag har utforskat och frågat runt och kollat lite.

Frågat mina föräldrar och min farmor och släkt. Alla säger samma sak.

Det finns många som inte har möjligheten att ta sig hit. Vilket är synd.

Ja tror det görs på fel sätt här i Sverige.

För det finns plats och hjälp här. Det är inget snack om saken.

Och ja menar inte alla flyktingar som kommer hit. Det finns de som bot i tält. Men de flesta har haft lägenhet och hus, relativt bra liv.

Jag är inte emot att ni hjälper folk. Jag älskar det och älskar ert land för det. Men det görs inte på rätt sätt. Alla blir flyttade i södra Sverige, då blir det som en klump. Sprid ut dem och de kommer anpassa sig efter ert land.där de ser svenskar jobba,gå i skola, och inte bli så som ni kallar det. Tjuvar. Vilket vi inte är. Det är inte vårt fel att ni lagt oss alla i samma kommuner. Om man har en svensk granne anpassar man sig efter dem. Har ja en gård som bara är utlänningar, fina utlänningar. För det finns inga dåliga. Då lever visa fortfarande så som de gjorde i sitt land. De ser inte möjligheterna det finns i detta underbara land, gå i skolan gratis, sjukvård som finns, möjlighet att få hjälp med ekonomin. Var hittar man det så bra?. Inte många ställen. Det är inte flyktingarnas fel. Det är Sverige som handskar det på ett dåligt sätt. Detta är min åsikt.

• Oschlaka
    nonoo89 skrev 2014-09-08 08:41:59 följande:

För det första så finns det plats i Sverige, Sverige har ca area under 500 000 km. Med 9 miljoner invånare. Och är i plats 5 i ett av de största länder i Europa. Plats 4 Ligger spaninen som har area ca lite över 500 000 km. Och där bor det 47 miljoner. Det är tyvärr sant

Ser ni en skillnad.

Jag är från Libanon. Och jobbar med flyktingar. Jag vet att de flyktingar som kommer hit, har pengar och har möjligheten att betala för att ta flyg hit eller båt. De som mest behöver hjälp där det är krig, har inte ens den möjligheten. De har inga kläder och deras levnadssätt jämfört med de flyktingar som kommer hit är en stor skillnad.

De har hyfsat med bra kläder, de flesta som har kommit till Sverige. Och har pengar i fickan som de jobbat för att kunnat ta båt eller flyg. Alla behöver hjälp. Men de som är mest utsatta glömmer vi. De som bor i tält och har inte mat för dagen.

Jag har utforskat och frågat runt och kollat lite.

Frågat mina föräldrar och min farmor och släkt. Alla säger samma sak.

Det finns många som inte har möjligheten att ta sig hit. Vilket är synd.

Ja tror det görs på fel sätt här i Sverige.

För det finns plats och hjälp här. Det är inget snack om saken.

Och ja menar inte alla flyktingar som kommer hit. Det finns de som bot i tält. Men de flesta har haft lägenhet och hus, relativt bra liv.

Jag är inte emot att ni hjälper folk. Jag älskar det och älskar ert land för det. Men det görs inte på rätt sätt. Alla blir flyttade i södra Sverige, då blir det som en klump. Sprid ut dem och de kommer anpassa sig efter ert land.där de ser svenskar jobba,gå i skola, och inte bli så som ni kallar det. Tjuvar. Vilket vi inte är. Det är inte vårt fel att ni lagt oss alla i samma kommuner. Om man har en svensk granne anpassar man sig efter dem. Har ja en gård som bara är utlänningar, fina utlänningar. För det finns inga dåliga. Då lever visa fortfarande så som de gjorde i sitt land. De ser inte möjligheterna det finns i detta underbara land, gå i skolan gratis, sjukvård som finns, möjlighet att få hjälp med ekonomin. Var hittar man det så bra?. Inte många ställen. Det är inte flyktingarnas fel. Det är Sverige som handskar det på ett dåligt sätt. Detta är min åsikt.

Ska vi flytta och integrera samerna också?
  • nonoo89
    Oschlaka skrev 2014-09-08 09:09:35 följande:

Ska vi flytta och integrera samerna också?

Vadå integrera samerna? Ja säger bara. Ni sitter och klagar på oss invandrare. Men felet är hur Sverige handskas med det.

Sen om det handlar om att integrera samerna.

Man hade inte behövt integrera norra Sverige, Finland och Norge. utan mer sett det som att man lever ett fint blandat samhälle. Men svenskar är väldigt rädda. Och jag förstår er. Men klaga inte på oss. Det är inte vi som sätter reglerna i ert land eller hur?
Svar på tråden Ni som är FÖR fortsatt invandring...