NoName skrev 2014-09-06 11:28:31 följande:
Jag vet att det behövs mer stöd på plats men det kommer aldrig bli mer än en nödlösning. Vad ska hända med de människor som levt på flykt i flera år och inte kommer kunna återvända på väldigt länge, de som kommer från konflikter där man inte ser något slut än? De som inte kan leva i flyktingläger på grund av sjukdom och skador? Politiska flyktingar som alltid kommer vara under hot? Och vad menar du med att flyktingläger kan bli flotta? Vad innebär det? Och vem ska trolla fram mer plats? Det är inte bara ekonomin som sätter hinder och försvårar arbetet.
Jag håller med om att det inte är Sveriges ensamma ansvar och plikt men det är inte heller bara närområdets. Många pratar om att hjälpa på plats, men hur mycket ska vi begära av länderna i närområdet? Ta konflikten i Syrien.. i Turkiet finns över 800 000 flyktingar, i Libanon över 1,1 miljoner, i Jordanien över 600 000, Irak 200 000, Egypten 140 000..
Vet inte varför citatkommandot inte funkade men citera dig på nytt.
Med flotta flyktingläger som jag så fint utryckte det, menar jag att man kan sätta upp exempelvis baracker och göra lägrena mer humana. Sedan om inte konflikterna löser sig på längre sikt får man börja fördela ut uppehållstillstånd på plats, där fler länder än Sverige får ta sitt ansvar och där man även tänker på flyktingarna kultur och behov, så att man kan erbjuda ett nytt liv i ett nytt land där denne har goda möjligheter till att integreras på ett bra sätt. Ett samarbeta med de rika arabländerna skulle
b.la vara bra, då de redan har samma kultur och klimat, och är de rikaste länderna i hela världen. På så sätt blir även flyktinglägren mer humana att leva i och de flesta vill egentligen inget annat än att få återvända till sitt hemland om möjligheten finns.