• stuk

Ni som är FÖR fortsatt invandring...

... är nyfiken på att få veta vilka det är som väljer att vara för fortsatt invandring i den utsträckning vi har nu i Sverige. Var i landet bor ni, vad har ni för erfarenheter av invandringen (jag menar, har ni vuxit upp i invandrartät förort eller inte, hur har det varit, har ni sett endast fördelar, fördelar och nackdelar, osv, osv)

Och nej. Detta är inte någon provokation. Detta är inte en sugen-på-tjafs-tråd. Jag är bara helt enkelt intresserad av svar på funderingar jag har i saken. 

• Svar på tråden Ni som är FÖR fortsatt invandring...
  • Oschlaka
    Molle1981 skrev 2014-09-05 23:43:47 följande:

Ja många syrier utvandrade till Dubai för ca 10 års sedan. Många av dem har även nu sökt asyl i Sverige.

Sedan kan man ställa sig frågan varför inte de länderna tar sitt ansvar och hjälper flyktingar, de har även bådar samma kultur och klimat.

Jag kan svara på det. De länder är diktaturer! USA och många andra länder bl.a. Sverige samarbetar med dessa diktaturer! Vi plockar deras naturresurser och ger de en viss summa så det räcker till dem själva och deras avkomma. Hur ska dom hjälpa flyktingar då?
  • s0me1ne

Enkelt, människor rör på sig, därmed kan de röra sig hit. Så germanerna kom hit efter issmältningen. 

Ytterligare fördel är att om det nu medför kostnader kan det medföra en statlig kollaps i Sverige vilket vore gott. 

• Molle1981
    Oschlaka skrev 2014-09-05 23:49:16 följande:

Jag kan svara på det. De länder är diktaturer! USA och många andra länder bl.a. Sverige samarbetar med dessa diktaturer! Vi plockar deras naturresurser och ger de en viss summa så det räcker till dem själva och deras avkomma. Hur ska dom hjälpa flyktingar då?

Pratar vi om samma länder nu?
  • Knäck

Har bott i en by med ytterst få invandrare och har bott många år i Malmö. Fattar inte frågan.

Invandrare är som folk är mest, vissa är dumma i huvudet och skulle inte få gå lösa, andra är mina bästa vänner. Enda gången jag måste särskilja mina upplevelser av invandrare från mina upplevelser av infödda är när invandrare berättat (eller när deras beteende berättat) om krigstrauman och flykt.

Jag är inte så bekymrad över om den jag möter kommer från Umeå, Teheran eller Jupiter, bara hen uppför sig och det tycker jag generellt att folk gör, och det kan ju bero på att jag själv uppför mig. Man brukar bli bättre bemött om man är trevlig.

När folk beter sig rubbat brukar det finnas samband med bristande föräldrafunktioner, arbetslöshet, fattigdom, missbruk eller dålig självkänsla, och detta har inte heller med var man kommer ifrån att göra. Jag vet på rak arm flera infödda svenskar som inte borde få stanna. Men man löser inte problem genom att utvisa folk.

Så nej, jag tycker inte att vi ska begränsa vilka barn som får födas eller vilka som får invandra. Jag tycker vi ska begränsa orättvisorna i samhället.

• Oschlaka
    Molle1981 skrev 2014-09-06 00:01:47 följande:

Pratar vi om samma länder nu?

Spelar ingen roll vilka länder det så länge det är u länder
  • Oschlaka
    Knäck skrev 2014-09-06 08:07:59 följande:

Har bott i en by med ytterst få invandrare och har bott många år i Malmö. Fattar inte frågan.

Invandrare är som folk är mest, vissa är dumma i huvudet och skulle inte få gå lösa, andra är mina bästa vänner. Enda gången jag måste särskilja mina upplevelser av invandrare från mina upplevelser av infödda är när invandrare berättat (eller när deras beteende berättat) om krigstrauman och flykt.

Jag är inte så bekymrad över om den jag möter kommer från Umeå, Teheran eller Jupiter, bara hen uppför sig och det tycker jag generellt att folk gör, och det kan ju bero på att jag själv uppför mig. Man brukar bli bättre bemött om man är trevlig.

När folk beter sig rubbat brukar det finnas samband med bristande föräldrafunktioner, arbetslöshet, fattigdom, missbruk eller dålig självkänsla, och detta har inte heller med var man kommer ifrån att göra. Jag vet på rak arm flera infödda svenskar som inte borde få stanna. Men man löser inte problem genom att utvisa folk.

Så nej, jag tycker inte att vi ska begränsa vilka barn som får födas eller vilka som får invandra. Jag tycker vi ska begränsa orättvisorna i samhället.

Klok sagt. Synd många inte tänker som du!
  • Biffus
    Sture/ skrev 2014-09-04 15:07:29 följande:
    Kakan blir mindre om fler äter av den.
    Kakan blir större när fler bidrar till att baka den. 
  • Molle1981
    Oschlaka skrev 2014-09-06 08:17:07 följande:

Spelar ingen roll vilka länder det så länge det är u länder

Jag snackar om världens rikaste länder såsom Qutar, förenta arabemiraten, Brunei, Kuwait mm, knappast några U-land. Eller hur tänker du?
  • realist14
    mimmimut135 skrev 2014-09-05 13:34:02 följande:

Jag är absolut för fortsatt invandring.

Bor i en invandrartät ort och mina föräldrar har jobbat med flyktingar och vi har blivit goda vänner med flera familjer från land drabbade av krig och hört deras historier (många ofattbart hemska.) Man blir väldigt berörd. Och man kan få fina nya vänner i andra (invandrare eller inte) om man är öppen för det.

Tycker det är en självklarhet att hjälpa andra i nöd, så som man själv hade velat bli bemött om man flydde från vårt land om det blev krigsdrabbat. Hjärta

Jo men bara för att du skaffat några vänner och är berörd av deras historier så innebär det ju inte att alla människor som upplever samma sak som inlägg 32 ska behöva få ännu mera problem i sin tillvaro eller hur. Lite sympati även med dem kanske? För du verkar ju besitta den förmågan.
  • realist14
    Knäck skrev 2014-09-06 08:07:59 följande:

Så att  det ser så olika ut i olika länder och vissa lever på medeltiden fortfrande, vad beror det på då menar du?
Svar på tråden Ni som är FÖR fortsatt invandring...