Molle1981 skrev 2014-09-08 10:41:59 följande:
Jag vet hur illa situationen är, tror jag oroar mig mer för den än du.
Men det har ändå inget med våra begränsningar att göra. Det behövs en större plan för det än att Sverige ska ta emot 200-300 tusen av dessa och sedan sätta dem i ett liv av misär och kriminalitet och även låta hela vår välfärd som den ser ut idag falla samman.
Ja det säger väl sig själv, varför ska världens rikaste länder som även har samma kultur och religion som de flesta flyktingarna inte hjälpa till? För mig ganska chockerande att du ens frågar det? De kommer bli en del av samhället där mycket snabbare där än här, här hos oss är risken överhängande att de aldrig kommer in i vårt samhälle.
Haha lugna dig. Jag ifrågasätter inte att de borde hjälpa till. Självklart vore det bra om alla rika länder bidrog och tog större ansvar, men vad ska man göra när de inte vill? Det du säger låter jättefint men det är mycket mer komplicerat än så, det är inte riktigt så enkelt som du vill få det att låta som.
Och jag tror inte alla i Kuwait håller med dig om att de snabbt kommer in i samhället. Där finns väldigt många människor som inte har några grundläggande rättigheter alls. Människor har bott där i generationer utan att få något medborgarskap. Är det att ha goda möjligheter att komma in i samhället enligt dig? Och i Qatar, hur jävla illa är inte situationen för många? Arbetskraftsinvandrarna har fruktansvärda förhållanden, vad får dig att tro att flyktingar skulle få det bättre?
Det går inte heller att resonera "muslim som muslim" och tro att det inte gör någon skillnad i vilket land människor bor. Och de är inte heller de enda som är på flykt.