• stuk

Ni som är FÖR fortsatt invandring...

... är nyfiken på att få veta vilka det är som väljer att vara för fortsatt invandring i den utsträckning vi har nu i Sverige. Var i landet bor ni, vad har ni för erfarenheter av invandringen (jag menar, har ni vuxit upp i invandrartät förort eller inte, hur har det varit, har ni sett endast fördelar, fördelar och nackdelar, osv, osv)

Och nej. Detta är inte någon provokation. Detta är inte en sugen-på-tjafs-tråd. Jag är bara helt enkelt intresserad av svar på funderingar jag har i saken. 

• Svar på tråden Ni som är FÖR fortsatt invandring...
  • nonoo89

Ja vill inte börja sitta och diskutera och göra en debatt av detta, för det kommer icke leda till något. Det är min åsikt. Så som alla har sin åsikt. Det är ju yttrandefrihet Sverige står för. Så som nazismen har sin yttrandefrihet, har vi det också.

• NoName
    Molle1981 skrev 2014-09-08 05:28:02 följande:
    Självklart är det många människor och du tror väl inte mängden blir mer hanterbar för att de kommer till Sverige. Mitt tankesätt är mkt bättre än dagens dåliga flyktingpolitik. För varje person vi hjälper in i segertiden här, kan vi hjälpa över 100 där. Förstör att du inte vill diskutera detta, då du inte har ngr bra argument.

Kolla mitt inlägg 48 eller nått, skrivit det där.
    Nej jag vill inte diskutera det eftersom du inte vill inse hur illa situationen är.

Jag läste inlägget nu men det gav inga svar på mina frågor, du får gärna utveckla. Hur har flyktingar goda möjligheter att integreras på ett bra sätt i tex Kuwait? Och hur ska man få till det bra samarbete som du pratar om? Om du sitter på hemligheten hur man ska rädda dessa människor får du mer än gärna dela med dig Solig
  • Molle1981
    NoName skrev 2014-09-08 10:09:56 följande:

Nej jag vill inte diskutera det eftersom du inte vill inse hur illa situationen är.

Jag läste inlägget nu men det gav inga svar på mina frågor, du får gärna utveckla. Hur har flyktingar goda möjligheter att integreras på ett bra sätt i tex Kuwait? Och hur ska man få till det bra samarbete som du pratar om? Om du sitter på hemligheten hur man ska rädda dessa människor får du mer än gärna dela med dig

Jag vet hur illa situationen är, tror jag oroar mig mer för den än du.

Men det har ändå inget med våra begränsningar att göra. Det behövs en större plan för det än att Sverige ska ta emot 200-300 tusen av dessa och sedan sätta dem i ett liv av misär och kriminalitet och även låta hela vår välfärd som den ser ut idag falla samman.

Ja det säger väl sig själv, varför ska världens rikaste länder som även har samma kultur och religion som de flesta flyktingarna inte hjälpa till? För mig ganska chockerande att du ens frågar det? De kommer bli en del av samhället där mycket snabbare där än här, här hos oss är risken överhängande att de aldrig kommer in i vårt samhälle.
  • Molle1981
    nonoo89 skrev 2014-09-08 09:20:53 följande:

Vadå integrera samerna? Ja säger bara. Ni sitter och klagar på oss invandrare. Men felet är hur Sverige handskas med det.

Sen om det handlar om att integrera samerna.

Man hade inte behövt integrera norra Sverige, Finland och Norge. utan mer sett det som att man lever ett fint blandat samhälle. Men svenskar är väldigt rädda. Och jag förstår er. Men klaga inte på oss. Det är inte vi som sätter reglerna i ert land eller hur?

Vadå ert land, är inte du en del av det?

Felet är att det är omöjligt att hinna med att integrera alla, när det ständigt kommer många fler, problemen hopar sig. De som kommer hit, ska enligt mig få chans till ett bra liv och komma in i vårt samhälle på ett bra sätt.
  • NoName
    Molle1981 skrev 2014-09-08 10:41:59 följande:

Men det har ändå inget med våra begränsningar att göra. Det behövs en större plan för det än att Sverige ska ta emot 200-300 tusen av dessa och sedan sätta dem i ett liv av misär och kriminalitet och även låta hela vår välfärd som den ser ut idag falla samman.

Ja det säger väl sig själv, varför ska världens rikaste länder som även har samma kultur och religion som de flesta flyktingarna inte hjälpa till? För mig ganska chockerande att du ens frågar det? De kommer bli en del av samhället där mycket snabbare där än här, här hos oss är risken överhängande att de aldrig kommer in i vårt samhälle.
    Haha lugna dig. Jag ifrågasätter inte att de borde hjälpa till. Självklart vore det bra om alla rika länder bidrog och tog större ansvar, men vad ska man göra när de inte vill? Det du säger låter jättefint men det är mycket mer komplicerat än så, det är inte riktigt så enkelt som du vill få det att låta som.

Och jag tror inte alla i Kuwait håller med dig om att de snabbt kommer in i samhället. Där finns väldigt många människor som inte har några grundläggande rättigheter alls. Människor har bott där i generationer utan att få något medborgarskap. Är det att ha goda möjligheter att komma in i samhället enligt dig? Och i Qatar, hur jävla illa är inte situationen för många? Arbetskraftsinvandrarna har fruktansvärda förhållanden, vad får dig att tro att flyktingar skulle få det bättre?

Det går inte heller att resonera "muslim som muslim" och tro att det inte gör någon skillnad i vilket land människor bor. Och de är inte heller de enda som är på flykt.
  • Akua
    Molle1981 skrev 2014-09-08 10:41:59 följande:

Det finns de som föds här i Sverige, fullt integrerade och är muslimer samtidigt! Bara för att du är muslim behöver du inte bo i ett land där majoriteten är muslimer!
  • Kasperina

Jag tycker att Sverige ska fortsätta att ta emot människor som kommer hit för att söka ett nytt och bättre liv. Jag tycker att man kan ställa hårdare krav på integration och att man måste vara med och bidra till samhället, men faktum är att de flesta nyanlända är betydligt mer intresserade av att bidra än många svenska ungdomar som går ut skolan och tycker samhället är skyldiga att ge dem ett toppjobb och lägger sig på soffan och pillar naveln tills erbjudandet kommer.
    Sverige måste bli bättre på integrationsfrågor, samt att snabba upp processen för att bestämma vilka som får stanna.
    Jag är uppvuxen i en invandrartät förort och har sett både för- och nackdelar, och jag tycker att blandningen av olika kulturer defintivt är värd att kämpa för.

• Molle1981
    NoName skrev 2014-09-08 13:36:39 följande:

Haha lugna dig. Jag ifrågasätter inte att de borde hjälpa till. Självklart vore det bra om alla rika länder bidrog och tog större ansvar, men vad ska man göra när de inte vill? Det du säger låter jättefint men det är mycket mer komplicerat än så, det är inte riktigt så enkelt som du vill få det att låta som.

Och jag tror inte alla i Kuwait håller med dig om att de snabbt kommer in i samhället. Där finns väldigt många människor som inte har några grundläggande rättigheter alls. Människor har bott där i generationer utan att få något medborgarskap. Är det att ha goda möjligheter att komma in i samhället enligt dig? Och i Qatar, hur jävla illa är inte situationen för många? Arbetskraftsinvandrarna har fruktansvärda förhållanden, vad får dig att tro att flyktingar skulle få det bättre?

Det går inte heller att resonera "muslim som muslim" och tro att det inte gör någon skillnad i vilket land människor bor. Och de är inte heller de enda som är på flykt.

Ja det finns ju helt säkert massa saker att lösa där med, men nu pratar vi inte om klara saker, utan om förutsättningar. För att få dessa länder att samarbeta mer, vilket jag tycker är deras skyldighet kan nås på många sätt, genom olika politiksnack styrmedel. Tänk själv tex vad som skulle ske om vi sanktionerade deras olja.

När jag menade att de skulle integreras enklare där än här, syftade jag främst på att deras klimat och kultur är näst intill den samma som de länderna, de främsta flyktingar flyr ifrån just nu.
  • Molle1981
    Akua skrev 2014-09-08 13:45:53 följande:

Det finns de som föds här i Sverige, fullt integrerade och är muslimer samtidigt! Bara för att du är muslim behöver du inte bo i ett land där majoriteten är muslimer!

Har inte pratat om individnivå, självklart kan man intrigerats här som arabisk flykting eller immigrant. Men i det stora, så är det mycket svårare, då vår livstil är väldigt olik deras.
  • Molle1981
    Kasperina skrev 2014-09-08 13:49:24 följande:

Jag tycker att Sverige ska fortsätta att ta emot människor som kommer hit för att söka ett nytt och bättre liv. Jag tycker att man kan ställa hårdare krav på integration och att man måste vara med och bidra till samhället, men faktum är att de flesta nyanlända är betydligt mer intresserade av att bidra än många svenska ungdomar som går ut skolan och tycker samhället är skyldiga att ge dem ett toppjobb och lägger sig på soffan och pillar naveln tills erbjudandet kommer.

Sverige måste bli bättre på integrationsfrågor, samt att snabba upp processen för att bestämma vilka som får stanna.

Jag är uppvuxen i en invandrartät förort och har sett både för- och nackdelar, och jag tycker att blandningen av olika kulturer defintivt är värd att kämpa för.

Självklart ska Sverige fortsätta att ta emot flyktingar, men precis som du säger behöver vi städa upp inom flyktingpolitiken, dels ha bättre koll och system, lite som övriga länder förutom Sverige har, så att vi blir av med asylfusket. Som kostar oss otroligt mycket samt förlänger processen. Sedan bör vi ha ett snabbare system som skyndar på processen. Även ge polisen mer makt när det kommer att utvisa dem som inte fått asyl, så att dessa människor inte blir kvar här illegalt ändå.

Det ända sättet att göra detta på, är att rösta på SD. Annars kommer denna ansvarslösa invandrarpolitik bara fortsätta och med en ny rödgrön regering, kommer det bara bli värre.
  • Akua
    Molle1981 skrev 2014-09-08 14:58:23 följande:

Har inte pratat om individnivå, självklart kan man intrigerats här som arabisk flykting eller immigrant. Men i det stora, så är det mycket svårare, då vår livstil är väldigt olik deras.

Tror inte det handlar om religion så mycket.
  • realist14
    Kasperina skrev 2014-09-08 13:49:24 följande:

för att?
  • Molle1981
    Akua skrev 2014-09-08 17:45:10 följande:

Tror inte det handlar om religion så mycket.

Är hela kulturen, religion är ofta ganska sammanlänkad med kulturen.
Svar på tråden Ni som är FÖR fortsatt invandring...