• stuk

Ni som är FÖR fortsatt invandring...

... är nyfiken på att få veta vilka det är som väljer att vara för fortsatt invandring i den utsträckning vi har nu i Sverige. Var i landet bor ni, vad har ni för erfarenheter av invandringen (jag menar, har ni vuxit upp i invandrartät förort eller inte, hur har det varit, har ni sett endast fördelar, fördelar och nackdelar, osv, osv)

Och nej. Detta är inte någon provokation. Detta är inte en sugen-på-tjafs-tråd. Jag är bara helt enkelt intresserad av svar på funderingar jag har i saken. 

• Svar på tråden Ni som är FÖR fortsatt invandring...
  • Akua

Uppvuxen i liten ord i norra delen av Sverige. Vi har flyktingboende för ensamkommande flyktingbarn bland annat. Sen om den ses som invandrartät vet jag inte.

Bor numera i Stockholm.

Jag är för invandring men tycker att vi ska bli bättre på att välkomna dem hit. Det är inte lätt om du varit med ok tortyr eller annat hemskt och sen förväntas att klara dig bra med bidrag och gå och lär dig svenska. Flyktingarna flyt inte TILL Sverige, de flyr FRÅN sitt hemland och många gånger är de traumatiserade. Dessutom är de inte van vid vår kultur, normer, lagar, värderingar, synsätt, arbetsförhållanden, klimat (vädret och inte vädret) så det är mycket som krockar. Många behöver säkerligen mycket terapi.

Ett visst bidrag får de och en viss bostad, svenska-lektioner men sen då? Vi måste vara bättre på att vårda när de kommer. Många flyktingar vill nog egentligen inte vara här heller... Det är inte lätt och jag är lycklig att jag är uppvuxen i ett fredligt land.

• lövet2

Jag är uppvuxen i Norrbotten. I barn- och ungdomen hade jag inga större erfarenheter av invandrare, men jag träffade på ganska mycket vardagsrasism riktad mot samer och finnar. Som vuxen kom jag i kontakt med alla sorters invandrare. Jag har haft mest goda erfarenheter av invandrare (både flyktingar och "vanliga" invandrare). De dåliga erfarenheterna har i stället kommit från utlänningar, som varit på mer eller mindre tillfälligt besök i Sverige; bärplockare, smugglare av olika slag, svartjobbare från Baltikum eller Polen och förstås ligorna med inbrottstjuvar.

Invandrare som kommit den vanliga byråkratiska vägen har liksom bara funnits här och jobbat på. Det har varit läkare och tandläkare, fruar eller makar till svenskar som flyttat hem igen, tyskar som drabbats av Gröna Vågen, thailändska kvinnor som importerats av ensamma svenska män osv.
    Flyktingar har varit en helt annan sak. De har inte haft något annat skyddsnät än de svenskar som satsat av sig själva och sin fritid. I bland har jag undrat om Migrationsverket avsiktligt försöker behandla dem så illa som möjligt, för att gallra ut dem som frivilligt kan välja att åka hem igen för att det är det minst onda av två onda ting. De enda flyktingar vi haft riktiga problem med här, är de ärkekonservativa kristna, som ansett att muslimer och kommunister ska skjutas vid gränsen i stället för att släppas in. Andra som ställt till problem (fast av ett mindre slag) är de som sökt asyl av inga egentliga skäl alls. Det har varit mellaneuropéer, som varit medvetna om redan från början att de inte kommer att få asyl, men de har använt väntetiden till att svartjobba och supa.

En bild jag ofta ser framför mig när jag tänker på de asylsökande som bodde här i trakten, var en gång när vi hade ett ganska stort gäng nyanlända. Varm sommardag och mycket folk ute på torget. F21 hade någon flygövning, och ett par plan kom in ganska fort och lågt. En halv sekund, så hade ett dussin människor kastat sig omkull på marken med händerna som skydd för sina huvud. Den bilden dyker upp varje gång jag hör SD:are prata om "asylmissbruk" och att flyktingarna egentligen bara kommer hit för att få leva lyxliv ...

• Akua
    lövet2 skrev 2014-09-04 00:20:27 följande:

En bild jag ofta ser framför mig när jag tänker på de asylsökande som bodde här i trakten, var en gång när vi hade ett ganska stort gäng nyanlända. Varm sommardag och mycket folk ute på torget. F21 hade någon flygövning, och ett par plan kom in ganska fort och lågt. En halv sekund, så hade ett dussin människor kastat sig omkull på marken med händerna som skydd för sina huvud. Den bilden dyker upp varje gång jag hör SD:are prata om "asylmissbruk" och att flyktingarna egentligen bara kommer hit för att få leva lyxliv ...

Bra beskrivning. Otäck beskrivning av något än mer otäckt som de upplevt och vi aldrig någonsin kommer behöva vara med om.
  • Sture/
    stuk skrev 2014-09-03 23:17:57 följande:

... är nyfiken på att få veta vilka det är som väljer att vara för fortsatt invandring i den utsträckning vi har nu i Sverige. Var i landet bor ni, vad har ni för erfarenheter av invandringen (jag menar, har ni vuxit upp i invandrartät förort eller inte, hur har det varit, har ni sett endast fördelar, fördelar och nackdelar, osv, osv)

Och nej. Detta är inte någon provokation. Detta är inte en sugen-på-tjafs-tråd. Jag är bara helt enkelt intresserad av svar på funderingar jag har i saken. 

Uppvuxen i förort i Stockholm. Min erfarenhet har varit mest negativ. Positivt är maten, alla härliga vänner och bekanta. Nersidan är all kriminalitet, omvänd rasism och stök. Det hela bottnar i värdelös integrationspolitik. 

VI måste ta emot färre. Alternativt skaka fram mer pengar till integrationen.
    Vi tog emot många som det var och vi misslyckades med integrationen så hur skall vi kunna ta emot den stora volym vi gjort de senaste åren?

Det kommer kosta så innihelvete dessutom.
  • Läkarstudenten
    stuk skrev 2014-09-03 23:17:57 följande:

Bor i Lund, uppvuxen i Malmö i ett område intill Rosengård.

Jag har sett både fördelar och nackdelar (men mest fördelar). De flesta av mina invandrarkompisar är väldigt bra integrerade i det svenska samhället och kan t.o.m. bättre svenska än jag själv.

För min del handlar det dock inte om fördelar gentemot nackdelar för mig själv. Med tanke på vad som händer i världen just nu vore det enligt mig mycket oetiskt att minska vår invandring. Så länge vi har tak över huvudet och mat på bordet samt att staten inte trakaserar oss eller begår folkmord på oss tycker jag att vi i Sverige inte har så mycket att gnälla över.
  • mackpower

Jag bor i det mest utsatta området i Sveriges kommun som har störst segreation,Trollhättan,samt 2 barn(nu 15+17) som gick på skolan i ett lika utsatt område,när pojken gick sista året i grundskolan så var det i åk 8+9,endast 8 etniska svenskar!
    Är väl inte konstigt att skolresultaten är i bott.# av barnens lärare,slutade med kort varsel,en fick hjärtinfarkt. Alldeles för få lärare,och legitimationen är ingen garantiför en bra lärare,han/hon kan ha hur bra betyg-samt cv occh vara jätteduktig,men helt sakna förmåga om allt det andra de måste ta sig an.
    Det var inte så länge sedan de nyanlända själva demonstrerade utanför kommunhuset,med orden et räcker nu,Ni måste hjälpa oss först som står här.
    Allt blir för snurrigt och bråttom för ALLA inblandade,så politiker,ta en åaus,om ni inte vill upplåta ert egethus till uthyrning.Det finns ej varken jobb eller bostäder ens till alla inom landets gränser.SÅ HUR TÄNKER NI? En 5-åring skulle klara av att förstå ordet FÖR MYCKET.

• johannessssss

hur kan man inte vara FÖR invandring? det finns ju anledning till att folk kommer hit.

ska vi stänga dörren och säga dra åt helvete?

sluta vara så inhuman.

• StackarsMia
    StackarsMia

Verkar vara omöjligt med nick-grejen just nu.

Född och uppvuxen i en av Stockholms södra förorter. Har minst 50% vänner som är utrikesfödda. Sambon är av utomeuropeiskt ursprung. Hatar inte invandrare. Inte ens Romer. Dock ogillar jag Romer en del, då jag har sett en del.

Kebabtallrik är min favoritmat, efter thaimat. Gillar olika kulturer, gillar människor. obbat i serviceyrken i nästan 10 år innan jag tog mina dubbla examina.

Har inget emot varken mångkultur eller invandring. Men motsätter mig dagens extrema nivåer. Passar perfekt in i mallen av en socialkonservativ. Tycker välfärden är viktig, precis som gemenskap. 

Har bott i sju olika länder och besökt över 50. Ogillar antidemokrater och censur. Dagens politik fungerar uppenbart inte. Så dags för en förändring. På riktigt.
  • Yohan

Född och uppvuxen i Botkyrka söder om Stockholm, en av Sveriges kanske mest mångkulturella kommuner. Har bara positiva erfarenheter av att växa upp i en mycket mångkulturell miljö med grannar och vänner med en massa olika bakgrunder, språk och kulturer.

• Krixx

Har svårt att läsa TS? Flertal som svarat är emot fortsatt invandring...
    On Topic: uppvuxen i en by i Skåne med nästan inga invandrare. Bor nu i Lunds invandrartätaste område. Enda negativa erfarenheten jag haft var att jag och flickvännen blev hotade av en påtänd amerikansk utbytesstudent för att ha tafsat på hans flickvän som vi aldrig hade träffat.

Svar på tråden Ni som är FÖR fortsatt invandring...