• Starshaped

Första barnet, BF maj 2015.

Nyligen plussat, första barnet.
    Vore kul att få dela glädje, oro, funderingar, och allt vad en första graviditet innebär, med likasinnade.

Bor själv i Sthlm, är 35 år och har PCO. Och har efter flera års försök gjort vårt första IVF-försök, som nu visade sig vara ett guldägg.

Vart du bor eller ålder kvittar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-02 12:16
    H@llon
    30 år, Eskilstuna, BF 5 maj

Starshaped
    35 år, Stockholm, BF 10 maj

Ljusfat
    31 år, Skåne, BF 12 maj

Hellolove
    23 år, Göteborg, BF 15 maj

Minismurf86
    27 år, Stockholm/Enköping, BF 15 maj

Elinh89
    25 år, Hofors, BF 16 maj

Elliema
    26 år, Jönköping, BF 21 maj

Hemlig78
    36 år, Stockholm, BF 24 maj

Elsa83
    30 år, Malmö, BF 27 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-03 09:45
    Copyme
    24 år, Halmstad, BF 21 maj

Idaros
    28 år, Göteborg, BF 21 maj

VMS
    22 år, Älmhult, BF 25 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-06 11:03

Nrk79,
    35 år, Norrköping, BF 28/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-16 09:51
    Menlotta
    21 år, Örebro, BF 2 maj

Fräulein
    32 år, Stockholm, BF 25 maj

Sina86
    28 år, Gävle, BF 28 maj

• Svar på tråden Första barnet, BF maj 2015.
  • Ljusfat

Så var helgen slut igen. Nu börjar tiden flyta på som vanligt tycker jag. De första veckorna räknade jag veckor och dagar och nästan timmar för hur länge jag hade varit gravid haha.

Nu är det lättare att slappna av och det funkar att tänka på annat ganska ofta om dagarna hihi.

Har er helg varit bra? :)

• Ljusfat

Har extremt ont i bröstvårtorna än. Speciellt när de blir styva/kalla. Någon av er som har samma problem? Har ni kommit nåt smart sätt att lindra smärtan på?

Skulle va skönt om det fanns mini värmekuddar för bröstvårtor haha.

• Mamma20/5

V 12 (11+4) idag så nu är de bara några dagar kvar tills första "hindret" är passerat. Illamåendet finns kvar, men har fler och fler illamående fria timmar på dagarna nu, så de är väl alltid nått. Vi har börjat berätta för fler och fler och sista stora blir till "farfar" på fars dag. Vet inte om det är hormonerna som spökar, men hade på nått sätt förväntat mig mer reaktion från ett flertal håll... Då detta är någonting vi har fått hjälp med och de har tagit ganska lång tid är de en jätte grej för oss och hade nog förväntat mig att de skulle vara de för alla.. Men jag kanske hade orimliga förväntningar :/

Vad har ni fått för reaktioner?

• Nrk79
    Mamma20/5 skrev 2014-11-02 18:42:37 följande:

V 12 (11+4) idag så nu är de bara några dagar kvar tills första "hindret" är passerat. Illamåendet finns kvar, men har fler och fler illamående fria timmar på dagarna nu, så de är väl alltid nått. Vi har börjat berätta för fler och fler och sista stora blir till "farfar" på fars dag. Vet inte om det är hormonerna som spökar, men hade på nått sätt förväntat mig mer reaktion från ett flertal håll... Då detta är någonting vi har fått hjälp med och de har tagit ganska lång tid är de en jätte grej för oss och hade nog förväntat mig att de skulle vara de för alla.. Men jag kanske hade orimliga förväntningar :/

Vad har ni fått för reaktioner?

Hej på dig.

Grattis till plusset först och främst :)

Jag känner igen mig lite. Jag har berättat för de flesta nära runt oss och många av dem har typ grattat och varit glada, men kanske inte sådär sprudlade glada och verkade inte överraskade. Säkert beror det på att de vet att vi har försökt efter missfallet i våras. Hur tar du det? Jag försöker skicka ut mina glada vibbar om allt som händer till dem och försöker göra dem delaktiga - för mig är jag ju i ett viktigt skede i mitt liv. Kanske det mest speciella skedet jag kommer uppleva! :)

Hoppas du upplever det bättre och bättre.
  • xavante

I morgon är det dags för det UL och jag är så fruktansvärt nervös. Detta bokades av bm vid hälsosamtalet och jag har fattat det som att det är för tidsbestämning om man vill göra fosterdiagnostik. Plus att jag skulle ha ett läkarbesök eftersom jag äter levaxin.

Hur som så är allt jag kan tänka på att de kommer säga att här finns inget hjärta. Jag har väl troligen läst för många trådar om ma. . Och så är det ju det där med att brösten inte är lika stora längre.. Men jag mår illa, är trött och yr och klarar knappt av att jobba.

Försöker tänka att det ska bli så häftigt att få se pyret men kan bara tänka på " tänk om"

Tänk att man skulle bli så här nojjig och labil..

• Nrk79

Tränar ni tjejer?

Hittade en tidning om graviditet och träning och man hör ju överallt att man ska röra på sig minst 30 min/dag för att förlossningen ska gå bättre och livet efter graviditeten ska vara bra. Hur känner ni inför det?

Jag har försökt att gå ut och gå 30 min men ofta gör det lite ont i höfterna och ibland så spänner det lite i lillmagen. Är lite orolig... Hur känns det hos dig när du rör på dig?

• mallaskablimamma

Hej på er!

Veckorna bara rullar på. Är nu i vecka 11 (10+5) och det verkar ju lovande att LillHEN, som vi kallar bebisen, mår bra än så länge. Har fortfarande de där bruna flytningarna och en del stänkblödningar. Men resonerar som så att så länge jag inte har ont/mensvärk i mage eller underliv så oroar jag mig inte så mycket. Jag vet att min mamma blödde jättemycket vid sin sista gravitidet (jag fick en halvsyster när jag var 16) och det verkar ju gå i släkten. Men jag undrar om jag inte har två där inne, magen växer så det knakar. Och brösten sen. Jag har nu officiellt hängbröst. Nu får de baske mig sluta växa! =)

Jag jobbar som sjuksyrra och har läst typ alla PM från MVC och förlossningen/BB som jag kommer åt via intranätet. Faktiskt väldigt spännande och lärorikt. Men det är tungt på jobbet att springa ca 14 000 steg varje arbetspass. Superdupertött när jag kommer hem. Och hungrig. Det har också gjort att träningen hamnat lite åt sidan de senaste veckorna.

På onsdag ska jag på inskrivning och imorgon är det bara 2 veckor kvar till första UL, Vi längtar så mycket! Det börjar bli svårt att inte försäga sig och jag får bita mig i tungan varje dag =) Tur att vi har varandra att prata med! Idag har vi varit och tittat på barnvagn. Hjälp vilken djungel. Jag har läst ganska mycket på internet men varken jag eller min man vet inte vad vi vill har. Hur tänker ni där? Jag vet ju att flera av er redan köpt barnvagn. Hur resonerade ni?

• marriew
    Ljusfat skrev 2014-11-02 17:10:45 följande:

Har extremt ont i bröstvårtorna än. Speciellt när de blir styva/kalla. Någon av er som har samma problem? Har ni kommit nåt smart sätt att lindra smärtan på?

Skulle va skönt om det fanns mini värmekuddar för bröstvårtor haha.

Jag har precis samma problem. Har haft en piercing i ena bröstvårtan och den liksom ilar lite mer än den andra.

Jag brukar ha vadderad bh och när det blir för kallt så sitter jag och värmer med händerna.

Lite jobbigt är det i mejeriavdelningen på affären men det är väl bara att bita ihop:)
  • minismurf86
    Ljusfat skrev 2014-10-31 12:56:19 följande:
    Lill*n mådde bra. Blev beräknad till 7 maj. V 14 Idag med andra ord
    Ohh vad fin! Kul!!! Var det en livad h*n?
Svar på tråden Första barnet, BF maj 2015.