• Starshaped

Första barnet, BF maj 2015.

Nyligen plussat, första barnet.
    Vore kul att få dela glädje, oro, funderingar, och allt vad en första graviditet innebär, med likasinnade.

Bor själv i Sthlm, är 35 år och har PCO. Och har efter flera års försök gjort vårt första IVF-försök, som nu visade sig vara ett guldägg.

Vart du bor eller ålder kvittar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-02 12:16
    H@llon
    30 år, Eskilstuna, BF 5 maj

Starshaped
    35 år, Stockholm, BF 10 maj

Ljusfat
    31 år, Skåne, BF 12 maj

Hellolove
    23 år, Göteborg, BF 15 maj

Minismurf86
    27 år, Stockholm/Enköping, BF 15 maj

Elinh89
    25 år, Hofors, BF 16 maj

Elliema
    26 år, Jönköping, BF 21 maj

Hemlig78
    36 år, Stockholm, BF 24 maj

Elsa83
    30 år, Malmö, BF 27 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-03 09:45
    Copyme
    24 år, Halmstad, BF 21 maj

Idaros
    28 år, Göteborg, BF 21 maj

VMS
    22 år, Älmhult, BF 25 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-06 11:03

Nrk79,
    35 år, Norrköping, BF 28/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-16 09:51
    Menlotta
    21 år, Örebro, BF 2 maj

Fräulein
    32 år, Stockholm, BF 25 maj

Sina86
    28 år, Gävle, BF 28 maj

• Svar på tråden Första barnet, BF maj 2015.
  • H@llon
    Mamma20/5 skrev 2014-11-03 21:22:25 följande:

Nee, överraskad är det ingen som är här heller har tydligen inte dolt de så bra :P de som tar hårdast är nog en av mina närmsta vänner, hon sa knappt grattis och sen dess får jag ingen vidare kontakt med henne :/ jag vet inte vad som har hänt. Men jag är min man är lyckliga och det är väl egentligen det viktigaste!! Dags för besök 2 hos bm imån och 1 1/2 månad kvar till rul :) nu längtar jag verkligen till att detta inte är någon hemlighet längre!! Jag är så lycklig över våran lilla älskling <3

Det är liknande med en av mina närmaste vänner. Hon är väldigt barnkär men har knappt sagt något om min graviditet när hon fick reda på det. Var lite bättre då vi träffades i lördags dock. Jag tror hon och hennes kille har försökt få barn över ett år och det har inte gått vägen så jag tror det är en reaktion på det, men tråkigt helt klart.
  • Starshaped
    Mamma20/5 skrev 2014-11-03 21:22:25 följande:

Nee, överraskad är det ingen som är här heller har tydligen inte dolt de så bra :P de som tar hårdast är nog en av mina närmsta vänner, hon sa knappt grattis och sen dess får jag ingen vidare kontakt med henne :/ jag vet inte vad som har hänt. Men jag är min man är lyckliga och det är väl egentligen det viktigaste!! Dags för besök 2 hos bm imån och 1 1/2 månad kvar till rul :) nu längtar jag verkligen till att detta inte är någon hemlighet längre!! Jag är så lycklig över våran lilla älskling <3

H@llon skrev 2014-11-04 08:19:17 följande:

Det är liknande med en av mina närmaste vänner. Hon är väldigt barnkär men har knappt sagt något om min graviditet när hon fick reda på det. Var lite bättre då vi träffades i lördags dock. Jag tror hon och hennes kille har försökt få barn över ett år och det har inte gått vägen så jag tror det är en reaktion på det, men tråkigt helt klart.

Vet inte om det är så för era vänner, men av egen erfarenhet kan jag berätta att försöker man själv bli gravid, och har gjort det en längre tid. Och ändå inte lyckas. Så är man så full av ångest, oro och rädsla för att det aldrig kanske kommer bli ett barn för egen del. Att man automatiskt drar sig undan de som lyckas. Inte för att man på något sätt missunnar de sitt barn, eller inte är glada för deras skull. Utan för att vännernas lyckade befruktning gör det så extra påtagligt att man själv inte lyckas. Och det gör ont så in i helvete. Man känner sig helt värdelös som kvinna och man, och enda sättet att skydda sig mot det smärtan, är att dra sig undan. Det är inte heller alla som så lätt pratar om sin ofrivilliga barnlöshet, det sitter djupt hos många. Då barn är nåt som tillhör livet, nåt de flesta vill ha och ser som meningen med livet. Och blir det då inget barn, så hamnar många i en livskris.

Så snälla döm inte era vänner för deras visade "ointresse" det handlar med största sannolikhet om att det är livrädda för att de själva aldrig kommer få några barn.

Försök istället möta de halvvägs, fråga hur de mår och låt de berätta själva hur de känner.

Enda sättet att må bättre i en sådan situation är att prata om det. Vädra sina tankar och sätta ord på sina känslor och oro. För det finns ingen läkare i hela världen som kan garantera någon ett barn. Det finns många vägar att gå, men det är en lång smärtsam process. Och långt ifrån alla lyckas! Så stötta era vänner oavsett vad de säger, de behöver er mer än nånsin.
  • PiOmiO
    Starshaped skrev 2014-11-04 10:14:27 följande:

Vet inte om det är så för era vänner, men av egen erfarenhet kan jag berätta att försöker man själv bli gravid, och har gjort det en längre tid. Och ändå inte lyckas. Så är man så full av ångest, oro och rädsla för att det aldrig kanske kommer bli ett barn för egen del. Att man automatiskt drar sig undan de som lyckas. Inte för att man på något sätt missunnar de sitt barn, eller inte är glada för deras skull. Utan för att vännernas lyckade befruktning gör det så extra påtagligt att man själv inte lyckas. Och det gör ont så in i helvete. Man känner sig helt värdelös som kvinna och man, och enda sättet att skydda sig mot det smärtan, är att dra sig undan. Det är inte heller alla som så lätt pratar om sin ofrivilliga barnlöshet, det sitter djupt hos många. Då barn är nåt som tillhör livet, nåt de flesta vill ha och ser som meningen med livet. Och blir det då inget barn, så hamnar många i en livskris.

Så snälla döm inte era vänner för deras visade "ointresse" det handlar med största sannolikhet om att det är livrädda för att de själva aldrig kommer få några barn.

Försök istället möta de halvvägs, fråga hur de mår och låt de berätta själva hur de känner.

Enda sättet att må bättre i en sådan situation är att prata om det. Vädra sina tankar och sätta ord på sina känslor och oro. För det finns ingen läkare i hela världen som kan garantera någon ett barn. Det finns många vägar att gå, men det är en lång smärtsam process. Och långt ifrån alla lyckas! Så stötta era vänner oavsett vad de säger, de behöver er mer än nånsin.

Så himla bra skrivet, jag har varit en av dem som behövt dra mig undan. 5 års kämpande gör ont i hjärtat när man hörde andra som lyckades (speciellt de som upplyste "att det funkade på första försöket"
    Life is not fair; get used to it.
  • Mamma20/5
    H@llon skrev 2014-11-04 08:19:17 följande:

De hade jag haft full förståelse för, men hon är gravid i v 27 själv :/ jag får försöka igen helt enkelt! De löser sig säkert. Hoppas de blir bättre mellan er!
  • H@llon
    Mamma20/5 skrev 2014-11-04 19:00:05 följande:

De hade jag haft full förståelse för, men hon är gravid i v 27 själv :/ jag får försöka igen helt enkelt! De löser sig säkert. Hoppas de blir bättre mellan er!

Jaha va skumt. Hoppad det löser sig.

Det är så svårt här eftersom hon inte öppnat sig för mig om hur jobbigt de har, det har jag fått höra på andra håll så vet inte hur jag ska göra..
  • H@llon
    Starshaped skrev 2014-11-04 10:14:27 följande:

Självklart stöttar jag henne och håller alla tummar och tår för att hon ska bli gravid. Det svåra är att hon aldrig pratat med mig om deras problem. Men jag ska fråga hur hon mår och visa att jag finns om hon vill prata.
  • Mamma20/5
    H@llon skrev 2014-11-05 08:13:29 följande:

Jaha va skumt. Hoppad det löser sig.

Det är så svårt här eftersom hon inte öppnat sig för mig om hur jobbigt de har, det har jag fått höra på andra håll så vet inte hur jag ska göra..

Ajdå. Ja, förstår att det är en svår situation. Har hon inte sagt nått så kanske hon inte vill att du ska veta tänker jag. Jag hade nog bara försökt vara en bra vän utan att berätta att jag vet. Men de beror väl mer på hur hon är som person och vad ni har för relation.
  • Starshaped
    H@llon skrev 2014-11-05 09:02:32 följande:

Självklart stöttar jag henne och håller alla tummar och tår för att hon ska bli gravid. Det svåra är att hon aldrig pratat med mig om deras problem. Men jag ska fråga hur hon mår och visa att jag finns om hon vill prata.

Det tvivlar jag inte det minsta på :)

Försökte bara berätta hur det kan kännas för de som har svårigheter att få barn.
  • Starshaped

Var det någon mer som ville vara med i Facebook gruppen? :D

Skicka ett mejl till mig isof, så fixar vi det.

:)

• Nrk79
    minismurf86 skrev 2014-11-03 12:22:14 följande:
    Japp jag tränar. Tränar på nästan som vanligt. Skippar benövningar där jag "klämmer" ihop magen. Ex benböj. Vanliga situps gör jag inte heller. Men i övrigt kör jag på. Innan jag fick pluset tränade jag 6 gånger i veckan. Nu har jag dragit ner till 4. Just för att jag inte känner någon ork.

Men när jag tränar så mår jag bra. Ser till att dricka mycket även under träning.
    Jag tror helt klart på att det är bra att träna nu för att det ska vara bra även efter graviditeten. smile1.gif

Lycka till och hoppas att ditt illamående slutar snart.
    Himlar vilken träningstjej! :) Bra jobbat!
Svar på tråden Första barnet, BF maj 2015.