• Starshaped

Första barnet, BF maj 2015.

Nyligen plussat, första barnet.
    Vore kul att få dela glädje, oro, funderingar, och allt vad en första graviditet innebär, med likasinnade.

Bor själv i Sthlm, är 35 år och har PCO. Och har efter flera års försök gjort vårt första IVF-försök, som nu visade sig vara ett guldägg.

Vart du bor eller ålder kvittar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-02 12:16
    H@llon
    30 år, Eskilstuna, BF 5 maj

Starshaped
    35 år, Stockholm, BF 10 maj

Ljusfat
    31 år, Skåne, BF 12 maj

Hellolove
    23 år, Göteborg, BF 15 maj

Minismurf86
    27 år, Stockholm/Enköping, BF 15 maj

Elinh89
    25 år, Hofors, BF 16 maj

Elliema
    26 år, Jönköping, BF 21 maj

Hemlig78
    36 år, Stockholm, BF 24 maj

Elsa83
    30 år, Malmö, BF 27 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-03 09:45
    Copyme
    24 år, Halmstad, BF 21 maj

Idaros
    28 år, Göteborg, BF 21 maj

VMS
    22 år, Älmhult, BF 25 maj

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-06 11:03

Nrk79,
    35 år, Norrköping, BF 28/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-16 09:51
    Menlotta
    21 år, Örebro, BF 2 maj

Fräulein
    32 år, Stockholm, BF 25 maj

Sina86
    28 år, Gävle, BF 28 maj

• Svar på tråden Första barnet, BF maj 2015.
  • minismurf86
    lavalle skrev 2014-10-31 15:37:31 följande:

Finns det någon fb grupp där vi kan följa varandra? Vore kul att kunna följa varandra lite mer :)

Jag är med i Gravid BG 2015. Jätte mysig grupp
  • minismurf86
    Starshaped skrev 2014-10-31 21:38:48 följande:

Facebook sida fixad, är lite rookie på att göra grupper på Facebook.

Men gjorde en som heter "Första barnet, BF april/maj/juni -2014"

Den skall vara hemlig och endast synas för oss som vill vara med.

Så ni som vill prata även på Facebook, sök upp gruppen :D

Hittar inte heller... :-/
  • minismurf86
    Nrk79 skrev 2014-11-02 22:02:05 följande:

Tränar ni tjejer?

Hittade en tidning om graviditet och träning och man hör ju överallt att man ska röra på sig minst 30 min/dag för att förlossningen ska gå bättre och livet efter graviditeten ska vara bra. Hur känner ni inför det?

Jag har försökt att gå ut och gå 30 min men ofta gör det lite ont i höfterna och ibland så spänner det lite i lillmagen. Är lite orolig... Hur känns det hos dig när du rör på dig?

Japp jag tränar. Tränar på nästan som vanligt. Skippar benövningar där jag "klämmer" ihop magen. Ex benböj. Vanliga situps gör jag inte heller. Men i övrigt kör jag på. Innan jag fick pluset tränade jag 6 gånger i veckan. Nu har jag dragit ner till 4. Just för att jag inte känner någon ork.

Men när jag tränar så mår jag bra. Ser till att dricka mycket även under träning.
    Jag tror helt klart på att det är bra att träna nu för att det ska vara bra även efter graviditeten.

Lycka till och hoppas att ditt illamående slutar snart.
  • H@llon
    Nrk79 skrev 2014-11-02 22:02:05 följande:

Tränar ni tjejer?

Hittade en tidning om graviditet och träning och man hör ju överallt att man ska röra på sig minst 30 min/dag för att förlossningen ska gå bättre och livet efter graviditeten ska vara bra. Hur känner ni inför det?

Jag har försökt att gå ut och gå 30 min men ofta gör det lite ont i höfterna och ibland så spänner det lite i lillmagen. Är lite orolig... Hur känns det hos dig när du rör på dig?

Jag tränar. Eller jag har börjat nu igen, de första veckorna i graviditeten orkade jag inte/mådde jag för dåligt. Det mesta går bra att göra, är det något som inte känns bra så låter jag bli och gör något annat.
  • Mamma20/5
    Nrk79 skrev 2014-11-02 21:49:23 följande:

Hej på dig.

Grattis till plusset först och främst :)

Jag känner igen mig lite. Jag har berättat för de flesta nära runt oss och många av dem har typ grattat och varit glada, men kanske inte sådär sprudlade glada och verkade inte överraskade. Säkert beror det på att de vet att vi har försökt efter missfallet i våras. Hur tar du det? Jag försöker skicka ut mina glada vibbar om allt som händer till dem och försöker göra dem delaktiga - för mig är jag ju i ett viktigt skede i mitt liv. Kanske det mest speciella skedet jag kommer uppleva! :)

Hoppas du upplever det bättre och bättre.

Nee, överraskad är det ingen som är här heller har tydligen inte dolt de så bra :P de som tar hårdast är nog en av mina närmsta vänner, hon sa knappt grattis och sen dess får jag ingen vidare kontakt med henne :/ jag vet inte vad som har hänt. Men jag är min man är lyckliga och det är väl egentligen det viktigaste!! Dags för besök 2 hos bm imån och 1 1/2 månad kvar till rul :) nu längtar jag verkligen till att detta inte är någon hemlighet längre!! Jag är så lycklig över våran lilla älskling <3
  • xavante

Hej alla kloka och härliga tjejer. Nu behöver jag er hjälp att få lite bra input på mina funderingar. Vi börjar med det positiva.

Idag fick vi se vår krabat som vi kallar för en han utan att ha en aning om det stämmer. Hur som han var sprallig som tusan, visade upp alla sina sidor och viftade med händerna. Enligt läkaren såg han helt normal ut, två armar, två ben. Ett hjärta som slog fint, navelsträngen har fin puls eller vad det kallas. Helt fantastiskt!

Men! Han är liten, ynka 22 mm och det ger 8+6. Det skulle betyda att jag plussade några dagar efter befruktningen. Läkaren höll med om att det inte riktigt kunde stämma men hon sa också att inget ser konstigt eller avvikande ut i det här läget.

Jag gjorde ett vul för 17 dagar sen och blev satt till 6+6 då, vilket innebär att den växt tre dagar för lite sen dess. Men visst det är ju inte helt säkra mätningar och det kan slå på några dagar hit och dit. Jag har ju även tagit hcg prov, mitt första var på 416 och enligt detta vul skulle jag bara varit 3+2 då så det är ju uppenbart att det växer för långsamt.

Så ni förstår att jag är lite bekymrad. Hur hade ni tänkt? Glädjas åt livet som sprattlade för fullt eller hålla tillbaka glädjen och oroa över den långsamma växten. Fick ett nytt ul bokat om tre veckor..

Långt inlägg men behövde få det ur mig.

• Nrk79
    Ljusfat skrev 2014-11-02 17:10:45 följande:

Har extremt ont i bröstvårtorna än. Speciellt när de blir styva/kalla. Någon av er som har samma problem? Har ni kommit nåt smart sätt att lindra smärtan på?

Skulle va skönt om det fanns mini värmekuddar för bröstvårtor haha.

Kolla på Tradera under mammakläder storlek 42-44. Såg ett par bröstvärmare där.
  • Nrk79
    xavante skrev 2014-11-03 22:48:11 följande:

Hej alla kloka och härliga tjejer. Nu behöver jag er hjälp att få lite bra input på mina funderingar. Vi börjar med det positiva.

Idag fick vi se vår krabat som vi kallar för en han utan att ha en aning om det stämmer. Hur som han var sprallig som tusan, visade upp alla sina sidor och viftade med händerna. Enligt läkaren såg han helt normal ut, två armar, två ben. Ett hjärta som slog fint, navelsträngen har fin puls eller vad det kallas. Helt fantastiskt! smile1.gif

Men! Han är liten, ynka 22 mm och det ger 8+6. Det skulle betyda att jag plussade några dagar efter befruktningen. Läkaren höll med om att det inte riktigt kunde stämma men hon sa också att inget ser konstigt eller avvikande ut i det här läget.

Jag gjorde ett vul för 17 dagar sen och blev satt till 6+6 då, vilket innebär att den växt tre dagar för lite sen dess. Men visst det är ju inte helt säkra mätningar och det kan slå på några dagar hit och dit. Jag har ju även tagit hcg prov, mitt första var på 416 och enligt detta vul skulle jag bara varit 3+2 då så det är ju uppenbart att det växer för långsamt.

Så ni förstår att jag är lite bekymrad. Hur hade ni tänkt? Glädjas åt livet som sprattlade för fullt eller hålla tillbaka glädjen och oroa över den långsamma växten. Fick ett nytt ul bokat om tre veckor..

Vad skönt att ul visade en liten krabat där inne med hjärta och allt. Du var ju jätteorolig dagen innan och jag kommer nog vara lika orolig när jag ska gå. Jag tycker att du ska njuta av beskedet och inte tänka så mycket på längden i dagsläget. Skönt att du fick en ny ul inbokad om 3 veckor!
  • H@llon
    xavante skrev 2014-11-03 22:48:11 följande:

Idag fick vi se vår krabat som vi kallar för en han utan att ha en aning om det stämmer. Hur som han var sprallig som tusan, visade upp alla sina sidor och viftade med händerna. Enligt läkaren såg han helt normal ut, två armar, två ben. Ett hjärta som slog fint, navelsträngen har fin puls eller vad det kallas. Helt fantastiskt!

Jag kan tänka mig att det är väldigt svårt att åldersbestämma ett litet foster exakt. Är väl därför man väntar med RUL till ca v 18 för att kunna mäta huvud, mage och lårben för att på så vis få ett mer riktigt resultat. Tycker helt klart att du ska slappna av och njuta, läkaren såg ju inget konstigt. :)
Svar på tråden Första barnet, BF maj 2015.