septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Bor någon av er i Göteborg som vill träffas?
Låter som en god och nyttig välling. Vi är inte veganer eller vegetarianer men äter väldigt lite kött (desto mer fisk dock), men min kille gillar sådant som är naturligt. Jag funderar därför på att göra egen gröt och kanske välling själv. Varför har du valt just bovete? Mjölk till gröten verkar urdumt, men kanske kan man ha lite havremjölk eller mandelmjölk till den för att få den mindre "slibbig" (är inte så förtjust i gröt). Gör du gröt på bovete också? Jag har aldrig brytt mig så mycket om mat, bara ätit vad jag gillar, men lilltjejen ska så klart ha det bästa.Min dotter är nu 5,5 månader och igår var hon 66 cm och vägde 6,3 kg. Lite skillnad i vikt... Min dotter är ganska nätt och jag önskade att hon kunde väga lite mer även om det inte är någon fara.
jag lär mig aldrig .... Idag har lillen ställt sig upp mot en hög legolåda: rakt upp på fötterna, stödde sig på handflatorna. Jag rusade till kameran. Istället för att vara där och ta emot om han ramlar. Han ramlade så klart
. Blev nog mer rädd än fick ont.
Senare idag kröp han till samma låda, välte den upp och ner, snurrade den, försökte ställa sig mot den igen, men nu var den ju med locket neråt och ostabil. lådan snurrade och slog till honom lite
. tack och lov blev han igen mera rädd än fick ont.
gissa vad mamman gjorde under tiden? ja, filmade så klart 
jag trodde ju inte att det skulle hända nåt farligt. shit, det kunde slutat illa.... han brukar inte vara så klumpig, men idag verkar han vara sjuk. blev kanske smittad när jag åkte till sjukhuset för tre dagar sedan.
nu är det blöjfritt 9.00-20.00 istället för 7.00-23.00. det är för jobbigt att potta honom 3 ggr samtidigt som man lagar frukost, och på kvällen är han så trött att han varnar när det är redan för sent. Det har iaf minskat kissolyckor till 1-2 om dagen.
Ok, då vet jag att jag inte ska göra gröt på bovete, men jag har kollat på hirs och ska nog testa det. Ska bli spännande då jag inte är någon grötmänniska, men kanske ändrar jag mig när jag slipper havregrynsgröt. Det svåraste är vad man ska ha till tycker jag. Äppelmos är typ det enda jag gillar att ha på gröt, men det är ju inte så nyttigt.
Såg på Saltå kvarns hemsida att qiunoaflingor innehåller ännu mer järn än hirsflingor. Kanske också värt att testa. Blir en promenad till Saltåbutiken idag.
förresten, du känner väl till ingrid-böcker?
www.adlibris.com/se/bok/ingrid-och-bassiluskan-9789163875281
www.adlibris.com/se/bok/ingrid-har-plaster-9789163872020
de är såååå gulliga tycker jag! och så bra bilder som hjälper barnet att lära sig en massa ord! passar nog bäst för 1-2åringar.
förresten, du känner väl till ingrid-böcker?
www.adlibris.com/se/bok/ingrid-och-bassiluskan-9789163875281
www.adlibris.com/se/bok/ingrid-har-plaster-9789163872020
de är såååå gulliga tycker jag! och så bra bilder som hjälper barnet att lära sig en massa ord! passar nog bäst för 1-2åringar.
jag lär mig aldrig .... Idag har lillen ställt sig upp mot en hög legolåda: rakt upp på fötterna, stödde sig på handflatorna. Jag rusade till kameran. Istället för att vara där och ta emot om han ramlar. Han ramlade så klart
. Blev nog mer rädd än fick ont.
Senare idag kröp han till samma låda, välte den upp och ner, snurrade den, försökte ställa sig mot den igen, men nu var den ju med locket neråt och ostabil. lådan snurrade och slog till honom lite
. tack och lov blev han igen mera rädd än fick ont.
gissa vad mamman gjorde under tiden? ja, filmade så klart 
jag trodde ju inte att det skulle hända nåt farligt. shit, det kunde slutat illa.... han brukar inte vara så klumpig, men idag verkar han vara sjuk. blev kanske smittad när jag åkte till sjukhuset för tre dagar sedan.
nu är det blöjfritt 9.00-20.00 istället för 7.00-23.00. det är för jobbigt att potta honom 3 ggr samtidigt som man lagar frukost, och på kvällen är han så trött att han varnar när det är redan för sent. Det har iaf minskat kissolyckor till 1-2 om dagen.
Måste bara fråga vilken sorts gröt och märke ger ni era små?
Jag har kört på sempers och mild havre men han tycker inte om det och jag tänker ju inte tvinga han. Förra månaden fick vi risgröten med äpple/mango som han tycker om, men jag är inte så förtjust att ge han det då risgröten vist inte ska vara så bra.
Idag blir han 6 månader och gröten tog lagom slut till idag så ska åka och handla nytt, men vet inte riktigt om jag vågar köpa havregröt med smak från 6 mån.
Måste bara fråga vilken sorts gröt och märke ger ni era små?
Jag har kört på sempers och mild havre men han tycker inte om det och jag tänker ju inte tvinga han. Förra månaden fick vi risgröten med äpple/mango som han tycker om, men jag är inte så förtjust att ge han det då risgröten vist inte ska vara så bra.
Idag blir han 6 månader och gröten tog lagom slut till idag så ska åka och handla nytt, men vet inte riktigt om jag vågar köpa havregröt med smak från 6 mån.
Nestlé mild havregröt osötad från 4 mån.
han får hemlagad äppelmos eller hallokräm till. en höjdare, 1dl varje dag går åt. fast det beror nog mest på att sonen är matglad än på gröten.