• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Dasha
    replica skrev 2015-03-06 21:19:59 följande:

De senaste dagarna har lilleman varit helt upp och ner.. Jag har varit sjuk med över 39 graders feber,

oj, krya på dig!
    Bebislängt skrev 2015-03-06 21:27:00 följande:

Alltså jag måste väl inflika att jag inte direkt heller sätter bebisen framför teven flera timmar per dag

Glad{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}

Eller han sjunger ju inte.

Skrattande

en extremt klängig period och bara teven har funkat som avledning :/

ibland funkar det också att ställa matstolen vid fönstret så att barnet ser på träden som gungar i vinden, folk som går förbi osv.
    ibland kan också barn sysselsätta sig med majskrokar och matbitar.
    min dotter ammade jag ofta när jag åt. det funkade bäst för henne.

en annan sak som funkar för mina barn i den ålder är att dela laksaker i 4 lådor och ta fram en ny låda när man behöver göra nåt ifred. det brukar vara oemotståndligt med leksakerna som de inte har sett på  3-5 dagar Drömmer

• Dasha
    Kroken skrev 2015-03-06 22:25:01 följande:
    som du säger är det drygt att mata med sked när det gäller välling
    har försökt det med min dotter. drygt är bara förnamnet Skrikandes
    Kroken skrev 2015-03-07 09:08:00 följande:
     får stå för frakten tillbaka om jag skickar tillbaka.

tråkigt att de har såna regler på babyland.

jag har inte mycket erfarenhet av att köpa på nätet, men både på zalando och reima går det att lämna tillbaka och köpa nytt utan att betala dubbelfrakt.

har ni använd en sådan haklapp? vad tyckte ni?

www.pappaprylar.se/mata-barn/1062-virgel-haklapp-rod-katt.html

jag (och min son) gillar inte dem vanliga hårda i plast, och jag har tröttnat på att tvätta mjuka haklappar och byta handdukar som han har runt kroppen vid matbordet. kanske haklappar i silikon är nåt att ha? gulliga är dem också Drömmer
  • Dasha
    Dasha skrev 2015-03-07 11:27:23 följande:
    jag (och min son) gillar inte dem vanliga hårda i plast,
    och de som är typ för att måla (långa, mjuka och prassliga) stör och distraherar honom Obestämd
  • Bebislängt
    Dasha skrev 2015-03-07 11:20:29 följande:
    oj, krya på dig!

Alltså jag måste väl inflika att jag inte direkt heller sätter bebisen framför teven flera timmar per dag

Glad{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
    Skrattande

en extremt klängig period och bara teven har funkat som avledning :/

ibland funkar det också att ställa matstolen vid fönstret så att barnet ser på träden som gungar i vinden, folk som går förbi osv.
    ibland kan också barn sysselsätta sig med majskrokar och matbitar.
    min dotter ammade jag ofta när jag åt. det funkade bäst för henne.

en annan sak som funkar för mina barn i den ålder är att dela laksaker i 4 lådor och ta fram en ny låda när man behöver göra nåt ifred. det brukar vara oemotståndligt med leksakerna som de inte har sett på  3-5 dagar Drömmer

Tänker att det blir lättare sen när han kan sitta så kan han ju sitta med. Tror att han börjar bli rätt frustrerad nu. I matstolen ramlar han bara framåt och blir arg så vi ger honom mat i babysitten men där vill jag ju inte att han ska sitta och pula med mat själv.
  • Dasha
    Bebislängt skrev 2015-03-07 14:08:50 följande:
    Tänker att det blir lättare sen när han kan sitta så kan han ju sitta med. Tror att han börjar bli rätt frustrerad nu. I matstolen ramlar han bara framåt och blir arg så vi ger honom mat i babysitten men där vill jag ju inte att han ska sitta och pula med mat själv.
    ja,livet blir mycket enklare när barn lär sig att sitta i matstolen!
  • septemberfjorton

Känner att jag måste skriva av mig lite och vet inte var annars.. Igår började jag med min sömnmedicin igen eftersom jag börjat sova så otroligt dåligt. Har haft ett uppehåll sedan jag fick reda på att jag var gravid, och tanken var att om jag ens skulle amma så var målet 3 månader, sedan 6 månader.

Ingrid är snart 6 månader och jag har de senaste två veckorna trappat ned på amningen då det ändå krånglat så mycket med eksem på brösten och får inget stöd/hjälp från vården. När jag bestämde mig för att trappa ned mådde jag SKITDÅLIGT. Det kändes oerhört jobbigt. Nu när jag pumpar för att undvika mjölkstockning, slänger jag mjölken pga medicinen, och det känns ännu värre.

Från att ha försett mitt barn med all näring hon behövt, efter att hon vuxit till en liten människa i min mage, är nu mjölken bara något dåligt som måste bort. Att hon dessutom nu ratar ersättning(det gick bra med en flaska om dagen till en början), och därför inte går upp som innan, gör att jag känner mig så himla dålig som slutar amma. Att det innebär att hon får en piggare, gladare och fungerande mamma glömmer jag liksom bort. Är det normalt att det är såhär jobbigt att sluta amma? Och gör jag verkligen rätt som gör det?

Ber om ursäkt för långt inlägg men det gnager så det här.

• misa85
    septemberfjorton skrev 2015-03-08 02:54:48 följande:

Känner att jag måste skriva av mig lite och vet inte var annars.. Igår började jag med min sömnmedicin igen eftersom jag börjat sova så otroligt dåligt. Har haft ett uppehåll sedan jag fick reda på att jag var gravid, och tanken var att om jag ens skulle amma så var målet 3 månader, sedan 6 månader.

Ingrid är snart 6 månader och jag har de senaste två veckorna trappat ned på amningen då det ändå krånglat så mycket med eksem på brösten och får inget stöd/hjälp från vården. När jag bestämde mig för att trappa ned mådde jag SKITDÅLIGT. Det kändes oerhört jobbigt. Nu när jag pumpar för att undvika mjölkstockning, slänger jag mjölken pga medicinen, och det känns ännu värre.

Från att ha försett mitt barn med all näring hon behövt, efter att hon vuxit till en liten människa i min mage, är nu mjölken bara något dåligt som måste bort. Att hon dessutom nu ratar ersättning(det gick bra med en flaska om dagen till en början), och därför inte går upp som innan, gör att jag känner mig så himla dålig som slutar amma. Att det innebär att hon får en piggare, gladare och fungerande mamma glömmer jag liksom bort. Är det normalt att det är såhär jobbigt att sluta amma? Och gör jag verkligen rätt som gör det?

Ber om ursäkt för långt inlägg men det gnager så det här.

Jag är inte i samma sits som dig men måste sluta amma pga att jag ska börja jobba. Vi har kämpat som tusan med att hon ska äta mat och ersättning men hon gapar ett par tuggor sen spottar hon ut allt. Igår var första gången hon tog ersättning och jag bröt ihop. Det kändes så hemskt, här kommer jag och bestämmer att hon inte får amma längre. Som sagt är vi inte i samma sits men jag förstår hur du känner med amningen. Jag vill inte alls sluta amma men jag måste jobba :(
  • Dasha

jag pumpar för att undvika mjölkstockning,

är det rätt att pumpa? det kommer ju bara mer och mer om du fortsätter pumpa.

när jag slutade amma, väntade jag bara ett par dagar och mjölken försvann av sig själv. först blev brösten stora och fyllda, sedan plötsligt mjuka och tomma efter ett par dagar.

. Är det normalt att det är såhär jobbigt att sluta amma? 

det är självklart normallt för att det är vår instinkt att amma.

Känner att jag måste skriva av mig lite och vet inte var annars..

många kramar till dig!{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}HjärtaHjärta{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower} klart att mamma måste få sova. ersättningen innehåller en massa näring och hon kommer att ta flaska med tiden.
    misa85 skrev 2015-03-08 08:25:02 följande:
    Det kändes så hemskt, här kommer jag och bestämmer att hon inte får amma längre. Som sagt är vi inte i samma sits men jag förstår hur du känner med amningen. Jag vill inte alls sluta amma men jag måste jobba :(

förstår lite grann hur du känner. jag är fortfarande arg på alla som rådde mig att sluta amma efter dottern fyllt 1 år.  men det kommer att gå jättebra. ditt barn får så mycket annat positiv istället. och du också.

som sagt, kvinnor har en instinkt att amma, därför känns det så jobbigt.

men idag är det extra jobbigt när det pratas så himla mycket om att man ska amma länge. så var det inte förut, när våra föräldrar var unga.

tänk på att det är mycket trend + instinkt, inte riktiga behovet av barnet som styr era känslor nu.

jag menar, behovet att ammas finns, men det är MYCKET ÖVERDRIVET av instinkter och trender.

kramar till er!

• Dasha

och förresten, GRATTIS på den internationella kvinnodagen!

{#emotions_dlg.flower}

kvinnor har ju kämpat och kämpat i hundratallt år efter att få bestämma över sina liv... Klart att det inte går att ändra på våra instinkter som formades under grottiden, det tog miljoner år att forma människan och vi får räkna med att kämpa emot instinker om vi vill bo annorlunda än grottmänniskor gjorde

Svar på tråden septemberbarn 2014