septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Jo jag är väl insatt i det här med bilbarnstolar och har full koll Uttryckte mig nog lite dumt, eller skrev inte vad jag menade fullt ut. I en bakåtvänd stol så sitter barnet mer upprätt än i ett babyskydd. Och ju mer barnet lutar ju större kraft får nacken ta vid en ev. krock. Därav att det oftast anses att det är säkrare med bakåtvänd bilstol än babyskydd.
Det håller jag med om men det förutsätter att bebisen sitter rätt och bra i stol nummer två. Annars blir den inte säkrare.
På tal om bilstolar; vilken stol skulle ni ha valt o varför?
? Britax Max-Way
? Maxi-Cosi Mobi
Ska monteras i en Volvo V70-03, antingen bakom föraren eller i mitten bak..
Vi var helt inne på en Max-Way innan, men blev lite sugna på en MCM när vi var på Babyproffsen och spanade häromdagen..
? Britax Max-Way
? Maxi-Cosi Mobi
Vi var helt inne på en Max-Way innan, men blev lite sugna på en MCM när vi var på Babyproffsen och spanade häromdagen..
? Britax Max-Way
? Maxi-Cosi Mobi
? Britax Max-Way
? Maxi-Cosi Mobi
Om du ska ta en Maxi cosi ska du välja XP. Den kan barnet ha ca 1 år längre.
Fördelen med XP är att du enkelt kan luta den under färd. Med Max way måste du ha en kil när du installerar stolen. Är inte säker, men tror kilen får användas till 13 kg bara. (Osäker på det sista)
Grejen är att den enda butiken i stan som säljer stolar inte var direkt villiga att prova dem i vår bil när vi var där häromdagen.. Utan de sa bara att "båda funkar i V70, absolut!".. Lilleman fick bara provsitta i butiken.. Enda anledningen till varför vi blev sugna på en Maxi-Cosi var att den går att luta under färd..
Tack för länkarna, ska in och kika där! :)
Vi har som sagt två hiway men kommer köpa en maxway nu till syrran. Hiwayen tog större plats i framsätet än maxway. Så hiway behöver inte ta mindre plats. Angående kilen så fanns de iaf ingen maxvikt på den för 4,5 år sedan, vi har den på pojkarnas stolar och de väger iaf 15-16 kg nu. Det är samma kil till hiway och maxway.