septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Hjälp! Vi fick en bilbarnstol av mina föräldrar i julklapp, en britax köpt i november. Idag skulle den invigas och jag insåg att det bara är ett trepunktsbälte, och inte fempunkts, som jag var noga med att ha till babyskyddet. Är detta säkert nog eller borde vi byta till en stol med fempunktsbälte(vore så himla jobbigt att tacka nej till en rätt dyr present osv)?
Hon verkar sitta väldigt bra, men remmarna ovanför axlarna är lite för långt ner på lägsta nivån och alldeles för långt upp på högsta.. Detta gör mig också nojig nu.. Min oro för den lilla dyrgripen har verkligen nått svindlande höjder den sista tiden, hehe.
Min kille är 5,5 månad nu. Är 68cm och 8100g. Han äter rätt mkt mat nu. 1dl mat kl 12 och 0,5dl fruktpure. 1dl mat kl 16 och sen 1dl gröt med frukt kl 20. Det har gått snabbt med maten. Han gillar att äta!
Han snurrar mkt och vill gärna stå i knät. Är mkt mer bestämd och krävande nu, vill vara med hela tiden.
Börjar era få riktiga rutiner nu? Sover de hela natten?
Hjälp! Vi fick en bilbarnstol av mina föräldrar i julklapp, en britax köpt i november. Idag skulle den invigas och jag insåg att det bara är ett trepunktsbälte, och inte fempunkts, som jag var noga med att ha till babyskyddet. Är detta säkert nog eller borde vi byta till en stol med fempunktsbälte(vore så himla jobbigt att tacka nej till en rätt dyr present osv)?
Hon verkar sitta väldigt bra, men remmarna ovanför axlarna är lite för långt ner på lägsta nivån och alldeles för långt upp på högsta.. Detta gör mig också nojig nu.. Min oro för den lilla dyrgripen har verkligen nått svindlande höjder den sista tiden, hehe.
Här äts det ingen mat alls än. Tilde är 6,5 mån nu. Ingen gröt, ingen mat, ingen välling. Bara tutte! Man får in en sked i munnen, sen tittar hon skeptiskt på oss. Det går att lirka med henne och få in några skedar till men sen kniper hon igen munnen allt vad hon kan. Nu är det ju inga stora mängder på skeden heller utan lite längst fram bara. Välling verkar hon dock tycka om men senaste veckan har hon vägrat smaka den med.
Hittills har hon vaknar runt åtta på morgonen, sover sen ute i vagnen runt 9.30 och sover då 2-3 timmar. Sen somnar hon igen runt 14-14.30. Lägger jag henne då inne i vagnen eller sängen sover hon 40 min, max 1 timme. Får hon istället sova kvar på mig så sover hon upp till två timmar. Sen har hon en längre vakenperiod då jag lagar mat, vi äter, Tilde tvättas/badas och får pyjamas osv. Beroende på hur hon sovit på eftermiddagen kan hon somna en stund vid 19 men då vakna efter 40 min. Då är hon sen vaken till 23. Annars somnar hon för natten vid 20-21. Senaste veckan har hon varit lite knölig för när hon somnat för natten går det inte att lägga henne i sängen, hon vaknar och skriker direkt. Hon ska ligga i min famn och sova. När jag ska göra mig i ordning för natten så vaknar hon direkt när jag lägger ner henne i sängen. Pappa duger inte utan hon skriker tills jag tar henne igen. När jag lägger mig samtidigt som henne, så hon ligger nära mig, då går det bra. Sen vaknar hon med 2-3 timmars mellanrum hela natten. Ibland oftare och ibland kan det gå lite längre. Inatt har hon knölat ordentligt sen 02.30 och så vaknade hon och ville upp vid 06.50.
Vi har fått in rätt bra rutiner. Sonen (5,5 mån) vaknar för dagen runt 6-7 beroende på om han är med mig till hästarna eller inte. Äter gröt med tillbehör runt 7, bröstmjölk runt 10, mixad mat runt 13, bröstmjölk runt 16 och sen gröt igen runt 19. Läggdags vid 20 så äter han allt från 1 till 5 gånger per natt.
En portion gröt är 1 dl vatten och 4 msk pulver sen runt 1 dl frukt/grönsak/bär. Lunchen håller vi på att öka upp till 1dl. Snart börjar jag jobba så vi får se hur det blir då :)
Hur gamla är era bebisar nu och hur långa stunder orkar de vara vakna?
Hur gamla är era bebisar nu och hur långa stunder orkar de vara vakna?
Min tjej är 6,5 mån, blir 7 mån den 26:e. Hon är vaken 1,5-2 timmar som mest under dagen. Lite längre på kvällen då det kan bli 3-4 timmar.