• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-03-23 22:41:56 följande:

sonen har fått sin första tand.

Kul Här kom båda framtänderna nere på samma gång för ungefär en vecka sen. Det gör lite ondare nu när hon pressar ihop käkarna kring min bröstvårta när hon ammar
  • Kroken

Det är en liten tröst att läsa att fler har det jobbigt med sömnen just nu. Vår lilla tjej har ju varit rätt knölig med nattsömnen hela tiden. Men i perioder har det varit hyfsat bra. Just nu är nätterna inte så jätteroligt. Vaknar många gånger och vill upp tidigt på morgonen. När hon somnat för natten kan jag inte lägga ner henne heller för då vaknar hon. Hon vill bara sova nära mig. På dagen sover hon oftast på mig. För där sover hon. Lägger jag henne i vagnen inne sover hon kanske en timme om man har tur. Att lägga henne i sängen är bara att glömma. Och hon som sov så bra ute förut sover max en timme där med nu. Hoppas det vänder snart.

• Kroken

Är era barn mammiga? Eller kanske pappiga? Här är det mammigt! Pappa går bra han med så länge hon är pigg och glad. När hon blir trött och kinkig så är det jag som gäller.

Är era barn "blyga"? Vet inte om jag kan kalla det så men min lilla är inte alls förtjust i att nån annan håller i henne. Eller ens rör henne. Tar nån i hennes hand drar hon den till sig precis som att "jag har inte sagt att du får röra mig". Hon stirrar ut människor totalt, även mormor, farmor och farfar. På 6-månaders kontrollen sa läkaren att hon hade en stor integritet och det stämmer nog.

• linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-03-24 08:24:56 följande:

Jag blir galen snart! Nu har bebisen i över en månad vaknat på nätterna och är pigg! Han vaknar vid tolv och två och ibland igen vid halv fem. Om vi har otur tycker han att det är morgon halv fem. Han sover lite bättre om han får sova i vår säng men problemet är att då kan jag inte sova alls. Jag ser inget slut på det här och jag håller på att bli galen av att aldrig få sova mer än fem timmar per natt. Man blir ju inte piggare av att det är gnäll och gnöl mest hela dagarna heller eftersom han försöker lära sig krypa och blir frustrerad när han inte kan. Och nästan alltid är det skrik när han ska sova. Det händer till och med att jag får gå hem med vagnen för han bara skriker och så får han vara vaken istället för det inte går att få honom att somna.

Jag hoppas att det blir bättre när han väl knäcker krypkoden. Och hoppas att det är snart för jag känner hur tålamodet tryter mer och mer för varje dag. Ursäkta gnälligt inlägg men var tvungen att skriva av mig lite.

Jösses, stackare! En morgon ville min dotter gå upp kvart i fyra och det var hemskt, men som väl var så var det bara en gång. Jag vet inte när din son somnar för natten, men kan du inte lägga dig tidigt med honom, typ vid åtta? Eller så får pappa vara uppe med sonen och du lägga dig. Man blir knäpp av för lite sömn. 

Jag vet inte varför du inte kan sova med sonen i sängen men det måste ju gå att lösa. Jag har dottern bredvid mig halva natten ibland (från tre, fyra) och det är inga problem. Vi ligger rätt stilla båda två och jag är inte längre orolig för att rulla över henne som jag var i början.

Ligger sonen i vagnen? Min dotter blev nöjdare när jag bytte till sittdelen. Nu får hon halvligga när vi är ute och somnar oftast då. Vaknar hon så sätter jag henne upp, då är hon mycket nöjdare.
  • Bebislängt
    linnéa001 skrev 2015-03-24 10:42:16 följande:
    Jösses, stackare! En morgon ville min dotter gå upp kvart i fyra och det var hemskt, men som väl var så var det bara en gång. Jag vet inte när din son somnar för natten, men kan du inte lägga dig tidigt med honom, typ vid åtta? Eller så får pappa vara uppe med sonen och du lägga dig. Man blir knäpp av för lite sömn. 

Jag vet inte varför du inte kan sova med sonen i sängen men det måste ju gå att lösa. Jag har dottern bredvid mig halva natten ibland (från tre, fyra) och det är inga problem. Vi ligger rätt stilla båda två och jag är inte längre orolig för att rulla över henne som jag var i början.

Ligger sonen i vagnen? Min dotter blev nöjdare när jag bytte till sittdelen. Nu får hon halvligga när vi är ute och somnar oftast då. Vaknar hon så sätter jag henne upp, då är hon mycket nöjdare.
    Vi har också sittdelen i vagnen men han kan inte somna sittandes eftersom han är så nyfiken så då måste man fälla ner honom. Och han vill liksom bara inte sova längre.

Jag kan inte sova med honom i sängen för han rör sig så mycket. Vaknar av slag i ansiktet och av att han ligger och slänger med huvudet. Häromnatten vaknade jag till och med av att han låg och sparkade mig i ryggen i sömnen haha. Så funkar det rätt dåligt eftersom pappan då bara kan ligga med ryggen mot bebisen eftersom han bara börjar busa om han vaknar till och får syn på pappan. Vissa nätter har han fått sova på soffan och jag och sonen i sängen men soffan är inte så sovvänlig hehe.

Vår son har alltid sovit så bra annars så hoppas det kommer tillbaka.

Apropå mammig och pappig så går båda oftast bra. Om han är övertrött eller jätteledsen så vill han helst till mig. Han är dock inte ett dugg blyg. Lite skeptisk i början men efter tio minuter kan ha sitta i knä hos vem som helst.
  • Dasha
    Kroken skrev 2015-03-24 09:53:02 följande:

Hon vill bara sova nära mig. På dagen sover hon oftast på mig. För där sover hon. Lägger jag henne i vagnen inne sover hon kanske en timme om man har tur. Att lägga henne i sängen är bara att glömma. Och hon som sov så bra ute förut sover max en timme där med nu. Hoppas det vänder snart.

Precis så har vi det nu också.

Kan vara fler tänder på g?
    Kroken skrev 2015-03-24 09:59:46 följande:

Är era barn mammiga? Eller kanske pappiga? Här är det mammigt! Pappa går bra han med så länge hon är pigg och glad. När hon blir trött och kinkig så är det jag som gäller.

Är era barn "blyga"? Vet inte om jag kan kalla det så men min lilla är inte alls förtjust i att nån annan håller i henne. Eller ens rör henne. Tar nån i hennes hand drar hon den till sig precis som att "jag har inte sagt att du får röra mig". Hon stirrar ut människor totalt, även mormor, farmor och farfar. På 6-månaders kontrollen sa läkaren att hon hade en stor integritet och det stämmer nog.

Sonen gillade alla tills för ett par veckor sedan, nu får han panik när obekanta är för nära.
    från 1177:
    6-8 månader  Det är vanligt att barnet visar rädsla för det som är obekant och börjar gråta när människor som de inte känner kommer för nära. Barnet behöver få närma sig i sin egen takt.Barn kan vara lite klängiga i den här åldern. Det kan vara för att försäkra sig om förälderns närvaro och uppmärksamhet innan det vågar ta nästa steg i sin utveckling.

pappan går jättebra men inte om han är jättetrött
  • linnéa001

Min dotter ler mot alla och verkar inte bry sig så mycket om vem som håller henne så länge hon ser mig. Är hon pigg så verkar jag inte behövas alls. Vet inte om pappa testat att låta någon annan hålla henne när han varit ensam med henne. Bara jag verkar duga om hon vaknar på natten även om hon inte behöver äta.

Pappa är nu ledig varje fredag, jag började jobba förra veckan. Det första som hände var att han "glömde att han var föräldraledig" och anmälde sig till att hålla en presentation på ett seminarium denna vecka. Så dottern ska följa med dit där seminariet är. Han ska bara prata i 15 minuter men det är ganska lång tid för en 6-månaders att sitta i vagnen och lyssna på pappa som pratar.

• Bebislängt
    Kroken skrev 2015-03-24 09:53:02 följande:

Det är en liten tröst att läsa att fler har det jobbigt med sömnen just nu. Vår lilla tjej har ju varit rätt knölig med nattsömnen hela tiden. Men i perioder har det varit hyfsat bra. Just nu är nätterna inte så jätteroligt. Vaknar många gånger och vill upp tidigt på morgonen. När hon somnat för natten kan jag inte lägga ner henne heller för då vaknar hon. Hon vill bara sova nära mig. På dagen sover hon oftast på mig. För där sover hon. Lägger jag henne i vagnen inne sover hon kanske en timme om man har tur. Att lägga henne i sängen är bara att glömma. Och hon som sov så bra ute förut sover max en timme där med nu. Hoppas det vänder snart.

Min bebis sover typ en halvtimme åt gången hur jag än gör. Eller det finns bara ett sätt att få honom att sova nu. Har jag honom i famnen håller han bara på och ålar sig och ska klättra och ha sig så han kan absolut inte somna på mig. Det enda som funkar är att bära runt honom på axeln och buffa honom i baken i typ en halvtimme, fyrtiofem minuter och sen kan man lägga honom i hårdliften och mata honom till sömns. Ibland kan det ta två timmar för mig att få honom och sova och ibland funkar det inte alls. Jag är helt slut i både kropp och själ.

Har alltid haft problem med att få honom att somna på dagarna men vagnen har alltid varit ett säkert kort även om det har varit jobbigt att gå ut varje gång. Men nu funkar vagnen oftast inte alls och det är sådär kul att gå omkring timme efter timme ute med en gallskrikande bebis.

Någon som har några tips? Heh..
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2015-03-24 21:10:39 följande:
    Usch, låter fruktansvärt jobbigt. Min dotter sover nästan också alltid bara 30 min åt gången men om hon varit vaken lite längre, typ 3 timmar, så kan hon somna om om man håller henne i handen och buffar lite. Man måste dock göra på en gång när hon börjar vakna och absolut inte låta det gå för långt. Så det är väl ett tips att försöka göra.

Har du testat bärsele? Det funkar bra för min tjej (det enda som funkar när hon vägrar sova). Jag sätter henne i den och så släcker jag i hallen och går fram och tillbaka, fram och tillbaka och klappar lite på baken. Vi har en Manduca som vi är helnöjda med. Barnet sitter groda och man kan ha det på magen, sidan eller på ryggen. Det finns en liten huva att fälla upp och den sätter jag på min dotter. Då blir det lite extra mörkt och inte så mycket som distraherar.
  • Dasha
    Bebislängt skrev 2015-03-24 21:10:39 följande:
    .

gå och amma samtidigt i ett mörkt rum? typ, tre steg framåt, tre steg åt andra hållet. Tre framåt, tre åt andra hållet. man ska gå på samma ställe så att han inte blir intresserad av nytt som han vill titta på.

bebisen vaggas och ammas till sömns samtidigt.

det gör jag ibland när sonen blivit övertrött. det är viktigt för honom att det ska vara tyst och mörkt under tiden. Det tar inte lång tid. tre minuter ungefär, sedan sätter jag mig. Sedan gapar storasystern och då vaknar han. Går ut till henne och påminner att vara tyst. Sedan igen:  tre steg framåt-tre steg åt andra hållet Död
    linnéa001 skrev 2015-03-24 20:59:08 följande:

Han ska bara prata i 15 minuter men det är ganska lång tid för en 6-månaders att sitta i vagnen och lyssna på pappa som pratar.

Förvånad lycka till. du få berätta hur det har gått.
Svar på tråden septemberbarn 2014