• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Emmask
    Dasha skrev 2015-03-26 16:21:07 följande:

inatt ammade sonen flera ggr, tom jag märkte det. det är tanden så klart: fortfarande bara mitten av tanden som syns, inte kanterna, alltså den har inte kommit upp helt från tandköttet. stackars liten.

han har också varit förkyld 7-8 ggr i sitt liv. även då jag helammade.

mat: han får både mos och stora bitar varje gång. kokt ägg är poppis, och även små bitar bröd med leverpastej på.

Planerar ni nån resa till sommaren med era små?

Vi åker till Medelhavet i juni. Det blir spännande.
  • Dasha
    Emmask skrev 2015-03-26 20:53:23 följande:
    Vi åker till Medelhavet i juni. Det blir spännande.
    roligt! lycka till! tänk så roligt det blir för 9-månaders att leka med sanden, plaska i havet! Drömmer

jag skulle också velat åka till medelhavet.

men det blir väl en resa till ryssland, kombinerat släktingar + massa museer och sånt. kan bli jobbigt...inget för bebisen egentligen, men måste...
  • linnéa001
    Dasha skrev 2015-03-26 21:08:32 följande:
    roligt! lycka till! tänk så roligt det blir för 9-månaders att leka med sanden, plaska i havet! Drömmer

men det blir väl en resa till ryssland, kombinerat släktingar + massa museer och sånt. kan bli jobbigt...inget för bebisen egentligen, men måste...
    Museer som är så kul! Och Ryssland har jag alltid velat åka till, så spännande (fast kanske inte om man kommer därifrån). Det är ju iofs ett stort land så det beror väl också på vart man åker. Norra Sibirien känns inte så lockande t.ex.

Vi åker kanske till svärföräldrarna i Italien, killen vill nog hem. Det är bara så jobbigt att ta sig dit. Flyga till Frankfurt och byta flyg för att komma till en ganska liten stad. Från den lilla staden tåg med ett byte för att komma till en ännu mindre stad och så slutligen upplockad med bil för att åka till den lilla byn. Vet inte hur man ska göra med bilstolen t.ex. Fy för att släpa med den på tåget. Kanske fungerar det om vi slipper ta med bilstolen, men då vill jag att de hyr en innan vi kommer, ingen sabla det fixar sig där-attityd. Italienare och bilkörning liksom... även om pojkvännen anser att det är svenskar som kör illa.
  • Dasha

linnéa001 skrev 2015-03-26 22:00:44 följande:
    Museer som är så kul!

inte för småbarn tyvärr.
     Det är ju iofs ett stort land så det beror väl också på vart man åker. Norra Sibirien känns inte så lockande t.ex.

st:petersburg bl.a.
    Vi åker kanske till svärföräldrarna i Italien,

det låter väldgt roligt!
     Det är bara så jobbigt att ta sig dit.

inte ens charterresor garanterar smidig resväg till destinationen...

• linnéa001
    Dasha skrev 2015-03-27 16:00:57 följande:

inte ens charterresor garanterar smidig resväg till destinationen...
    Nej, men då kan man ju välja vart man ska åka i alla fall. Vill vi till svärföräldrarna så måste vi ju åka dit där de är. Vi får se hur det går, kanske blir det inga problem alls, bara jag som utgår från det värsta.

Kan också meddela att pappa höll sin presentation med lillan i bärsele och det hade gått bra, hon hade bara blivit lite gnällig på slutet. Nu får vi hoppas att inte "glömmer" fler gånger att han är pappaledig på fredagar.

Min dotter har sovit jättebra två nätter i rad! 20:30/20-06:30/05:45 med en matpaus, helt fantastiskt. Vet inte vad det beror på, kanske att hon fått mer mat på dagarna.
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-03-28 09:26:40 följande:
    Nej, men då kan man ju välja vart man ska åka i alla fall. Vill vi till svärföräldrarna så måste vi ju åka dit där de är.
    ja, det är ju det... tur iaf att någon i vår familj tycker att det är roligare att åka till ryssland än till mallorca Drömmer

annars gjorde vi många ggr så att både vi och min mamma åkte till ett annat ställe (paris, barcelona, rom osv) och träffades där, bodde på varsitt rum i samma hotell. lika roligt för oss och för henne.
    men ibland har man inget val...
  • 1987varettfintår

över 700 nya inlägg i tråden sedan jag var inloggad sist! Skrattande
    kul att se att det är aktivitet fortfarande!

Vår dotter Ellinor blev 6 månader i tisdags.
    En glad tjej som inte gör mycket väsen av sig...än så länge

• Bebislängt

Hur länge innan man såg själva tänderna märkte man på era bebisar att det var nåt på g? Det känns verkligen som att det är tänder på g här men det varken syns eller känns nåt efter typ tre dagar.

• Kroken
    Bebislängt skrev 2015-03-29 10:54:57 följande:

Hur länge innan man såg själva tänderna märkte man på era bebisar att det var nåt på g? Det känns verkligen som att det är tänder på g här men det varken syns eller känns nåt efter typ tre dagar.

Här märke vi flera veckor innan att det var nåt på gång. Hon gnagde på sina fingrar och leksaker och tuggade på snuttefilten. Ungefär en vecka innan tänderna kom fram började hon sova väldigt dåligt. Hon tuggar fortfarande frenetiskt på snuttefilten och gnager på saker, tänderna är uppe till lite mer än hälften skulle jag tro.
  • Emmask
    Dasha skrev 2015-03-26 21:08:32 följande:

Coolt med släkt i Ryssland. Kan säkert bli hur bra som helst! Att se en sexmånaders pass är ganska komiskt för övrigt.

Det är en del att tänka på dock. Barnsäng? Bilstol? Vagn? Vi åker charter, men ändå mycket praktiskt att lösa.
Svar på tråden septemberbarn 2014